• E-mail
    wordt gesponsord door

Een jaar na de e-mailmarketingconferentie

Een jaar na de e-mailmarketingconferentie
, Add to Favorites BV

{title} Donderdag 4 september 2008 is het weer zover, de 7e e-mailmarketingconferentie vindt dan alweer plaats. Ikzelf was vorig jaar spreker en hield een interactief en gepersonaliseerd betoog over e-mailnieuwsbrieven en –marketing acties van de conferentiebezoekers zelf. Hun e-mailmarketing activiteiten had ik getoetst aan onder meer: de aanmeldprocedure, het afzender adres, de subjectline, content en wet- en regelgeving. Er kwamen goed uitgevoerde voorbeelden naar voren maar ook een aantal van ‘hoe het niet moet’ of ‘beter kan’. De vraag is, is er iets met die tips gebeurd afgelopen jaar?

Zomaar een greep van een aantal tips en adviezen die ik gaf vorig jaar.

VARA aanmeldprocedure:
De VARA adviseerde ik een gecombineerde aanmeldprocedure te maken voor meerdere nieuwsbrieven. Ze hebben immers meer dan 1 nieuwsbrief maar per nieuwsbrief was er een aparte aanmeldprocedure. Tevens vroegen ze onder meer een ‘naam’ uit, waarop ik aangaf dat je duidelijk moet maken of het een voornaam of achternaam betreft. Anders staat het wellicht raar bij personalisatie.

Inmiddels hebben ze de aanmeldprocedures gecombineerd, alleen ‘naam’ staat er nog steeds. Er kan dus straks komen te staan: Beste Ter Burg of Geachte heer Bas…


ECI en IKEA vindbaarheid procedure
Op de websites van ECI en IKEA kon ik de aanmeldprocedure voor een e-mailnieuwsbrief niet vinden. Een wel heel open deur werd er gezegd tijdens de conferentie. Betalen we daar 495 euro voor?

Inmiddels kan ik hem op eci.nl wel vinden, zij het een beetje onderaan maar ik zie hem! Bij IKEA denken ze waarschijnlijk: als ze onze kasten in elkaar kunnen zetten kunnen ze onze nieuwsbrief ook wel vinden…. Deze procedure kon ik wederom niet vinden.


Marketingtribune: uitvragen van welke gegevens tijdens het aanmelden
Als uitgever (ook voor andere bedrijven overigens) is het belangrijk om profielen van je abonnees te verwerven. Immers, een adverteerder zoekt een specifiek profiel dat bij hun producten past. Een discussie die ik dan vaak voer is welke gegevens je moet uitvragen. Uitgevers (ook Marketingtribune) vragen vaak en graag onder meer een voor- en achternaam uit. De aanmeldprocedure van Marketingtribune bestaat uit 12 profielvelden, dat is nogal wat. Zelf betwijfel ik het nut van het uitvragen van een voor- en achternaam. Er is namelijk geen enkele adverteerder die het interessant vindt te weten hoeveel jannen, marietjes of whatever in je bestand zit. Daarnaast zijn de bestanden bij B2B uitgevers vaak niet heel groot. Je kan ook eens of regelmatig een uitzendkracht erop zetten om die (meestal) zakelijke e-mailadressen te ontleden. Vreemd maar waar, die bevatten vaak een voor- en/of achternaam. Overkloppen zou ik zeggen als je dat echt zo belangrijk vindt en concentreer je tijdens zo’n aanmeldprocedure op relevante(re) zaken.

De procedure is overigens niet gewijzigd sinds vorig jaar.


ANWB aanmeldprocedure
1 goed ding over de ANWB aanmeldprocedure, ze hebben er 1 waarin je meteen meerdere nieuwsbrieven kan aanvinken. Verder had ik nogal wat te mekkeren. Wat is er mijns inziens ‘mis’:
* Er ontbrak bijvoorbeeld een uitleg over het feit dat velden verplicht zijn. Irritatie dus als je geen zin hebt om aan te geven wat je huisnummer is. Zie het plaatje hieronder (bron: Reynolds and Picard 2001) waarin het rode gedeelte laat zien dat mensen ‘harder’ (geïrriteerd raken dus) drukken op bepaalde onderdelen van je muis als ze een procedure opnieuw moeten doen door slechte uitleg.

{title}

* Je kan je aanmelden met een niet valide (bijv. een spatie erin) e-mailadres…
* Je kan je aanmelden zonder een nieuwsbrief aan te vinken…

1 jaar verder, niks veranderd en dat is zonde. Mij benieuwen hoeveel e-mailadressen je hiermee mist.


Vliegwinkel dubbel opt-in procedure
Vliegwinkel maakt gebruik van een dubbel opt-in aanmeldprocedure. In de bevestigingsmail werd onder meer gezegd: “is de link niet klikbaar? Kopieer en plak deze dan in een nieuw browservenster”. Alleen die link zat niet in het 1e bevestigingsmailtje. Er viel dus niks te knippen en plakken.

Inmiddels is die regel verwijderd en is deze mail dus aangepast.

 

{title}


Gebruik plaatjes NS internationaal
NS Internationaal gebruikte veel plaatjes, ook aan de bovenkant van de nieuwsbrief. Nu is er al veel gezegd en geschreven over de zogenaamde ‘preview pane’ maar boven in je e-mail alleen maar plaatjes zetten is niet aan te bevelen. Dan zie je in eerste instantie namelijk alleen witte vlakjes met rode kruisjes.

De vormgeving is inmiddels aangepast, maar bestaat nog steeds uit plaatjes aan de bovenkant.

 

{title}


SP dubbel opt-out
Spam, opt-out, opt-in, confirmed opt-in en dubbel opt-in kennen we wel. Maar dubbel opt-out? In ieder geval wel bij de SP. “Om te verzekeren dat inderdaad de eigenaar van het e-mailadres .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) zich heeft afgemeld en niet iemand anders probeert grappig te doen, is er zojuist een mailtje verstuurd aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) ter bevestiging van je afmelding. Beantwoord dat mailtje dus zo spoedig mogelijk (“Antwoorden” en “Verzenden” is voldoende.) ........ pardon?

1 jaar verder is er niks veranderd. Goed voorbeeld van politiek Den Haag hoe je uitleg geeft aan de term ‘eenvoudig recht van verzet’ in artikel 11.7 van de Telecomwet. ‘Mooi’ ook overigens de afzender (.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) namens; .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)) en subjectline (confirm ee28c5049edc305e0cc924acdba891f2d40e11afdw1) van dit bevestigingsmailtje. Maakt het geheel niet veel duidelijker.

Ok, nog eentje dan:

BOL.com personalisatie
Ik koop wel eens wat bij Bol.com (winnaar EMMA award in 2007). Alleen hun e-mailmarketing activiteiten willen ze (in mijn geval althans) maar niet personaliseren (weer een onderwerp in de 2008 conferentie) en dus relevant(er) maken. En ze vragen ook nooit naar meer gegevens van mij om dat nog eens extra te kunnen. De e-mails die ik derhalve ontvang bestaan uit DVD’s met series die ik niet leuk vindt (vrouwendingen), (kinder)boeken terwijl ik niet verder kom dan het lezen van de krant en geen kinderen heb, studiedingen….. ietsjes te laat. Ongetwijfeld zullen ze ook met deze nieuwsbrief geld verdienen, ik denk alleen dat je er meer mee kan verdienen.


Overall conclusie: of het aan mijn tips en adviezen lag weet ik niet maar sommigen doen er wel iets mee en sommigen niet. Maakt mij niet uit, maar als je een conferentie bezoekt en je krijgt een of meerdere handige tips over je eigen nieuwsbrief, dan zou je toch denken dat…. Verder merk ik dagelijks dat bedrijven sprongen vooruit willen maken en advies willen over moeilijk in te richten dingen als contentpersonalisatie en eventdriven e-mailmarketing. Dit terwijl de basics in veel gevallen niet (goed genoeg) op orde zijn. Mijn advies, begin daar mee en de rest volgt! Je eerste auto is immers ook geen Ferrari (althans voor de meesten onder ons).

Ook 4 september zal ik weer gepersonaliseerd de bezoekers voorzien van tips en adviezen aangaande hun eigen e-mailmarketing activiteiten. Gebaseerd op de onderwerpen die tijdens deze 2008 conferentie worden gehouden. Het zal mij benieuwen ;-)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • * Zelf betwijfel ik het nut van het uitvragen van een voor- en achternaam. Er is namelijk geen enkele adverteerder die het interessant vindt te weten hoeveel jannen, marietjes of whatever in je bestand zit. *

    Misschien vindt mijnheer Bakker het zelf wel fijn dat wij weten dat hij Arie heet. Kunnen we 'm een blaadje of aanbieding sturen in de wetenschap dat het niet bij één van de andere 27 mijnheer Bakkers terecht komt.

    Overigens tel ik maar 11 profielvelden, waarvan vijf verplicht.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.