Nieuwsonderzoek PEW: mediagebruik in verandering

28 augustus 2008, 04:43

{title}De release van het onderzoek is alweer een weekje geleden. Maar dat maakt de resultaten van dit nieuwste PEW-onderzoek (‘Key News Audiences now blend online and traditonal Media’) niet minder relevant of interessant (hier de pdf). Hoogopgeleide Amerikanen (35-) consumeren (‘Netnewsers’) steeds minder informatie van traditionele nieuwsmedia. Tegelijkertijd verzamelen ze steeds meer nieuws via het web. Komt nog eens bij, dat de groep die helemaal geen nieuws meer kijkt (ondanks het toegenomen aantal bronnen) ook stevig aan het stijgen is.

Dat zijn niet hele spannende uitkomsten, de achterliggende indeling in gebruikersgroepen die PEW heeft gemaakt is dat denk ik wel. Netnewsers (de groep jongeren die traditionele en online media aan het ‘mixen’ zijn), integrators, traditionalists en de ‘disengaged’. De groepen staan hieronder verder uitgewerkt. En, oja, áls ze daar in dat conservatieve Amerika nog steeds voorop lopen op Nederland, dan geeft dit onderzoek een aardig inzicht in wat we in ons land aan ontwikkelingen mogen verwachten.

Sinds 2006 loopt het aantal Amerikanen dat zegt tenminste 3x per week online news te lezen stevig op van 31 procent naar 37 procent. Tegelijkertijd loopt het percentage dat gisteren de krant heeft gelezen in diezelfde periode (2006 – 2008) terug van 40 procent naar 34 procent. In twee jaar tijd zijn dat schrikbarende getallen. Voor traditioneel ingestelde uitgevers.

Pew onderscheidt de volgende groepen nieuwsconsumenten:

1) Integrators

‘Integrators, who get the news from both traditional sources and the internet, are a more engaged, sophisticated and demographically sought-after audience segment than those who mostly rely on traditional news sources. Integrators share some characteristics with a smaller, younger, more internet savvy audience segment.’

2) Netnewsers

‘Net-Newsers are the youngest of the news user segments (median age: 35). They are affluent and even better educated than the News Integrators: More than eight-in-ten have at least attended college. Net-Newsers not only rely primarily on the internet for news, they are leading the way in using new web features and other technologies. Nearly twice as many regularly watch news clips on the internet as regularly watch nightly network news broadcasts (30% vs. 18%).’

Juist deze Netnewsers onderstrepen met hun mediagedrag de uitdagingen waar traditionele uitgevers zich voor gesteld zien. Pew: ‘Fewer than half (47%) watch television news on a typical day. Twice as many read an online newspaper than a printed newspaper on a typical day (17% vs. 8%), while 10% read both.’

En om het helemaal ingewikkeld te maken: ‘However, Net-Newsers do rely on some well known traditional media outlets. They are at least as likely as Integrators and Traditionalists to read magazines such as The New Yorker and The Atlantic, and somewhat more likely to get news from the BBC.’

3) Traditionalists

Deze groep vormt de overgrote meerderheid van de nieuwsconsumenten. Televisie domineert als favoriete nieuwsmedium. ‘And at each time of the day—whether morning, daytime, dinner hour, or late at night—overwhelming majorities who get news at these times cite television as their main source. Unlike the news Integrators, or those who mostly get news from the web, most Traditionalists say that seeing pictures and video, rather than reading or hearing the facts, gives them the best understanding of events.’

4) Disengaged

De vierde en laatste groep, de disengaged, zijn ‘bystanders’. Minder goed opgeleid dan de andere drie heeft deze groep nauwelijks interesse in nieuws en weinig kennis van dagelijkse gebeurtenissen. ‘Just 55% of the Disengaged get any news on a typical day, and just 20% know that the Democrats have a majority in the House of Representatives.’

Nieuwstrends

The Guardian schrijft over het onderzoek: ‘A new generation of well-educated, technically-savvy young web users are shaping the media habits of the US, with one in 20 Americans saying they do not watch TV on a typical day and a sharp decline in newspaper readership.’

Marie José Klaver signaleert: ‘Traditionele media worden steeds minder betrouwbaar geacht, zo blijkt ook uit het onderzoek. In 1998 vond bijvoorbeeld 41 procent van de Amerikanen de Wall Street Journal een betrouwbare krant. In 2008 nog maar 25 procent.’

{title}

Feitjes

  • Een meerderheid (51 procent) van de Amerikanen beantwoordt de vraag of ze zichzelf als ‘new grazers’ zien met ja. Dat is de eerste keer sinds 2002
  • 15 procent van de Amerikanen zegt een smartphone te hebben. 37 procent van die smartphonebezitters zegt nieuws te lezen op deze apparaten
  • Het vertrouwen in de nationale nieuwsorganisaties is lag. Maar het vertrouwen in grote online nieuwboeren als Google en AOL is nog lager dan het vertrouwen in belangrijke printtitels en televisiestations

De onderzoeken van PEW zitten doorgaans heel goed in elkaar; het is wat mij betreft zeker in dit geval aan te raden om het hele rapport te lezen (pdf).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!