Groei Nederlandse breedbandmarkt zwakt af

25 augustus 2008, 04:37

{title}Echte groei lijkt voorlopig verdwenen uit de Nederlandse breedbandmarkt. In het tweede kwartaal, schrijft Telecompaper, groeide de markt met 1,1 procent, dat is de helft minder dan in het eerste kwartaal, toen de markt nog met 2 procent groeide (via: Nu.nl).

Op 30 juni van dit jaar, zo blijkt uit de update van de vaderlandse breedbandmarkt van Telecompaper, waren er 5,61 miljoen huishoudens met breedbandaansluiting, in het tweede kwartaal kwamen er 63.300 aansluitingen bij. ‘This represents the lowest quarterly net additions since Telecompaper started reporting on the Dutch broadband market in 2003.’

Grootste ISP (Internet Server Provider) is Ziggo. De klantenkring van dit fusiebedrijf groeide met 146.000 aansluitingen en bedraagt nu 1,38 miljoen consumenten. KPN is de tweede grootste ISP; na de inlijving van het klantenbestand van Planet (en het opheffen van Planet.nl) staat de teller op 1.108 miljoen klanten. Het Net is de derde grootste aanbieder, met 672.000 klanten (13.000 nieuwe aansluitingen in het tweede kwartaal, marktaandeel groeide met 12 procent). De groei van UPC stagneert: er kwamen maar 8400 nieuwe aansluitingen bij. In totaal heeft UPC 658.700 breedbandklanten in het bestand, het marktaandeel van UPC is stabile op 11,7 procent.

Telecompaper verwacht dat we in Nederland de grens van 6 miljoen breedbandaansluitingen in de tweede helft van 2009 doorbreken. De groei lijkt er nu even uit, maar trekt nog wel aan dit jaar: ‘Telecompaper expects the broadband market to pick up growth during the two remaining quarters, reaching an annual growth of around 7 percent’.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Nicolas Mertens

    LAAT DE NEDERLANDSE BREEDBAND DAN MAAR GROEIEN IN BELGIË !!!

    goed voor de nederlandse bedrijven, goed voor belgische consument = win win…


    25 augustus 2008 om 07:00
    mgvandenbroek

    @Melle, daar heb je volgens mij wel gelijk in. Het woordje “verzadiging” had in bovenstaande posting eigenlijk niet mogen ontbreken. Hoewel: de groei zet nog steeds wel door. Al gaan we inderdaad richting een punt waarop er geen groei meer te behalen valt.

    Misschien moeten de ISP’s een campagne opzetten om ook de groepen die jij noemt (ik denk dat je inschatting wel klopt) nog binnen te halen?


    25 augustus 2008 om 08:09
    Jaap Jacobs

    Zoals Melle al aangeeft lijkt het vrijwel onmogelijk om de niet-internetter te overtuigen van het afsluiten van een breedband verbinding. Wat ik zie bij onze klanten in de breedbandsector is dat men zich daarom steeds meer probeert te onderscheiden op basis van snelheid/prijs en het aanbieden van leuke give aways. De verzadiging kan vormen van een prijzenoorlog aan gaan nemen, maar ik denk dat de technologie en het beter omgaan met klanten voldoende mogelijkheden bieden om deze verzadigde markt te voorzien van nieuwe diensten. Deze initiatieven zullen zich voornamelijk gaan richten op de 75% huishoudens die voorzien zijn van internet.


    25 augustus 2008 om 09:58
    mgvandenbroek

    @Jaap: Volgens mij is die prijzenoorlog al lang aan de gang. Verder ben ik wel benieuwd hoe jij aankijkt tegen de vraag waar ik mijn vorige reactie mee afsloot. Echt een verloren zaak?


    25 augustus 2008 om 10:10
    Ton Zijlstra

    De ISP’s kunnen mooi de aandacht gaan verleggen naar het tot echt breedband van de breedband-aansluitingen. ‘Tot 20MB’ betekent in de praktijk veelal een 6 MB verbinding en dat is inmiddels al nauwelijks meer breedband te noemen. Ook de snelheden voor upstream zijn rijp voor veel verbetering.

    Tijd voor een kwaliteitsimpuls dus, in plaats van gimmicks voor nieuwe klanten. Want bij verhuizingen, storingen, of verandering van provider blijkt maar al te vaak hoe beroerd de dienstverlening van ISP’s in de regel is op de momenten dat het er echt op aan komt.

    @Melle In de eerste paragraaf van je reactie schrijf je dat 5,61 van de 7,2 miljoen huishoudens breedband heeft, of wel 78%. Vervolgens reken je obv CBS-cijfers uit dat 62% van de huishoudens breedband heeft. Je uiteindelijke conclusie deel ik, maar heb je een verklaring voor het verschil van 1,2 miljoen huishoudens tussen beide cijfers. Definitiekwestie? Of lees ik je verkeerd?


    25 augustus 2008 om 10:18
    Melle Gloerich

    @Ton, Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dit verschil in zit. Wel kun je zo’n 2 – 300.000 (ong +3-5%) bij die 62% optellen doordat de gegevens van CBS een jaar ouder zijn. En dan wellicht nog een definitiekwestie.


    25 augustus 2008 om 10:42
    Jaap Jacobs

    @Matthijs,

    De prijzenoorlog is wellicht al aan de gang ja, maar er zijn ook nog een aantal grote jongens die hier niet aan mee doen. Voornamelijk de jongere aanbieders, die ook veel acties zijn op internet, moeten het hebben van de ‘snel voor weinig’ strategie. De traditionele bedrijven proberen vooral op prijs hier nog een beetje buiten te blijven.

    Wat betreft de niet-internettende groep denk ik dat het moeilijk wordt om deze groep te benaderen. Mijn vermoeden is dat dit een groep betreft met een oude leeftijdscategorie. Een groep die het nut niet ziet van internetten, en waar het voor hun veel moeite kost om te leren omgaan met computers. Deze groep zal uiteindelijk natuurlijk verdwijnen.

    Bijna iedereen gebruikt internet en zelfs peuters weten al dat je hele leuke filmpjes op de computer kan vinden via zo’n browserscherm. Misschien is het voor de ISP’s een idee om bij de jonge doelgroepen alvast fans te maken, maar met de schommelende en vaak tegenvallende resultaten betreffende technologie en klantenrelaties betwijfel ik of een ISP wel in staat is om een lange termijnrelatie te behouden.

    Er is trouwens nog hoop voor als je wilt geloven dat de niet-internetter toch te interesseren valt. Mijn oma van 82 heeft sinds 2 maanden een laptop en sinds een paar weken een abonnement bij Online. Ik vrees alleen dat vooral de kleinkinderen de gebruikers hiervan zullen zijn.


    25 augustus 2008 om 13:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!