Alle concerten van Fons afgelast!

22 augustus 2008, 16:31

De Volkelse volkszanger Fons is goed faut. In de zomerhit ‘Viva Casablanca!’ bonjourt hij de Marokkaanse stad voor het gemak maar naar Spanje. Hij heeft flaporen en zijn gebit ziet er uit als een uit de hand gelopen tandpasta-reclame. Hij doet uitspraken in krom Brabants als ‘Ge moet van uw af zingen!’ en ‘Uitrusten kunt ge altijd nog als ge zo oud bent als uw moe’. Toch stond Fons volgens het Brabants Dagblad al eens voor een afgeladen manege in Boekel, bracht cd’s uit en stond op één bij Radio Ravenstein. Nu heeft Fons, net als alle andere groten van het levenslied, niet alleen een eigen hyves maar ook een poliep op zijn stembanden. Alle concerten van Fons zijn afgelast want ‘hij mag een maand lang niet prate nie en nie zingen nie’. Gelukkig kan hij met Flexibel van KPN Mobiel zijn abonnement tijdelijk stil leggen.

Wat mij betreft na Goeiemoggel opnieuw een prachtige (cross-mediale) reclamecampagne van KPN. Naast de tv-commercial, die sinds vorige week dagelijks op tv te zien is, heeft het Amsterdamse reclamebureau TBWA-Neboko dus ook een website, een hyves-pagina en een outdoor-campagne bedacht (heb ik wellicht nog iets gemist?).

De volkszanger wordt overigens gespeeld door de Amsterdamse acteur Albert van Benthem (34). Zijn manager wordt gespeeld door Eindhovenaar Leo Thijssen (52), die beter bekend staat als Leipe Leo, de luie lakei in het Land van Ooit.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Ruben

    de radio-commercial in de vorm van zijn VM ingespoken door zijn vrouw is ook erg leuk!


    22 augustus 2008 om 17:06
    media

    @Ruben: kijk, die heb ik nog gemist; is deze ook ergens online te vinden?


    22 augustus 2008 om 17:11
    Elja

    Het product vind ik ook niks (zijn er werkelijk mensen die zo wisselend bellen?), maar die reclames zijn verder wel prima. Dat nie praten nie en nie belle niet zit er al goed in..


    22 augustus 2008 om 18:46
    willem

    Kan me wel aansluiten bij Steven z’n reactie. Na een jaar abonnee te zijn van kpn mobiel kreeg ik een brief dat ik m’n abonnement kostenloos mocht aanpassen. Lucky me! Had namelijk een te ruim abonnement en wat minder kosten is nooit weg! Surf ik naar de site blijkt dat ik alleen een duurder abonnement mag nemen….

    Verder aardige reclame. Jammer dat het niet voor bestaande klanten van toepassing is….

    Wat mindere reclame is de klanten-‘service’ die me vandaag wist te vertellen dat onterechte kosten op mijn factuur kwamen omdat mijn tegoed op was. Dit terwijl ik, vanwege mijn te ruime abonnement, nog ruim 100 euro tegoed heb staan. En dat is niet de eerste keer dat ik een factuur ontvang voor onterechte kosten (en deze na lange tijd gecrediteerd heb gekregen)

    Mijn reactie op kpn-reclame-sprookjes kun je wel raden denk ik 😉 Zelfs al zou dit sprookje waar zijn.


    22 augustus 2008 om 19:07
    willem

    @elja: ja, ik. De ene maand 10 minuten de andere maand 300.


    22 augustus 2008 om 19:08
    mgvandenbroek

    Muha, muhahahah. Wat leuk. Fijn toch, dit soort reclames op de zaterdagmorgen. Volgens mij is het product idd bagger. Maar dat boeit niet.


    23 augustus 2008 om 06:17
    Michel

    Als humor het grootste criterium is voor het slagen van een reclame, dan zou deze best geslaagd kunnen zijn. maar buiten dat vind ik het niet echt een noemenswaardige reclame. Ik wist -en ik heb hem toch al 3/4 keer gezien – nog niet eens dat hij bij KPN hoorde 😉


    23 augustus 2008 om 09:47
    Frank V

    Knap dat ze (reclame) posters hebben geplaatst op plekken waar volgens mij normaal alleen culturele reclame geplaatst mag worden!


    24 augustus 2008 om 06:37
    Petra de Boevere

    Bedankt voor de uitleg, ik vroeg me al even af wtf Fons was en de relatie met KPN had ik nog helemaal niet gelegd.

    Is het een geslaagde campagne als je je niet herinnert of niet herkent voor wie of wat de reclame is?


    24 augustus 2008 om 07:08
    Leo Thijssen

    Als er over een reklame gepraat wordt is hij goed ook al duurt het even voor je weet waar hij uiteindelijk over gaat. (blijft langer hangen dan hè)

    Verder wil ik Marco er op attenderen dat de info over mij erg sumier is, De Luie Lakei van het Land van Ooit was al in 1989 en 1990, recenter is die van Meneer Verstappen, tambour maítre van De Enige Echte Efteling Fanfare.

    Leipe Leo is èn mijn algemene Entertainmentnaam èn een van mijn animatieacts (directeur van de Haagse Bordeauxrode Branche, tevens groothandelaar in nieuw- en oud goud) evenals mijn andere creaties Butler James, Lakei Lievervrij, de Politieagent, Nico Nul, LeoNARdus de Nar, de Mimespeler, Bartholomeus de Middeleeuwse Dorpsgek en losse eenmalige creaties.

    Het was overigens schitterend om aan deze commercial mee te werken. Echt een tè gekke crew en een leuk concept “Poliep”.

    Groetjes, (Leipe) Leo Thijssen alsmede Toine, manager van Fons.


    24 augustus 2008 om 12:38
    Patrick

    TBWA zorgt ook voor een snelle adoptie door redelijk grote weblogs als tastelikepizza.com en useloos.com. Daar was op 11 augustus de clip van casablanca al te bewonderen. Ik vroeg me toen nog af wie in godsnaam Fons was……


    25 augustus 2008 om 04:47
    media

    Kreeg via email door dat met TBWA/Neboko een aantal andere partijen verantwoordelijk is voor de totale campagne. Winkelman en Van Hessen zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk geweest voor seeding en pr activiteiten. De online activiteiten zoals de website (www.kpn.com/flexibel), Fons74.nl, de banners en ook seeding activiteiten zijn in overleg met TBWA door Qi bedacht en vormgegeven.


    26 augustus 2008 om 06:43
    Kampeerwinkel

    Geweldige campagne, toevallig heet mijn oom ook Fons en ik kan wel iets dan die campagne in hem vinden.. haha 😛 Daarnaast is het crossmediale gedeelte erg goed opgezet !


    26 augustus 2008 om 07:09
    Christiaan Haring

    Leuke actie om te zien. Nog leuker om te vermelden dat de Gemeente Almere zo’n concept eerder dit jaar heeft uitgerold.

    Hannes is op de wereld gezet om het Burgerjaarverslag te promoten onder ambtenaren en inwoners van Almere. Er is een volkszanger “Hannes” gemaakt, met een eigen Hyves (hannes-almere.hyves.nl), met een eigen website (www.hannes-almere.nl). Daarnaast heeft hij een eigen reallifesoap die te zien is op Youtube (www.youtube.com/user/Hannesalmere). Als klap op de vuurpijl zingt hij in zijn soap een lied over het burgerjaarverslag.


    26 augustus 2008 om 11:15
    marjuul

    Als echte Brabander moet ik zeggen dat ik me erg stoor aan die commercial.Dat mens praat zo dom”.Hij mag nie belle nie en nie prate nie,” Dat is gaan Brabants,maar Zuid Afrikaans.Ik voel me echt een beetje beledigd door die reclame.Alsof wij hier allemaal van die domme idioten zijn.


    5 september 2008 om 22:10
    Leo Thijssen

    Hallo Marjuul,

    Ik kan je verzekeren dat ik wel degelijk een echte Brabander ben. Geboren in Bergen op Zoom (Oost Brabant) en sinds mijn 18de woonachtig in Eindhoven (Oost Brabant) Jammer dat je je beledigd voel door die reclame of liever gezegd die ene uitspraak. Tijdens de opnames kwam die zin er spontaan uit en die heeft de regisseur er in gehouden. Fijn dat ikzelf, die in de TV reclame de rol van manager Toine speel, mezelf niet dom en idioot voel.

    Ben trots mens dat er steeds meer Brabanders meespelen in de reclames tegenwoordig.

    Groetjes, (Leipe) Leo Thijssen, tevens Toine, manager van Fons.


    6 september 2008 om 06:45
    Fons

    waar kan ik de radio-commercial in de vorm van zijn voice mail ingespoken door zijn vrouw vinden?


    15 september 2008 om 18:44
    Peter

    Ik snap niet waarom er gekozen is voor de constructie “nie praten nie en nie bellen nie.” Dat is een constructie uit het Afrikaans, en het is ZEKER geen Brabants.

    Ik zit dagelijks tussen mensen uit het hele land, van Leeuwarden tot Maastricht. De Brabanders die ik over deze reclame heb gehoord hadden, als één stem, één opmerking: “zo praten wij niet!” En dat wordt door een aantal man behoorlijk storend ervaren.

    Voor het drukken moet alles door de spellingscontrole om te voorkomen dat er een tikfout in een ad staat. De beelden worden tot op de pixel nagekeken of er geen pixels scheef instaan. Maar deze taalmisser heeft een heel bureau – en een klant – goedgekeurd.


    30 september 2008 om 15:36
    media

    Perbericht van vandaag:

    (…) De Brabantse volkszanger Fons gaf gister in feestcafé De Carrousel in Den Bosch zijn eerste optreden. Na weken zwijgen door de poliep op zijn stembanden mocht hij om klokslag 23 uur van zijn arts dan eindelijk weer live zingen voor al zijn fans. Het was een groot feest, in het voorprogramma van Fons stonden niemand minder van Grad Damen en Corry Konings. Echter het feest was van korte duur, Fons heeft deze avond beide armen gebroken en moet wederom zijn optredens afzeggen. Kaarten voor de optredens blijven geldig en fans worden op de website http://www.fons74.nl ge?nformeerd over de verdere voortgang. (…)


    14 november 2008 om 13:45
    MvO

    @Marco: Neeee, juist leuk !


    12 februari 2009 om 15:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!