Out of office reply

20 augustus 2008, 18:41

Fokke en Sukke wissen bij thuiskomst hun mailbox

Voor de meeste Nederlanders is de vakantie inmiddels voorbij. Eén van de grootste ergernissen bij thuiskomst is de volle mailbox (en voicemailbox). En dan heb ik het niet over de vele spammail (die worden wel tegengehouden door een heel strak afgesteld Gmail spam-filter), maar over de normale email. Ondanks dat ik zelf deze zomer niet naar het buitenland ben geweest, heb ik veel zakelijke email even laten liggen met als gevolg dat ik nu bijna niet meer door alle ongelezen email heen kom. Om van alle ellende af te zijn heb ik vanavond maar besloten om alle email te markeren als gelezen en ze te archiveren zodat ik weer met een lege inbox kan beginnen. Oftewel, ik heb rucksichloos de Fokke & Sukke-methode toegepast en dat voelt heerlijk kan ik je zeggen 😉

Via Twitter werd ik door @Tapz gewezen op een geweldige out-of-office reply van haar collega die ik de komende vakantie ga gebruiken: “Van 10/7-18/8 is deze mailbox gesloten. Alle e-mail in die periode wordt automatisch vernietigd.” Prachtig toch?

Wie heeft er nog meer briljante out-of-office replies die mij helpen om de volgende vakantie niet te eindigen met een volle emailbox?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

45 Reacties

    mgvandenbroek

    Ja, dit is wel redelijk rigoureus.

    @Marco: Als dit tegelijkertijd een oproep is aan iedereen die nog geen antwoord heeft gehad op zijn email aan jou, dan loopt je inbox z? weer vol 😉


    20 augustus 2008 om 19:14
    jeroenmirck

    Veel mensen vergeten dat een out-of-office reply meer moet vertellen dan dat je op vakantie bent. Vertel de ontvanger dat zijn bericht voorlopig niet gelezen wordt en vermeld mailadres en telefoonnummer van de collega die het werk over kan nemen. Als het een beetje mee zit, blijkt de verzonden vraag bij thuiskomst inmiddels afgehandeld.

    O ja: een out-of-office reply kan ook op andere manieren informatief zijn voor de ontvanger. Toen ik voor Emerce een weekje naar Silicon Valley was, zette ik in het bericht een link naar de blog waar ik verslag deed van de trip. Verschillende mensen stuurden me een mailtje dat ze die out-of-office erg leuk vonden. Die mailtjes moest ik bij thuiskomst dan ook nog lezen, dat wel… 😉


    20 augustus 2008 om 19:20
    Gerben

    @marco,

    21 dagen voordat ik op vakantie ga zet ik mijn handtekening in om aan te geven dat ik op vakantie ga en dat in die periode een e-mail sturen een slecht idee is.

    3 dagen voordat ik echt ga, zet ik de out of office al aan.

    4 dagen nadat ik terugkomt gaat de out of office pas uit.

    Men verwacht dan bijna niets meer, het is dan rustig en je krijgt alleen je reguliere mail of mail zonder hoge belangrijkheidsgehalte.

    Desalniettemin had ik na terugkomst zo’n 8.000 e-mails. Welke ik overigens allemaal binnen 24 uur kon wegwerken.

    niet slecht, toch?


    20 augustus 2008 om 19:22
    Tapz

    De volledige tekst (die ik niet in 140 tekens kon vatten) van mijn collega’s e-mail luidde:

    “Vanaf 10 juli tot en met 18 augustus is deze mailbox gesloten. Alle e-mail in die periode wordt automatisch vernietigd. Indien uw e-mail nog relevant is voor de periode na 18 augustus verzoek ik u deze nomaals te versturen na 18 augustus.”

    Die laatste zin hoort er natuurlijk wel bij.


    20 augustus 2008 om 19:39
    Jacobien

    @ Marco,

    Ik begrijp je frustratie van een volle email box, maar ik vind je oplossing wel een beetje, nou ja, uh, hum, onprofessioneel…

    Daarnaast is een volle mailbox ook iets wat je over jezelf afgeroepen hebt. Je neemt aan van alles en nog wat deel, wil van alles en nog wat op de hoogte blijven etc. Dan moet je ook de keerzijde ervan (een volle mailbox) accepteren.

    Misschien kun je beter een cursus delegeren, ‘leren loslaten’ of prioriteiten stellen, volgen;-)


    20 augustus 2008 om 20:14
    Karlijntje

    Mijn out-of-office reply tijdens vakantie wijzen mensen op mijn directe collega’s die altijd vragen kunnen beantwoorden. Dat vind ik ook in dienstverlening klantvriendelijker dan dat je ze zegt dat je pas over 3 weken reageert (of helemaal niet).

    Gelukkig kan ik dingen redelijk makkelijk afronden, maar mocht er iets zijn, dan heb ik liever dat een collega het filtert en bij dingen die echt haast hebben mij bellen.


    21 augustus 2008 om 04:48
    media

    @Karlijn: in een organisatie (met collega’s) is dat inderdaad prima te doen; maar hoe moeten freelancers en zelfstandige ondernemers dat doen?


    21 augustus 2008 om 05:00
    Doron Vermaat

    ik ga op vakantie en neem mee: Mijn laptop en mijn blackberry. Het niet lezen dan wel pas na twee weken terugkomen op email vind een zeer slecht idee, zeker als het email van klanten betreft.


    21 augustus 2008 om 05:30
    Karlijntje

    @marco personeel nemen 😉 Nee, ik weet dat dat idd nogal lastig wordt. Ik vind jouw oplossing een hele goeie 😀


    21 augustus 2008 om 05:52
    chi666

    Ik kreeg er afgelopen week één, ik kan hem zo niet meer terugvinden, maar die was ook wel goed.

    Iets van: Vanaf 1 augustus ben ik afwezig tot minimaal 14 augustus 2011.

    Ik ben namelijk niet meer werkzaam voor **** en ik ga mijn nieuwe freelance bestaan minimaal een paar jaar de kans geven.

    Iets in die richting. Ook best aardig.


    21 augustus 2008 om 06:11
    ssmeding

    Ik heb me deze zomer juist een aantal keren geërgerd aan mensen die op vakantie gingen zonder een out-of-office reply in te stellen, zodat je er als je een week later eens belt pas achterkomt dat de persoon in kwestie er niet is.

    Maar aan de andere kant, ik had er zelf ook geen… :-$


    21 augustus 2008 om 06:39
    Peter Bonjernoor

    @Marco – als ZZP’er zorg je gewoon dat alle bestaande klanten ruim van tevoren op de hoogte gesteld zijn, en vlak ervoor nog eens herinnerd worden, en verder is een simpele out-of-office melding dat je tot dan-en-dan op vakantie bent en dus daarna pas zult reageren meer dan afdoende. Nog nooit iemand meegemaakt die daar problemen mee had.

    Klanten zijn namelijk net mensen, soms. Ze vinden het ook leuk voor je dat je op vakantie gaat, en gunnen je je rust van harte!


    21 augustus 2008 om 06:48
    ruud

    I will be out of the office for the next 2 weeks for medical reasons. When I return, please refer to me as “Margaret” instead of “Steve”. (…)

    hahah, die is echt geniaal. Ik ga binnenkort een paar weken weg en het lijkt me wel hilarisch om die te gebruiken. Het is alleen niet echt professioneel….


    21 augustus 2008 om 06:48
    Jacobien

    @Marco,

    Nee hoor, ik zat niet te wachten op een berichtje.

    Surfde gisteren effe langs tussen alle drukte in, en schrok een beetje van dit bericht. Maar het is gelukkig niet zo ernstig als ik dacht;-)


    21 augustus 2008 om 06:51
    Godfried

    Voor ZZP’ers kan het relevant zijn e-mail die tijdens de vakantieperiode wordt ontvangen te lezen. Een mogelijkheid is om in de OOO een tijdelijk mailadres te zetten, waar ‘dringende of belangrijke e-mail ‘ alsnog heen kan worden gestuurd.

    Een mail adres kan dan zijn opvakantie2008@gmail.com. Op de smartphone kan je deze mail lezen, blijf je op de hoogte en hou je de kosten laag – totale duur 1 minuut per dag!


    21 augustus 2008 om 07:12
    Jeroen Jonker Roelants

    Marco, misschien wat minder Twitteren en in plaats daarvan je mails doornemen? Ook een optie;-)


    21 augustus 2008 om 09:35
    Christiaan W. Lustig

    Als je ervan uit mag gaan dat alle cc gestuurde berichten louter ter informatie zijn, kun je die sowieso wegmikken. Dat scheelt alvast de helft, in veel gevallen.


    21 augustus 2008 om 10:43
    Martijn Groeneveld

    Ik heb een keer gehad dat ik van een vakantieadres naar iemand mailde die een auto-reply had aanstaan. Alleen was ik vergeten dat ik die ook bij mezelf had aangezet. Dat ging goed fout…. Die twee auto-replys bleven lekker naar elkaar toe mailen.


    21 augustus 2008 om 10:51
    Martijn van Well

    Grappige out of office replies zijn, nou ja … grappig en er moet altijd tijd zijn voor een grapje. Aan de andere kant, voor een marketingblog moet ik zeggen dat ik toch ook een beetje schrok van de eenvoud waarmee je mensen aan de kant zet die contact met je zoeken.

    Als zzp-er kun je natuurlijk ook een collega (bevriende ondernemer, antwoordservice) inschakelen voor de meest dringende zaken en net wat Peter zegt; ook anderen gunnen je jouw vakantie mits je het maar duidelijk communiceert.

    Overigens herken ik me wel volledig in wat je schrijft hoor. Zo’n volle mailbox met vaak ook al achterhaalde berichten geven toch een bepaalde druk op je. Legen is dan een goede optie. Mijn Outlook is ingesteld op 1 maand en daarna verdwijnt alles in archief. Geeft een veel rustiger beeld 🙂


    21 augustus 2008 om 10:56
    Martijn van Well

    @Martijn Groeneveld

    Dat is een leuke situatie ja, haha!


    21 augustus 2008 om 10:57
    Wouter

    Gewoon het principe van “The 4hour workweek” volgen en een assistent zoeken in India.

    En dan lekker luieren op het strand en al je mails worden behandeld 🙂


    21 augustus 2008 om 12:15
    Jacobien

    Wouter,

    Dat boek is inderdaad geweldig. En de tip om maar 1 of 2 dingen per dag te doen, werkt ook echt.

    Ik beslis nu s´avonds wat de volgende dag echt moet gebeuren en doe dat. En mails beantwoorden doe ik ook niet meer elke dag. Uiteindelijk verricht ik nu meer werk dan voorheen.


    21 augustus 2008 om 12:49
    Martijn van Well

    @Jacobien en Wouter

    Serieus? Hoe werkt dat dan als je maar 1 of 2 dingen per dag doet en je krijgt 4 opdrachten per dag binnen? Loop je een flinke achterstand op zou ik zeggen 🙂

    Maar structuur in het werk kan ik wel gebruiken. Telkens dingen tussendoor doen lijkt leuk voor de mensen die erom vragen, maar uiteindelijk wacht iedereen langer op elkaar.


    21 augustus 2008 om 13:18
    Jacobien

    @Martijn,

    Je moet die 1 a 2 dingen wat ruim zien. Voorbeeld: 1) afhandelen correspondentie laatste paar dagen. 2) toevoegen advertenties op sites of 1)doornemen stukken a t/m f en 2)telefoontjes plegen en afspraken maken.

    Het gaat erom dat je niet met 10 dingen tegelijk bezig bent. Zo kun je je goed concentreren op 1 ding en wordt je niet afgeleid. Ik werk nu nooit dezelfde dag aan mijn website én mijn boek bijvoorbeeld.

    Dat zijn 2 heel verschillende dingen en ze vergen een andere mood. Verder houd ik een ochtend of middag vrij voor zakelijke zooi. Dus een dagdeel creatief en een dagdeel zakelijk.

    Je kunt het ook indelen per project. Maandag project a en b. Dinsdag project c en d.

    Je kunt nooit voorkomen dat er iets tussendoor floept, maar als je de basis aanhoudt, werkt het echt. Meestal begrijpen klanten het ook wel als je zegt dat je tijdstip x voor zijn project gereserveerd hebt.


    21 augustus 2008 om 13:46
    Martijn van Well

    @Jacobien

    Die pogingen onderneem ik ook, dat zorgt voor meer rust en effectiviteit. Helaas merk ik ook dat terugval snel gebeurt door;

    1. collega’s die dingen vragen

    2. klanten die problemen tegenkomen

    3. makkelijk afgeleid zijn

    Soms wens ik mezelf wel een heel strak afgekaderde functie toe in plaats van de brede functie die je als eigen baas hebt. Maar dan zucht ik een keer, breng weer wat orde in de werkwijze en dan vind ik het allemaal weer prachtig om met zoveel zaken bezig te zijn 🙂

    Maar ik benijd mensen die het continue goed op orde hebben!


    21 augustus 2008 om 14:14
    jkivit

    E-mail? Dat je daar nog aan doet 🙂


    21 augustus 2008 om 17:13
    Peter Luit

    Het gaat niet om de hoeveelheid e-mails die we wel of niet in de vakantie of daarna verwerken, maar het gemak waarmee mensen je opzadelen met hun problemen. Het is gewoon een cultuur van afschuiven geworden. het maakt niets uit of je nu ZZP’er bent, ondernemer met een grote club achter je of werknemer, iedereen schuift af. E-mail is daarvoor het beste middel.

    Gewoon deleten is niets mee aan de hand. Ik heb het zelf eens ervaren op een ineterim klus bij een gote uitgverij. Ik had wel al al een e-mail account, maar ICT kon nog geen PC op mijn werkplek neerzetten. Pas na drie weken kwam dat (on)ding eindelijk binnen. Gevolg: een paar honderd serieuze e-mails. En niemand die mij in die voorliggende periode in de wandelgangen aansprak of ik mijn e-mail wel of niet las, laats staan een antwoord gaf……

    Tja, dan is een gewone vakantie volgens mij al helemaal geen probleem.


    22 augustus 2008 om 17:37
    kim

    Hier zit er vast nog wel eentje tussen die te gebruiken is, met ene knipoog uiteraard 😉

    1. I am currently out of the office at a job interview and will reply to you if I fail to get the position.

    Please be prepared for my mood.

    2. You are receiving this automatic notification because I am out of the office.

    If I was in, chances are you wouldn’t have received anything at all.

    3. Sorry to have missed you,

    But I’m at the doctor’s having my brain and heart removed so I can be promoted to our management team.

    4. I will be unable to delete all the emails you send me until I return from vacation.

    Please be patient, and your mail will be deleted in the order it was received.

    5. Thank you for your email.

    Your credit card has been charged $5.99 for the first 10 words and $1.99 for each additional word in your message.

    6. The email server is unable to verify your server connection.

    Your message has not been delivered. Please restart your computer and try sending again.

    7. Thank you for your message, which has been added to a queuing system.

    You are currently in 352nd place, and can expect to receive a reply in approximately 19 weeks.

    8. Hi, I’m thinking about what you’ve just sent me.

    Please wait by your PC for my response.

    9. I’ve run away to join a different circus.

    10. I will be out of the office for the next two weeks for medical reasons.

    When I return, please refer to me as ‘Kate’ instead of Dave.

    11. Thank you for your message, which has been added to a queuing system.

    You are currently in 352nd place, and can expect to receive a reply in approximately 19 weeks.


    30 december 2009 om 07:58
    JameAdvipt

    Propecia Und Viagra Cialis Comprar En Barcelona cialis Mail Order Stendra 100mg With Free Shipping Fedex Shipping Where To Buy Secure Ordering Clobetasol No Physician Approval Mambo 36


    4 oktober 2017 om 08:31
    JameAdvipt

    Levotiroxina Mexico Pharmacy What Is Cephalexin For generic cialis Propecia Side Effects Custom


    13 november 2017 om 03:24
    engladpaf

    а где вы взяли эту инфу.


    26 januari 2018 om 06:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!