Al wat langer heb ik de AdPlanner van Google in mijn beta lijst staan maar tot op heden heb ik er nog weinig mee gedaan. Absoluut zonde zo bewijst een diepere kijk op de beta van Avinash Kaushik op zijn blog. Naast het plannen van advertentiecampagnes is de tool ook nog eens bij uitstek geschikt voor het creëren van inzicht in websites. Bijvoorbeeld die van je concurrenten. Bij deze een kleine recap van de mogelijkheden van de Google Ad Planner.
Laten we naar de top Nederlandse websites kijken op basis van unieke bezoekers per 30 dagen (volgens Google Ad Planner). Dit geeft het volgende overzicht:
Hyves.nl laat hier een bereik zien van 31,5% - wow. En dan laat ik hyves.org op plaats 8 even buiten beschouwing.
Wanneer je inzoomt op hyves zie je de websites die ook zijn bezocht in de dertig dagen dat bezoekers ook hyves hebben bezocht. Dat is dus keiharde informatie over wie je concurrenten/ verwijzende bronnen/ partners zijn. Voor hyves is dat:
Nu heeft de Ad Planner ook demografische data beschikbaar. Alleen heb ik helaas nog geen demografische gegevens kunnen krijgen voor Nederlandse websites maar dat zal ongetwijfeld nog komen. Voorbeelden hiervan daarom van amazon.com:
Ook is het mogelijk websites te zoeken en te selecteren op basis van de volgende demografische gegevens: gender, age, education & Household income:
Hoewel Ad Planner nog steeds in de beta fase is is het nu wel open voor aanmeldingen. Hier kun je je aanmelden. Binnen een paar dagen zou je dan toegang moeten hebben. Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar de kwaliteit van de data die wordt gegeven. Zit Google hiermee helemaal fout, in de juiste richting of spot on?