Social networks exploderen: Facebook en Hi5 verdubbelen

13 augustus 2008, 05:00

De groei van nieuwe gebruikers van social networks is in de VS aan het afvlakken, maar in de rest van de wereld explodeert het aantal gebruikers. In Europa groeit het aantal gebruikers van social networks met 35 procent, in Latijns Amerika met 33 procent en in Midden- en Oost Afrika met ruim 66 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van comScore, zie hier het persbericht: ‘Social Networking Explodes Worldwide as Sites Increase their Focus on Cultural Relevance’ (via: MarketingCharts).

‘While the social networking trend first took off in North America, it is beginning to reach a point of maturity in the region,’ zegt Jack Flanagan, de VP van comScore in het persbericht. “However,’ vervolgt Flanagan: ‘the phenomenon is still growing rapidly in other regions around the world – especially as the established American brands turn their focus to developing markets.’

{title}

Facebook is met 153 procent gegroeid, wereldwijd. Dat komt, concluderen de onderzoekers van comScore, door de introductie van meerdere talen dan alleen maar Engels. Het netwerk wordt er meer ‘cultural relevant’ van. Hi5 voerde eenzelfde strategie door meer in te zetten op een locale ontwikkelingsstrategie. De site verdubbelde naar een totaal gebruikersaantal van meer dan 56 miljoen.

In Amerika bevindt zich het grootste aantal gebruikers van Facebook. Maar andere werelddelen zijn hard aan het inlopen. ‘Europe is quickly catching up with North America as Facebook’s largest visitor base with 35 million visitors in June, a 303-percent increase and a net addition of nearly 27 million monthly visitors versus year ago. Other worldwide regions have seen even more dramatic growth on a percentage basis,’ schrijft comScore.

{title}

‘Facebook has done an exceptional job of leveraging its brand internationally during the past year,” zegt Flanagan. ‘By increasing the site’s relevance to local markets through local language interface translation, the site is now competing strongly or even capturing the lead in several markets where it had a relatively minor presence just a year ago.’

Heel interessant, dat Facebook internationaal zo aansprekend is en dat het succes dat dit netwerk in de VS al heeft, aan de basis staat van totale werelddominantie. Aardig ook om te zien, dat de column van Ruben Bos hier deels op aansluit: ‘Facebook is voor reizigers belangrijker dan traditionele e-mail’.

{title}

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    chi666

    Als ik het goed lees gaat het om bezoekers en bezoeken, niet om accounts, toch? Hoe is die verhouding? Want je kan met hetzelfde aantal accounts ineens ook veel meer bezoekers genereren.


    13 augustus 2008 om 06:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!