Nieuwe privacy keus: de opt-out van Yahoo en Google

11 augustus 2008, 05:15

{title}Eind deze maand introduceert Yahoo een nieuwe opt-out mogelijkheid waarmee gebruikers met 1 click ‘verlost’ zijn van persoonsgerichte advertenties. Zie dat als een service. ‘[Yahoo] will offer users greater choice in how they manage their privacy online by enabling them to opt-out of customized advertising on Yahoo.com. This new option expands Yahoo!‘s existing opt-out program for customized advertising served by Yahoo! on third party networks.’ Dat schrijft Yahoo in een persbericht, afgelopen vrijdag (via: Emerce).

Volgens Yahoo’s privacychef Anna Toth, stelt Yahoo graag vertrouwen in zijn gebruikers; dat vertrouwen ziet Toth dan ook als ‘our greatest asset’. Zal wel, uiteindelijk is deze stap van Yahoo een reactie op vragen vanuit de Amerikaanse overheid. Die waren wel benieuwd waar de grenzen van online advertising nu eigenlijk lagen, in relatie tot privacy. Kennelijk voelt Yahoo nattigheid. En, schrijft Emerce: ‘dat tegelijkertijd concurrent Google een opt out aanbiedt voor hun persoonsgebonden advertentie is geen toeval.’

Zelf heb ik dat ‘verlost’ in de eerste alinea bewust tussen aanhalingstekens gezet. Ik ben namelijk voorstander van persoonsgericht adverteren. Als ik dan toch advertenties zie, dan liever relevant, zo is mijn eerste gevoel.

Kies je voor opt-out bij Google, krijg je dit: ‘In addition, Google allows third party advertisers to serve ads on the Google content network. Using a tool created by the Network Advertising Initiative, you can opt out of several third party ad servers’ and networks’ cookies simultaneously.’ Ook voor die third party advertisers heeft Google dus weer een opt-out geregeld. Stukken handiger dan een opt-in…

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Joost Diepenmaat

    Toch zie ik wel degelijk het nut van ‘het verlost’ zijn van persoonlijke ads. Ik kan me situaties voorstellen waarbij mensen vroeg nou niet bepaalt zitten te wachten op een advertentie die sterk aan je identiteit linkt. Je ziet steeds vaker dat men heel efficient gebruik maakt van (gevoelige) identiteitsdata en wat dat betreft moet je gebruikers beschermen.

    Maar goed, privacy is eigenlijk toch al dood.


    11 augustus 2008 om 07:16
    Paulo Lopes

    goed bezig Matthijs met die plaatjes 😉


    11 augustus 2008 om 19:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!