• Mobile
    wordt gesponsord door

Olympische Spelen live via internet

Olympische Spelen live via internet

De afdeling Nieuwe Media van de NOS is de laatste tijd goed bezig met (live) sportverslaggeving via internet. Al eerder liet de NOS zien (bij o.a. Amstel Gold Race, EK Voetbal en de Tour de France) hoe het steeds meer de regie in handen geeft van de kijker. Ook tijdens de Olypische Spelen in China heeft de NOS weer alles uit de kast getrokken om de kijker via internet zelf te laten bepalen wat en wanneer hij kijkt.

Via de website os2008.nos.nl krijgt de kijker niet alleen het laatste nieuws, maar kan het live de Olypische Spelen volgen (waarbij het kan kiezen uit 12 verschillende kanalen), zijn eigen wedstrijdschema samenstellen, de hoogtepunten terugkijken en zich abonneren op de RSS-feeds van zijn favoriete sporters. Bovenstaande video van Erwin Blom geeft een aardige demo van al deze mogelijkheden. Een prachtige ontwikkeling dat opnieuw laat zien hoe tv-kijken er in de toekomst kan uitzien.

Ben overigens wel benieuwd hoe de NOS verder gaat na deze sportzomer. Krijgen we straks de situatie dat we alle sporten op zondag via internet kunnen volgen? En wat kan de NOS met deze ontwikkelingen meer dan alleen sportverslaggeving? Kunnen we straks ook live het politiek debat in Den Haag volgen? Wordt straks ook al het andere nieuws op deze manier aangeboden? Heeft de NOS in dat geval wel genoeg capaciteit om al die content te produceren? En hoe ver durft de NOS te gaan in het uit handen geven van de regie? Gaat sociale tv op korte termijn definitief doorbreken of blijft de echte regie voorlopig gewoon in Hilversum?


Delen

0
0


Er zijn 22 reacties op dit artikel

  • Jeroen Bertrams verwijst op Hyped naar nbcolympics.com, de website waar de Amerikaanse TV zender NBC verslag doet van de Olypische Spelen. Enkele recordcijfers na de opening dit weekend:

    - 70 miljoen pageviews op de openingsdag. Dat is 10 keer zoveel als vier jaar geleden.
    - 4,2 miljoen unieke bezoekers. Dat is bijna 5 keer zoveel als vier jaar geleden
    - tot nu toe al 127 miljoen pageviews op de site. Dat is nu al bijna de helft van wat vier jaar geleden tijdens de volledige Spelen werd gerealiseerd aan pageviews.

    Ook in de UK een record aantal internetkijkers voor de Olypische Spelen. Maar liefst 700.000 Britten keken via internet naar de opening. Hoeveel mensen in Nederland keken, is vooralnog niet bekend. Wellicht dat de NOS na het weekend ons daar inzicht in kan geven.

    geplaatst op
  • Site van de NOS is inderdaad top, erg gebruiksvriendelijk en simpel. Heb af en toe problemen in Firefox 3 met de video, dan gebeurt er gewoon niks. Switchen naar Safari helpt dan...

    geplaatst op
  • Lees net op China Web2.0 Review aardig artikel over Olypische Spelen 2.0. Het is inderdaad ook de spelen van de social media. Iemand nog leuke initiatieven gespot?

    De Olympische site van China’s Central TV station (CCTV) lijkt zeker de moeite waard, begrijp alleen weinig wat er nu staat ;-)

    geplaatst op
  • @Ruben Timmerman bedankt voor de complimenten! Om dat van een mede interaction designer/user experience designer te horen is natuurlijk helemaal top! :-)

    geplaatst op
  • Ook onze Vlaamse vriend Jean-Paul de Clerck heeft een mooi overzicht gemaakt van de Olympische Spelen vanuit marketing- en technologieperspectief.

    geplaatst op
  • @Ruben Timmerman: Over het FF3 probleem. Ligt aan Silverlight 1 icm FF3; probleem wordt verholpen als je Silverlight 2 Beta installeerd

    geplaatst op
  • Jammer dat de NOS kiest voor het platformafhankelijke Silverlight van Microsoft. Ik had graag naar de live beelden bekeken.

    geplaatst op
  • @Wieger: je reactie snap ik niet helemaal; de beelden zijn nu toch live of vergis ik me?

    geplaatst op
  • @Marco De Olympische site van CCTV lijkt inderdaad een beetje op wat de NOS doet, ook met live streams van alle sporten die op dit moment plaatsvinden en met nieuwsclips van sporten die al afgelopen zijn.

    Het is echter wat meer op entertainment gericht, er staan bijvoorbeeld ook een aantal sportgames op de site en er is een integratie met Google Maps (of Baidu Maps?) waardoor je bijv. kan zien waar de stadions zijn en in welke landen er hoeveel medailles gewonnen zijn.

    Van RSS hebben ze echter bij CCTV nog nooit gehoord. Ook zijn hun streams helaas alleen met Internet Explorer te bekijken, wat voor mij als Apple gebruiker natuurlijk een beetje een domper is.

    geplaatst op
  • Inderdaad TOP wat de NOS doet.

    Helaas zijn de streams in een iets te lage bitrate. Althans..... ik ben waterpololiefhebber en dan is het vaak moeilijk om het echt goed te zien.

    Maar de NOS heeft waarschijnlijk geen invloed op de bitrate.

    geplaatst op
  • @waitsee We hebben wel invloed op de bitrate (we encoderen alles zelf), maar moeten ook letten op de bandbreedte van de mensen thuis, onze totale beschikbare bandbreedte en de bottlenecks bij de ISP's. Vooral KPN kan niet meer dan ongeveer 16 Gb/s van ons verwerken en hoe hoger de bitrate, hoe sneller we aan dat plafond zitten. Om je een indiactie: op dit moment sturen wij ongeveer 20 Gb/sec aan data uit vanuit onze servers.

    geplaatst op
  • @Roeland Stekelenburg Complimenten voor de live kanalen. Misschien ook een idee om ergens een overzicht te maken van het programma van de Nederlandse deelnemers (ook koppelen aan hun weblogs?). Ik zie dat er vaak op gegoogled wordt en dat ze dan op mijn posting komen waarin ik een voorbeeld noem hoe dat overzicht eruit zou kunnen zien:
    http://www.hansonexperience.com/my_weblog/2008/08/schema_olympische_spelen.html

    geplaatst op
  • Zie trouwens dat Roeland Stekelenburg inmiddels de streams heeft geteld en voorlopig uitkomt op 4,8 miljoen internetstreams die zijn geleverd via de NOS-site (bron: ANP):

    (...) Uiteraard werden de meeste beelden opgevraagd sinds de opening van de Spelen op vrijdag, maar de site was voor die tijd ook al actief. Beelden van het eerder begonnen voetbaltoernooi waren toen onder meer beschikbaar.

    De NOS is erg tevreden over dit aantal. "Gemiddeld hebben we 300.000 'unieke bezoekers' per dag op onze site. Zij kunnen kiezen uit het signaal van Nederland 1, maar daarnaast ook afstemmen op twaalf andere live-videokanalen waarop sporten zijn te zien die op dat moment niet rechtstreeks op tv worden uitgezonden. 'Surfers' blijken dat in groten getale te doen", aldus de NOS-zegsvrouw. Het meest kijken de internetters tussen 10.00 en 15.30 uur. (...)

    geplaatst op
  • Naast dat de NOS een Top-site heeft neergezet is de samenwerking tussen Radio, TV en Internet bij de NOS heel goed afgestemd. De constante verwijzing van radio/TV naar internet om de kijker te laten deelnemen aan de Top 5 met de zelfde dag de resultaten. Volgens mij is dit de manier zo'n concept neer te zetten.
    Complimenten

    geplaatst op
  • @Joop: begreep van Roeland dat van de sitebezoekers 4,3% via zoekmachine komt, 14,8% via externe referrer (waarvan startpagina de belangrijkste) en maar liefst 80,9% als directe binnenkomst. En dan moet je inderdaad concluderen dat RTV een belangrijke aanjager is van sitebezoek.

    geplaatst op
  • @Marco: dat zijn nog eens cijfers om jaloers op te worden. Nu is de OS al jaren een toppers op TV maar de samenwerking is een nieuw voor de 'oude' media RTV.

    geplaatst op
  • fantastisch wat de NOS voor elkaar heeft gekregen!

    @ Roeland ..het is met trots dat wij bij jullie content mogen en kunnen adverteren

    geplaatst op
  • net op zibb.nl:

    Olympische Spelen houden personeel van het werk

    Het internetverkeer van de NOS met bedrijven is verdrievoudigd nu de omroep via internet rechtstreekse beelden van de Olympische Spelen brengt. Bovendien staat op veel werkplekken een tv aan om maar niets te missen van de prestaties van 'onze' sporters.

    Via de website van de NOS kunnen werknemers over twaalf kanalen met informatie over het sportevenement in China beschikken. En dat blijkt een gouden greep: de website trekt gemiddeld 300.000 unieke bezoekers per dag en dan vooral op werkdagen, zo schrijft De Telegraaf.

    'Videobeelden springen er luid en duidelijk uit', bevestigt directeur Piet van der Steen van Signet, waarbij duizenden zakelijke klanten de internetaansluiting hebben. 'Sinds een paar dagen staat de publieke omroep ineens op nummer 1 in het dataverkeer. Het was altijd al een populaire bron onder werktijd, maar dat is nu met een factor drie toegenomen.'

    Pieken
    Internetknooppunt ANSIX, waar 300 providers zijn aangesloten, ziet zelfs een vertienvoudiging van het dataverkeer met de NOS. 'De Olympische Spelen zorgen voor beduidend meer internetverkeer bij de NOS dan de Tour de France en het EK', zegt directeur Job Witteman. Ook internetaanbieder BBeyond neemt pieken waar als populaire sporten aan de beurt zijn in China.

    Mediadirecteur Jan de Jong van de NOS denkt dat door de Olympische Spelen duidelijk wordt hoe het televisiekijken van de toekomst eruit gaat zien. 'Het is interactief. We vermoeden dat nu vooral op het werk gebruik wordt gemaakt van de live-streams omdat de werkgever goede internetverbindingen heeft.'

    Coulant
    Ondertussen roept sportkoepel NOC*NSF bedrijven op coulant om te gaan met het kijkgedrag van werknemers. 'Meestal wordt het met een half oog gevolgd tot het spannend wordt. Samen kijken verbroedert en komt de werksfeer ten goede en dat heeft een positieve uitwerking op de productiviteit', aldus een woordvoerster.

    geplaatst op
  • hier volgen enkele cijfers:
    De site heeft tot en met gisteren 1,3 miljoen unieke bezoekers getrokken (gemeten d.m.v cookies). Tot nu toe (1 t/m 13 augustus) zijn er 21,9 miljoen pageviews gerealiseerd op de OS-website, waarvan bijna 2,3 miljoen op de homepage van deze site.

    Van 1 tot en met 12 augustus zijn er al maar liefst bijna 8,4 miljoen live-streams op de OS-site opgevraagd (kanalen en Nederland 1), waarvan gisteren een record met bijna 1,9 opgevraagde streams.

    Bron: Sitestat, augustus 2008

    geplaatst op
  • @Paulo: Proficiat! Ben benieuwd of je dit ook terug zal gaan zien in Multiscope en STIR. Hou je ons op de hoogte?

    geplaatst op
  • @Mark Multiscope zowieso niet want daar loopt Ster niet in

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.