Google Streetview komt naar je toe deze zomer

5 augustus 2008, 06:49

{title}‘De Google-auto’s zijn te herkennen aan een groot statief op het dak, waarop een batterij camera’s is gemonteerd voor het maken van panoramische opnamen. Ze werden vorige week in Amsterdam gesignaleerd, nadat ze eerder in Britse en Duitse steden waren gespot.’

Nadat Google in voorjaar 2007 Streetview introduceerde in enkele grote steden in de VS, is nu dus Nederland aan de beurt. Volgens De Volkskrant zijn er auto’s gesignaleerd die foto’s aan het maken zijn. Uiteraard deed de krant (zo hoort dat; het moet) aan wederhoor bij Google en kreeg bevestiging. ‘Navraag bij Google leert dat de auto’s vorige maand in Nederland de weg op zijn gegaan.’

Het woord dat mij direct te binnen schiet als ik dit lees: privacy. No sweat, zegt Google. Een woordvoerder van Google vertelt De Volkskrant, dat de beelden pas gebruikt zullen worden als de toezichthouders akkoord zijn gegaan. De belangrijkste is het College Bescherming Persoonsgegevens, dat ook geen bezwaar maakte tegen ‘soortgelijke beelden op huizensite Funda,’ aldus de VK.

Ben benieuwd of we in Nederland ook een paar mooie compromitterende situaties gaan krijgen, met rechtzaken enzo. Neuspeuteren, dat overleven we nog wel. En hoe groot is nu werkelijk de kans dat je nét een hoerenkast uit komt lopen terwijl de Googlecamera’s klikkerdeklik doen? Klein, maar in de VS gebeurde het al. En, zoals dat daar gaat, begint men zich al warm te lopen voor verschillende rechtzaken waaronder die van een echtpaar in Pittsburgh die not amused was over Google’s foto’s van de tuin en het huis. Private property, weet u wel…

In Engeland heeft de overheid Streetview alvast goedgekeurd, zo meldde De Telegraaf vrijdag. Ook in het Verenigd Koninkrijk maakt men zich bezorgd over de privacy. De Telegraaf schrijft: ‘Google is al enige tijd bezig met software die automatisch zowel gezichten als nummerplaten onleesbaar maakt. Ook kunnen mensen die wel per ongeluk herkenbaar zijn meteen een klacht indienen, waarna de betreffende foto’s verwijderd worden.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!