Mythes en feiten rondom PageRank

Mythes en feiten rondom PageRank

Google heeft weer een PageRank update doorgevoerd. Op een post hier op M! van gisteravond zijn inmiddels 45 reacties geplaatst van mensen die vertellen dat hun PageRank een puntje gestegen of een puntje gedaald is. Ergens onderaan bemerkt een oplettende lezer dat hij nog net zoveel bezoekers krijgt als voor de update. Een zeer tekenende discussie voor alle onduidelijkheid die er nog steeds is rondom PageRank.

PageRank is namelijk een totaal uit de hand gelopen en opgeblazen marketingtruc uit de beginjaren van Google waarmee ze van een saai algoritme een Purple Cow hebben weten te maken. PageRank is nauwelijks meer van belang, al wordt het steeds belangrijker om relevante links te hebben. Terwijl Carolien uitlegt hoe je aan relevante links komt, heeft Joost op het OTM blog een mooi overzicht van feiten en mythen rondom PageRank op een rijtje gezet. Een must-read voor iedereen die denkt dat ie ineens meer bezoekers krijgt omdat ie een puntje meer PageRank heeft.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • misschien bedoelt degene, hogere pagerank kan gelijk staan aan hogere positie bij zoekopdrachten en dat staat weer gelijk aan meer bezoekers.

    zo niet, dan is het idd zonde dat iemand denkt dat het direct gerelateerd is.

    geplaatst op
  • Het is en blijft voor velen een maatstaf, hoeveel invloed hij ook heeft, dat kan je wel afleiden uit het # reacties op het artikel.

    geplaatst op
  • @Tim:
    Dat was wel de veronderstelling ja. Ik had in m'n reactie ook staan dat ik weet PR nauwelijks invloed heeft maar had wel verwacht een kleine stijging (over langere termijn) te zien. Aan de andere kant zijn er zoveel factoren dat het lastig te zien is maar het voordeel daarentegen is dat ik niet slechts 1 website vergelijk dus meer vergelijkingsmateriaal heb...

    Nu heb ik echter nog wat statistieken in Analytics bekeken en er zijn een paar websites die wel een stijging laten zien, maar dat kan ook goed door andere factoren komen natuurlijk...

    Dit is trouwens een prima post, ongeveer hetzelfde verhaal: http://www.highrankings.com/forum/index.php?showtopic=17365

    geplaatst op
  • Vind het trouwens mooi om te zien dat iemand van T4U naar het blog van OTM linkt. Stukje sympathie ofzo. Immers, je brengt wel offertes uit aan dezelfde klanten. Hoorde laatst ook al iemand van Traffic Builders lovend over T4U. Of het nou door zelfvertrouwen komt of dat je elkaar gewoon klanten gunt (of weet ik veel wat) ik blijf het mooi vinden.

    geplaatst op
  • Niels,

    'k denk dat het deels ook komt door een relatief kleine markt qua aanbieders. Enige tijd geleden bij WebAnalytics congres geweest, daar staan rustig T4U en OTM mensen met elkaar te babbelen over van alles en nog wat (seo & sea).

    Maar dat is mijn mening.

    geplaatst op
  • @Niek we hebben een prima relatie hoor, we concurreren op inhoud en natuurlijk is er af en toe wat afgunst over en weer als iemand een pitch wint, maar zo lopen die zaken :) Geloof me, de markt is groot genoeg :)

    geplaatst op
  • @Remi: je onderbouwt je mening niet of nauwelijks. Wat is de waarde van je posting? Je had ook een reactie kunnen plaatsen in de posting over de update van de PageRank.

    En als PR zo weinig waarde heeft volgens jou, waarom houdt Google dit dan in stand?

    geplaatst op
  • Eindelijk een zinnige posting over pagerank :-)

    geplaatst op
  • @John: wat vind jij er zo zinnig aan dan? je lijkt Remi wel, jij onderbouwt ook niet ;-)

    Ik merk wel degelijk een causaal verband tussen een hoge PR (8) en de positie van mijn belangrijkste keywords.

    geplaatst op
  • @Mark: pagerank wordt door Google intern constant herberekend en herberekend. Dit getal schommelt dus elke keer dat er iets opnieuw of iets nieuws geindexeerd wordt. En eens in de zoveel tijd exporteren ze deze interne pagerank naar een externe database waar de Google toolbar de pagerank weghaalt. Een pagerank stijging in de toolbaar brengt dus niets teweeg, intern had je site deze pagerank al.

    Daarbij gaan er al verhalen de ronde dat Google de zichtbare pagerank af wil schaffen zodat mensen niet meer zo gefocussed zijn op dit getal. Daarbij zijn er genoeg voorbeelden bekend van sites met een lagere pagerank die toch goed scoren. Dat bewijst direct dat pagerank niet zo veel meer zegt.

    En dan dit:
    Pagerank is dead
    Pagerank is dood

    En ja, natuurlijk is er wel een verband tussen een hoge pagerank en een redelijke positionering, maar die is niet zo sterk als jij wil geloven.

    geplaatst op
  • Waarom houdt Google de pagerank weergave nog in stand dan? Dat vraag ik me dus ook af.

    geplaatst op
  • @Laurens T,

    Omdat er dan over geblogged kan worden? :-)

    geplaatst op
  • Ja dat leek mij dus ook :). Voor veel mensen (ik heb het niet over de doorgewinterde SEO-ers) is het een soort van houvast, iets waarmee ze kunnen werken en daardoor misschien voor Google juist beter om te houden?

    geplaatst op
  • larry PAGErank... ordinaire egokwestie.

    geplaatst op
  • @Remi, @Joost: prima overzicht, toch ben ik het nog niet helemaal met jullie eens. Ik merk bij de sites die nu een hogere pagerank hebben gekregen wel degelijk een toename in traffic. Het heeft dus zeker relevantie (de vraag is hoeveel). Kan me wel vinden in de conclusie dat de pagerank overgewaardeerd wordt (en daardoor soms een doel op zichzelf is geworden). Maar zijn 'we' daar als zoekmachinemarketingbureaus ooit zelf niet mee begonnen?

    geplaatst op
  • Marco, is dit een gevalletje n=1 tot n=10? :) Ik heb zelf een paar sites die PR6 zijn, nauwelijks zoekmachineverkeer krijgen, maar wel meer dan een paar maanden geleden toen ze beide nog PR7 waren... En ook de andere kant op kan ik wel cases aandragen. We kunnen het alleen niet bewijzen op die manier.

    Natuurlijk is het 1 van de ranking variabelen en kan het daarom helpen, maar zoals Remi zegt, dat zijn er tegenwoordig ongeveer 200...

    geplaatst op
  • @Joost: tijd voor een overzicht wat dan wel de belangrijkste factoren zijn voor een goede ranking (en traffic vanuit zoekmachines)!

    geplaatst op
  • @Marco: die hebben we al ;)

    SEOmoz | Google Search Engine Ranking Factors
    Link Value Factors

    En zoals ik al eerder zei, je pagerank stijgt niet opeens, die was intern al langer verhoogd of verlaagd en je traffic idem dito. Op het moment dat de zichtbare pagerank dus veranderd is dat puur een visuele update en geen ranking update.

    geplaatst op
  • @Marco ik ben het roerend met André eens :) Vooral dat SEOmoz onderzoekje is erg goed, maar ik ben misschien beetje biassed ;)

    geplaatst op
  • @ Mark, ik heb wel even overwogen om het als reactie op jouw eerdere post te doen, maar heb ervoor gekozen het apart te posten omdat ik het werkelijk een groot probleem vind dat veel mensen zich zo blindstaren op dat ene getalletje. Op deze manier kan ik daar meer aandacht voor krijgen dan als 46ste reactie onder een andere post.

    Ik ben het wel met je eens dat ik een beetje extra uitleg had kunnen geven, ik hoopte dat iedereen Joost’s post zou lezen, want die legt het al uit, maar ik zal hier ook even een poging doen.

    Toen we vroeger allemaal in Altavista en Ilse zochten waren zoekmachines nog gebaseerd op on-page factoren (hoe vaak komen keywords voor in titels, tekst, headings enz en wat is de spreiding daarvan). Larry Page en Sergei Brin waren ondertussen onderzoek aan het doen naar de wijze waarop wetenschappelijke documentatie met bronvermeldingen naar elkaar verwijzen. Wordt er vaak naar een bepaald onderzoek verwezen, dan moet dat wel een belangrijk/ toonaangevend onderzoek zijn. Dat principe hebben ze in 1998 omgezet naar een algoritme dat Google zo onderscheidde van de oude zoekmachines. Om dit onderscheid te benadrukken hebben ze het algoritme een naam gegeven: PageRank. En op dat moment was PageRank dan ook dé belangrijkste factor om te ranken in Google.

    In die tijd waren er waarschijnlijk maar 10 of 15 factoren waar een zoekmachine rekening mee kon houden. Inmiddels zijn er onder invloed van zoekmachinespam, de opkomst van blogs en social networks, meer beschikbaarheid van images, video, maps enz en meer kennis zo’n 200 factoren waar Google naar kijkt. Binnen die 200 zijn al tientallen factoren die met links te maken hebben, (denk aan anchor tekst, tekst rondom de link, populariteit van linkende site, relevantie van linkende pagina met het onderwerp, relevantie van linkende site met het onderwerp, linkpopulariteit binnen een topic area, leeftijd van een link, of een link gewijzigd is of niet enz.) en daar is PageRank er maar 1 van.

    En natuurlijk is PageRank wel een factor waar je naar moet kijken, en natuurlijk is het een sterke indicatie dat je site het lekker doet in Google als je een goede PageRank hebt, maar het is gewoon niet belangrijk genoeg meer om bij elke update van de toolbar weer zoveel aandacht te krijgen. Die toolbar loopt maanden achter. Als je site het beter doet doordat je meer (relevante) linkjes hebt, dan heb je dat als het goed is al lang in je statistieken en omzet gezien.

    geplaatst op
  • Overigens, gebacklinkt worden door een website met een hoge pagerank is van groots belang! Als je gewaardeerd wordt door websites met een hoge PR, ziet Google het ?belang`van je website nog meer.

    Dus in dat geval is het wel degelijk van belang!

    geplaatst op
  • @Tim: hoewel er een hoge correlatie zal zijn tussen sites die veel "trust" in Google hebben en sites die een hoge PageRank hebben is wat je nu zegt een te grove versimpeling van hoe het werkt...

    geplaatst op
  • Klopt, maar ik ga er vanuit dat menig mensen de simpele rekensom maken dat als een website een hoge pagerank heeft, de website (niet per se daardoor, maar zeker van invloed) prima gevonden wordt door Google e.a. Dat staat weer gelijk aan hoge bezoekersaantallen.

    Al met al, alles heeft met elkaar te maken daarin. En simpel wil ik het ook zo houden, aangezien we toch nooit achter het fijne komen! Relevantie=expansie in mijn ogen. Indien je relevant handelt met je website, komt de rest ?vanzelf?!

    geplaatst op
  • Must..... have...... PageRank...... ;-)

    Zoals velen al hebben beaamd is PageRank slechts een leuk cijfer om enigszins de 'kwaliteit' van je backlinks in te zien, of het resultaat van een linkbuilding / bait campagne.

    Maar goed, één link van een PR 8 website zal ook jouw website voorzien van een leuke PR. Maar die éne link zal jouw website geen bergen traffic opleveren vanuit de zoekmachines, puur omdat één link je nog geen zgn. 'autoriteit' maakt. Daarnaast is het vindbaar zijn op specifieke zoektermen ook afhankelijk van de linktekst die over al je backlinks gebruikt wordt. Met één backlink valt hier bar weinig over te zeggen. Tenslotte zorgt ook niet alleen de PR (of de hoeveelheid backlinks) voor traffic, maar tevens de inrichting van de website qua techniek en content.

    Het cijfer zelf is te onbetrouwbaar om te koppelen aan je zoekmachine resultaten.

    geplaatst op
  • De kans dat een site met lage pagerank veel organisch verkeer uit google krijgt is kleiner dan de kans dat een site met hoge pagerank veel verkeer krijgt. Het is een indicatie van backlinks en dit houdt uiteraard weer verband met traffic maar het is zeker niet 1 op 1.

    Zo is er ook een enorm sterk verband tussen het aantal verkochte waterijsjes en het aantal mensen dat verdrinkt.

    geplaatst op
  • Mooie discussies, maar ben het niet met de meeste meningen is...

    Een hoge PR is geen garantie op suc6 qua traffic (doelstelling?), maar het gaat vooral om de combi:
    Relevantie van juiste inkomende links op pagina niveau naar je site (deeplinks) waarbij jouw site voorzien is van goed spiderbare content, enigzins actueel is, voorzien van juiste titels e.d.
    Dan is het wel degelijk mogelijk hoog te ranken op bepaalde keywords.
    Heb je op keyword niveau een goede ranking in de organische resultaten, en ook nog eens een hoog zoekvolume op deze woorden, dan heb je wel degelijk meer traffic naar je site...

    geplaatst op
  • Prima artikel, goede en eerlijke reacties. Wow.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.