KPMG snapt hoe het moet

28 juli 2008, 04:40

{title}Hoewel ik zelf vooral goed ben in zeuren over hoe het niet moet, is het soms gewoon nodig om complimenten uit te delen. Zeker als een bedrijf bewijst dat het geen toeval was, maar blijkbaar structureel in het DNA van het bedrijf zit om correct en snel te reageren op e-mail. In dit geval moet ik accountancy kantoor KPMG een compliment maken.

Vorig jaar tijdens het Digitaal-Werven event heb ik dat ook in mijn opening al gedaan (helaas zonder aanwezigen van KPMG in de zaal). De reden hiervoor was dat ze zo mogelijk de beste afwijzing van een sollicitant per e-mail gedaan hebben die mogelijk kan. De afwijzing was namelijk niet een standaard zinnetje dat ze het niet zagen zitten en veel succes met je andere sollicitaties. Nee, het was een onderbouwde reactie (je motivatiebrief was niet echt motiverend genoeg) gevolgd met een oprecht advies (bij je toekomstige sollicitaties zou ik X en Y veranderen zodat je enthousiaster overkomt). Tijdsinvestering voor KPMG recruiter? Misschien 5 tot 10 minuten. Ervaring voor ontvanger: helemaal top!

Afgelopen week is KPMG wederom geëvalueerd in ons onderzoek naar de beste Digitale Sollicitatie-Ervaring. En na één dag komen ze terug met een keurige mail, in dit geval met een vraag. Want hoewel de persoon niet in aanmerking komt voor de functie waarop hij gesolliciteerd heeft willen ze graag telefonisch met hem in contact komen om te kijken wat hij zou willen doen binnen KPMG. Dit omdat de studie van de sollicitant (commerciële economie) niet direct aansluit op de core business van KPMG, maar wel op verschillende randvoorwaarden.

De redenen waarom KPMG hier een groot compliment moet krijgen voor deze e-mail afhandeling?

Ten eerste de snelheid van de reactie is fantastisch. Gewoon de volgende dag je sollicitaties afhandelen. Het komt bijna niet voor, zeker niet bij grote bedrijven.

Maar nog belangrijker: wederom geen standaard mail, maar iemand die duidelijk aangeeft de CV gelezen te hebben en daar persoonlijk op te reageren.

Misschien dat de meeste marketeers nu denken: maar dat is toch logisch? Ik kan u vertellen dat ik vorig jaar op het Digitaal-Werven event van een aantal bezoekers de opmerking kreeg: hoe kan je dat automatiseren, wat KPMG doet? Want daar hebben we de tijd niet voor hoor. Elke afwijzing persoonlijk afhandelen, daar heb je een standaard tekst voor nodig.

Dus complimenten voor KPMG voor de snelle en persoonlijke afhandeling van hun sollicitatie e-mails!

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Sollicitant

    Opmerkelijk artikel: geen enkele spelfout, en slechts 1 eigen initiatief gepromoot. Een stuk minder dan normaal. 😉

    Even zonder gekheid: interessant om te zien dat KPMG dit zo goed aanpakt, terecht dat ze daarvoor een compliment krijgen. Ik denk dat ze hiermee veel goodwill creeren bij mensen die gesolliciteerd hebben en afgewezen worden. Meestal is het tegenovergestelde het geval.


    28 juli 2008 om 10:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!