• Usability & design
    wordt gesponsord door

Een website op maat voor iedere bezoeker

Een website op maat voor iedere bezoeker

Website Morphing

Eline Walda verwijst op Molblog naar Adapting Websites to Users, een interessant artikel in Technology Review over een recent onderzoek (pdf) van Hauser et al naar conversieverbetering op websites door de navigatie en content van de website per gebruiker aan te passen. De basis van de aanpak is het gebruik van het klikgedrag van een bezoeker vanaf het moment dat deze op de website terecht komt.

Bijzonder aan de methode in ontwikkeling is dat de onderzoekers psychologische aspecten betrekken bij de personalisering van de website. Dit is een wezenlijk verschil met bestaande methoden, waarbij primair wordt gekeken naar overeenkomsten in klikgedrag van andere gebruikers. De onderzoekers nemen de cognitieve processen als uitgangspunt. Volgens hen kun je op basis van het klikgedrag van de bezoeker vrij snel vaststellen op welke manier die bezoeker informatie graag tot zich neemt. Op basis van de zo verzamelde informatie verandert de lay-out, navigatie en content van de website. Volgens de onderzoekers zijn er zo’n tien kliks nodig om voldoende te weten te komen over de voorkeur van de bezoeker. De methode resulteert in significante conversieverbeteringen zonder te beschikken over een uitgebreid gebruikersprofiel.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel om te lezen. De quote uit het bronartikel "Suddenly, you're finding the website is easy to navigate, more comfortable, and it gives you the information you need" zette me wel aan het denken. Hoe ziet de site er bij herhaalbezoek uit?

    Deze strookt wellicht niet met de ervaring die de gebruiker had bij zijn laatste bezoek, omdat de site weer naar zijn 'uitgangspunt' gezet is. En hoe foutloos is het principe erachter: wat als je bij herhaalezoeken wordt geïdentificeerd als een ander type?

    Daarnaast is een uitgangspunt bij usability/interactie ontwerp consistentie van je site. Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat bevallen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.