• Mobile
    wordt gesponsord door

Nokia opent eigen webwinkel voor mobiele telefoons

Nokia opent eigen webwinkel voor mobiele telefoons

Nokia opent eigen webwinkel voor mobiele telefoonsToen ik gisteren het persbericht las dat Nokia (als telefoonfabrikant) zijn eigen mobiele telefoons via internet gaat verkopen, was ik verbaasd dat het nog niet gebeurde. Toch blijkt het nog lang geen gemeengoed dat producenten zelf ook via internet hun mobieltjes verkopen. Apple, Samsung en Sony Ericsson bieden online wel productinformatie, maar de toestellen krijg je bij een abonnement of koop je in een (web-)winkel van derden.

In de Nokia Online Shop is elk mobiele telefoon van Nokia te koop, van de simpele Nokia 1650 van 45 euro tot de Nokia N95 8 GB voor 615 euro (en straks de Nokia N96). Volgens het Finse bedrijf zijn de laatste nieuwe mobieltjes zelf eerder online te koop dan in de telecomwinkels. Ook modelkleuren en accessoires die in de winkel niet te koop zijn kun je bij de Nokia-shop online wel bestellen. In acht andere Europese landen, waaronder de U.K, Duitsland en Frankrijk, opende al eerder een lokale Nokia Online Shop. Ben overigens wel benieuwd naar de prijs. Toen ik afgelopen jaar in de fysieke Nokia winkel was in Helsinki (Finland), bleken de meeste toestellen duurder dan wanneer je deze via resellers kocht.

Ik ben ook benieuwd hoe de resellers reageren op het feit dat producenten nu ook zelf via internet gaan verkopen. De markt voor mobiele telefoons is zeer competitief. Afgelopen jaren hebben de telecombedrijven zoals KPN, T-Mobile, Telfort en Vodafone flink geinvesteerd in hun online shops.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Ik krijg trouwens regelmatig de vraag wat de meest verkochte mobieltjes zijn. Exacte details ken ik niet, maar ik weet wel dat verkoopcijfers van de producenten (voor Q1 2008):

    1. Nokia (122 miljoen toestellen)
    2. Samsung (46,3 miljoen toestellen)
    3. LG (27,7 miljoen toestellen)
    4. Motorola (27,4 miljoen toestellen)
    5. Sony Ericsson (24,4 miljoen toestellen)

    Waar Apple staat met zijn iPhone? Van de nieuwe 3G iPhone zijn er nu ruim 1 miljoen verkocht; met dat soort aantallen duurt het nog even voordat Apple zich een serieuze speler op de mobiele markt mag noemen.

    geplaatst op
  • Voor de resellers is het natuurlijk zuur, want nu moeten ze concurreren tegen het merk dat zij juist hebben geroot gemaakt. Eigenlijk hebben ze aan fondsenwerving gedaan voor hun toekomstige concurrent. Trieste manier van doen van die merken.

    geplaatst op
  • @Rene: het klassieke multichannelvraagstuk waar veel producenten mee worstelen (of hebben geworsteld). In het pre-internettijdperk maar ook in de beginjaren van internet waarin nog nauwelijks werd verkocht via internet, was de verkoop via resellers de meest logische keuze. Vandaag de dag is internet wellicht een betere keuze.

    Ben overigens wel benieuwd hoe ze bij Nokia die multichannelstrategie nu hebben ingevuld. In hoeverre wordt nog wel rekening gehouden met de resellers? Iemand van Nokia in de zaal?

    geplaatst op
  • @Marco; In de totale branche stelt Apple inderdaad nog niet veel vol. Leuker zo de vergelijking zijn tussen de aantallen per merk en hun meest verkochte mobieltje. Ik kan voorstellen 1 miljoen iPhones binnen een jaar veel is ten opzichte van het eerst jaar N95 (8GB)?

    geplaatst op
  • @marco:

    De totale branche is Apple inderdaad erg klein. Apple moeten we misschien vergeleken worden tegen over de afzet van alleen smartphones.


    Ik vind het een logische stap van Nokia, ben wel benieuwd hoe ze dit precies gaan inrichten. Het is bij veel producenten zo dat ze vaak nog duurder zijn dan hun resellers.

    geplaatst op
  • @Paul:

    dat klopt; als ik even een snelle vergelijking maak tussen de grote resellers en de prijzen die nokia voor zijn producten hanteerd, komt de nokia shop daar nou niet bepaald rooskleurig van af. Bij midrange toestellen scheelt het al snel €20 to €30. Dat vind ik best een hoop. Ik ben ook benieuwd of ze sneller zijn met de laatste mobieltjes dan de resellers. Ik had bijvoorbeeld de Nokia 6220 er ook al op verwacht, aangezien dit toestel deze week bij de resellers ligt, maar ik zie 'm nog niet.

    Tja, wat vinden de resellers daarvan? Niet leuk, maar een proces wat altijd in heeft gezeten en het is eigenlijk nog boffen dat ze er zo lang mee hebben gewacht. Nouja, als ze de huidige prijzen bij de Nokia shop blijven hanteren is er niet zo veel aan de hand ;)

    geplaatst op
  • De hele website van Nokia mist volgens mij stylesheets toen ik net keek. Hebben jullie dat ook?
    Screenshot: http://www.flickr.com/photos/niektenhoopen/2691496753/

    geplaatst op
  • @Niek

    In FF2 geen problemen met stylesheets.

    geplaatst op
  • Inmiddels wat reacties gehad van andere Safari-gebruikers en die hebben last van hetzelfde probleem. Browsercompatibiliteit is kennelijk een vies woord bij Nokia. Een beetje competente webbouwer kan prima een site ontwikkelen die in de meest gangbare webbrowsers werkt. Onder meest gangbare browsers versta ik dan: IE, FF, Opera en Safari.

    geplaatst op
  • Ik neem aan dat je bedoeld dat de online shop nieuw is in Nederland.
    In Duitsland draait deze al geruime tijd namelijk! Ben momenteel bezig om daar de conversie van te testen...

    geplaatst op
  • @Marco: vergelijk inderdaad de iPhone wel met de andere smartphones, ja. Het totaal is leuk, maar van die 122+miljoen van Nokia zal een groot deel toch uit simpeler modellen bestaan, die gaan voor een scheet en drie knikkers in een pre-paid kitje over de toonbank. Dat is een hele andere markt, in ieder geval nu nog.

    @Niek: Nokia is zowieso geen cross-platform toko, Niek. Met de Music Store hebben ze diezelfde domme keuze gemaakt.

    Wat ik nog erger vind: op de front page staat een aantal toestellen uitgelicht. Klik ik op de N78, dan krijg ik dit:

    "Maak je een zorgen, maar het ziet ernaar uit dat het gewenste product niet beschikbaar is."

    Een product dat niet beschikbaar is op je front page vermelden? Faal.

    Ik heb het op mijn eigen blog al eens eerder gehad over hoe Nokia wel vaker steken laat vallen, web-technisch (de specificaties van toestellen, bijvoorbeeld, dat is een moeras van halve, inconsistente en soms zelfs ronduit foute informatie). De telefoons mogen dan over het algemeen goed zijn, internet lijkt niet hun forte te zijn.

    geplaatst op
  • nog vreemder, benader je het toestel van een andere kant staat er: toestel is op voorraad.

    geplaatst op
  • Nokia is erg duur met haar online shop; ter vergelijking: bij gsmtrack.nl kost de Nokia 95 359 euro en de Nokia 95 8gb 429 euro. dat scheelt 150 en 180 euro met Nokia zelf. Er is dus helemaal geen probleem voor de resellers. Hetzelfde zie je bij bijv. Sony VAIO; de Sony shop is veel duurder dan de meeste resellers.

    geplaatst op
  • Zo gaan de meeste grote jongens om met online. Er willen zijn omdat de consument dat verlangt, maar niet de resellers tegen het hoofd willen stoten.
    Fabrikanten huiverig voor kanaalconflict

    geplaatst op
  • Stiekem was de Nokia shop al een paar maanden online. Blijkbaar was dat de softlaunch.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.