Attention Deficit Trait (ADT) de volgende RSI of Burnout?

20 juli 2008, 07:49

Attention Deficit Trait (ADT) de volgende RSI of Burnout?

Vanmorgen vroeg Michiel Berger zich af of meer mensen last hebben van constante storingen op het werk en of dat niet leidt tot enorme oppervlakkigheid. Ik wees hem op het begrip Continuous Partial Attention (CPA) van Linda Stone. Stone, de vrouw die bij Microsoft de Virtual World Group (inmiddels omgedoopt tot Social Computing Group) oprichtte, waarschuwt al enige tijd voor CPA.

Annedien Hoen wees me vervolgens op het begrip Attention Deficit Trait (ADT) en voorspelt dat ADT weleens de volgende RSI of Burnout zou kunnen zijn. Het begrip ADT is afkomstig van de Amerikaanse psychiater dr. Edward Hallowell. Hallowell stelt dat intensief werken met moderne informatie- en communicatietechnologie (e-mail, mobiele telefoon, sms’jes, voicemails etc.) een aandachtstekort-stoornis kan veroorzaken. Symptomen zijn o.a. afnemende productiviteit, oppervlakkig denken, gehaast leven, afnemende creativiteit, steeds langer werken en slaapproblemen.

Zeker de early adoptors (waartoe ik mezelf ook reken), zullen nu al te maken krijgen met enige vorm van CPA of ADT. Ben benieuwd hoe we deze – en ik denk dat Annedien daar gelijk in heeft – nieuwe ‘ziekte’ gaan bestrijden. Iemand?

Deze blogposting heb ik ook geplaatst op mijn priveblog upstream.nl; de foto is gemaakt door Jayna / MeiYing Chan.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bob Stumpel

    Duidelijk geval van HAP – Hypochondric Acronymous Pseudologia – disease!

    Direct naar Dr Phil, niet langs AF.


    20 juli 2008 om 09:04
    Jacobien

    @ Jos,

    Mooi stuk.

    @ Marco,

    Erkennen dat je een probleem hebt, is het eerste. Ik vrees dat de meeste internetjunkies zo opgaan in de digitale wereld dat ze niet doorhebben hoe zeer ze veranderd zijn en hoe oppervlakkig hun leven vaak geworden is.


    21 juli 2008 om 09:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!