Gaat Jaap.nl de markt weer op z’n kop zetten?

15 juli 2008, 07:32

Gaat Jaap.nl de markt weer op z’n kop zetten?

Onlangs heeft Jaap.nl een nieuw ontwerp geimplementeerd waarmee zij de concurrentie beter het hoofd kunnen bieden. Het ontwerp is moderner, foto’s van de huizen zijn groter en beter toegankelijk, de mogelijkheden van Google Maps worden beter benut, de keuze mogelijkheden en zoekfilters zijn verbeterd en de banners zijn beter in beeld gebracht waardoor de pagina minder diffuus oogt. Zo hoopt Jaap.nl dus beter haar klanten te kunnen bedienen en beter de concurrentie aan te kunnen met de andere huizenzoeksites en wellicht een sprongetje richting Funda.nl te maken. Maar zal Jaap.nl het daarmee redden of moet Jaap weer Jaap worden? Namelijk het kuitenbijtertje van de online huizenzoeksites die de markt weer op z’n kop zet? Naar mijn mening het laatste.

Alle huizenzoeksites vertonen, met uitzondering van NIKI.nl , een grote mate van makelaardijheid… De vormgeving van de site wordt meer in dienst gesteld van bannerruimte dan van klantvriendelijkheid, ergo het commerciële belang prevaleert boven het helpen van een consument. Wat al deze sites missen is de makelaar. Klinkt raar maar is waar! Ondanks het feit dat ik volledig zelfstandig in staat ben om een reis te boeken via het internet, betrap ik mezelf erop dat ik toch bijvoorbeeld het Elmarreisbureau bel, omdat ik blijkbaar die bevestiging zoek van die mevrouw van het reisbureau (telefoniste bij een callcenter) die mij vertelt dat het inderdaad een leuke accomodatie is en dat het zwembadje kindvriendelijk is… En dat is nu eigenlijk ook de rol van de makelaar: bevestiging van mijn keuze! Maar waar is die online makelaar? Op geen enkele van deze sites.

Nu worden veel nieuwe tools en gadgets ingezet om de gunsten van de huizenzoeker te winnen, echter persoonlijke aandacht, daar blinken de huizenzoeksites niet in uit. Behalve in de VS, daar kun je in direct contact komen met de makelaar en aspirant huizenzoekers. Bekijk Trulia voices eens: hier worden vragen opgelost en mensen geholpen i.p.v. dieper in de armen van de traditionele makelaar geduwd. Dat zij uiteindelijk belanden bij een echte "Real Estate Pro" lijkt mij logisch, mensen geven niet zo vaak een paar ton uit en hebben daar goede begeleiding bij nodig. Dus kom op met die makelaars die en plein public met de billetjes bloot durven!

Of voor de echte waaghalzen wellicht een revolutionaire nieuwe manier van vinden: AnswerOil. Maar dan voor huizen, waarbij door diverse criteria aan te geven op een tot de verbeelding sprekende manier woningen (i.c. camera’s) gepresenteerd worden.

{title}

Hoe dat nu zit met die concurrentie op de Nederlandse huizenzoeksites? Matig. De huizensites geven een beter beeld van de markt: foto’s, video’s, prijsgeschiedenis, buurtinformatie, makelaarsgidsen etc., maar waarom nu juist dit huis helemaal op mijn leven geschreven is, is niet uit de bestaande sites af te leiden. En met uitzondering van NIKI.nl verdrinkt de consument steeds verder in goedbedoelende, handige en behulpzame banners…

Oplossingen?

– Een betere persoonlijke zoekprofilering, de eerste aanzet hiervoor via Hoodeo.com of in Nederland www.zowilikwonen.nl (speciaal voor nieuwbouw);

– Direct met de makelaar(s) overleggen op de website a la Trulia Voices;

– Cobrowsen met de makelaar (lijkt me enig…hoeft ‘ie ’s ochtends dat schattige pakje ook niet aan te doen);

– Transparante marktplaats voor de financiële diensten waar je bij de aankoop van een huis mee te maken krijgt;

En welke site is nu het beste, althans volgens mijn bescheiden mening: een huis in Groningen in de prijscategorie 500k-800k binnen een straal van 1 km?

Jaap.nl: 64 huizen

Huislijn.nl: 1 huis

Moviq.nl: 54 huizen

Brixter.nl: 46 huizen

Funda.nl: 69 huizen

NIKI.nl: 5 huizen

Wie het beste is…. moeilijk te zeggen. Laat ik het zo stellen, PDF geeft mij een groter gevoel van vrijheid dan het automatische printen.

Specialist in interactieve communicatietoepassingen m.b.t. vastgoed en nieuwbouw in Nederland. Ik schrijf o.a. via mijn blog www.nieuwbouw20.nl over bedrijven, nieuwe internettoepassingen en websites. Bovendien worden er nieuwe inzichten, campagnes, personen en bedrijven behandeld die zich in de bouw- en ontwikkelingsbranche onderscheiden. Volg mevia @nieuwbouw20 of @fundament

Categorie
Tags

18 Reacties

    Edwin

    Een fout die vele commerciële sites maken, is de afwezigheid van een teken van leven..Bij grote aankopen hebben mensen nog altijd graag een persoonlijk kontakt al is het maar via een forum of i.d., veel te veel sites geven een te machinale en onpersoonlijke indruk.


    15 juli 2008 om 11:42
    martinm

    Schaamteloze verkapte ADV voor NIKI.nl ?

    Sorry maar uhm te opzichtig… Heeft schrijver een band met NIKI? Zo ja meld dit dan gewoon?


    15 juli 2008 om 11:42
    Arno Korbijn

    Jammer dat men continu naar elkaar wijst, wie is de grootste. Laat dit een keer los. Wat kan je als website of als bedrijf nu werkelijk aan de consument bieden. Behulpzaam zijn tijdens de aankoop of verkoop van een woning. Alleen dan komt een bezoeker nog ooit een keer terug!!!

    Wij als BIJN (o.a. nieuwbouwwoningen.nl en woningennet.nl) proberen de consument beter te helpen in hun verkoop of aankoopproces dmv verschillende makelaarsdiensten

    http://www.taxatievergelijk.nl

    http://www.bouwkeuringvergelijk.nl

    http://www.energielabelvergelijk.nl

    http://www.notarisvergelijk.nl

    P.s. Nieuwbouwwoningen.nl : 4 woningen


    15 juli 2008 om 13:03
    nieuwbouw20

    @Martin, de schrijver heeft inderdaad een band met NIKI.nl. Sterker nog hij heeft NIKI.nl gebouwd. Kijk eens op http://www.fundament.nl dan zie je wat ik/we nog meer hebben gedaan. Overigens, het punt van het artikel is idd om de huizenzoeksites beter te laten aansluiten bij de behoeftes van de woonconsument en minder een vehikel voor advertenties te laten zijn.

    NIKI.nl is een website opgezet en gefinancierd door de projectontwikkelaars, hierop zijn geen banners en linkjes te zien, de site is puur bedoeld om een actueel, transparant en eerlijk overzicht te geven van het nieuwbouwaanbod in Nederland.


    15 juli 2008 om 13:05
    Arno Korbijn

    Martin,

    Trouwens goed opgemerkt, Boris Geheniau (Fundament All Media) is de bouwer van NIKI.nl. Duidelijk reclame dus. Jammer dat Marketingfacts zich hiervoor leent.

    En daarnaast is http://www.zowilikwonen.nl weer verbonden met AM en AM heeft weer connecties met Fundament All Media

    Gr, Arno Korbijn


    15 juli 2008 om 13:08
    Patrick Nijhof

    Aanbieders op Niki zijn in het vastgoed actief. Hun doel is het goedkoop publiceren van hun aanbod. Logisch dat er op Niki geen banners staan, er wordt ook geen winst gemaakt.

    Verder vind ik de vergelijking met ‘zowilikwonen’ slecht gekozen. ‘Zowilikwonen’ is een vastgoed concept, een nieuwe manier van bouwen. De Nederlandse markt is vrij homogeen, de huidige zoekprofilering volstaat mijn inziens.

    Het gaat niet zozeer om het aanbieden van een uitgebreidere zoekfunctionaliteit. Het gaat om het toevoegen van waarde voor de klant. Er zijn veel verschillende makelaars/vastgoed initiatieven. Probeer deze eens samen te voegen tot een werken systeem. Een huis kopen is emotie, probeer hier op in te spelen, techniek is ondergeschikt.


    15 juli 2008 om 13:14
    media

    Het is voor sommige lezers van Marketingfacts blijkbaar nog steeds niet duidelijk dat het op dit blog juist WEL de bedoeling is om te schrijven over je eigen produkten, diensten en ervaringen. Sterker nog, dat is het essentiele verschil tussen een blog en een journalistiek platform imho. Op blogs schrijven de professionals zelf, in vakbladen en vaksites schrijven in het algemeen journalisten (alhoewel ook daar steeds meer professionals hun podium vinden). Tot zover dus helemaal prima dat Boris schrijft over sites waarbij hij is betrokken.

    Waar wel iets over is te zeggen is de vorm waarin je een posting als deze schrijft. Schrijf je je eigen sites/campagnes de hemel in en kraak je andere sites/campagnes af dan komt dat niet geloofwaardig over. De beste bloggers zijn dan ook professionals die met enige afstand naar de ontwikkelingen in de markt kunnen kijken (ook die van hunzelf) en daarover hun objectieve mening kunnen geven. Kun je dit ook volhouden, dan wordt je door de lezers al snel gezien als een autoriteit en daarvoor beloond met goede feedback.


    15 juli 2008 om 16:45
    martinm

    @marco de persoonlijkheid in berichten is iets dat inderdaad bij een blog hoort. Wat hier mist is de transperantie. Een kop met naam van een website en daarin “subtiel” je eigen product promoten is niet echt netjes. Als dit artikel over zijn product wss gegaan en eventueel de verschillen met andere websites… nix mis mee!


    15 juli 2008 om 16:50
    BIJNa goed

    BIJN spamt niet alleen in mijn mailbox maar ook hier? Verkapte zelfpromotie van sites die totaal niet boven het maaiveld uitkomen, simpele leadgenerators. Maar zelfs die zien er vaak nog beter uit.


    16 juli 2008 om 05:23
    Bastiaan

    mamma mia, het argument wat de hele tijd wordt gebruikt is dat de consument meer keuze moet hebben maar met AL die sites, ik zou bijna weer gewoon naar een fysieke makelaar gaan 😉


    16 juli 2008 om 06:19
    Arjen

    Wat een domme naam voor een bedrijf, ‘Jaap’.


    16 juli 2008 om 07:20
    Hans Voorn

    @Michel

    Hier even een reactie vanuit Jaap.nl

    Wij doen uiteraard onderzoek onder veel meer van 272 respondenten en daaruit volgt ook dat men graag een kaart ziet ter orientatie. Je koopt niet alleen een huis maar die staat ook nog in een buurt. Flauw ook om zo reclame voor dit onderzoek te maken wat je ons voor veel geld probeert te verkopen 😉

    De belofte van meer huizen maken we zeker wel waar, zoek maar eens in Limburg! Bovendien geeft Funda de NIET NVM huizen klein weer en uitsluitend onderaan (waar 70% van de zoekers nooit uitkomen). Jaap.nl geeft alle huizen onafhankelijk van de makelaar weer in een volgorde die het beste is voor de zoeker.

    Waarom meer huizen? De zoeker is op zoek naar dat ENE droomhuis en is altijd bang dat huis te missen wat geweldig voor hem is en wellicht morgen al verkocht kan zijn…

    Suggesties voor verbetering van Jaap.nl zijn altijd welkom!

    Hans Voorn

    Jaap.nl


    17 juli 2008 om 09:59
    Jaap Stelwagen

    @ Arjen

    Bedankt Arjen!

    Gr,

    Jaap Stelwagen

    Oprichter Jaap.nl


    17 juli 2008 om 10:03
    Michel

    @Hans

    Met onze onderzoeken proberen wij juist het gebruikersgemak van deze sites te verhogen 😉

    Zo viel het een van onze respondenten dan ook op dat het aanbod van woningen in Laren NH – wat tenslotte toch 1 van de populairste woonplaatsen voor Nederlanders is – met 118 huizen veel lager is dan het aantal bij Funda (163). Daar kwam nog eens bij dat er ook huizen uit Laren GLD bij de zoekresultaten werden genoemd (adres: Westermark).

    Wat betreft je opmerking ‘zoek eens op limburg!’: hoe kan ik deze zoekopdracht dan eigenlijk uitvoeren? Wanneer ik ‘Limburg’ in het zoekveld intik, zie ik enkel straatnamen met ‘Limburg’ in de titel!

    Willen we je hierbij wel feliciteren met de grote stappen die Jaap met de nieuwe website heeft gemaakt en wensen we je veel succes!

    Michel

    OnlineResults


    17 juli 2008 om 10:25
    Arjen

    @Jaap

    Hoi Jaap, ja, sorry, maar ik vind het gewoon echt geen originele naam meer. Het is net als die magazines die ze allemaal de naam geven van de (‘gast’)hoofdredacteur. Daarnaast moet ik bij de naam ‘Jaap’ altijd aan mijn oom -die ook Jaap heet- en Jaap Aap denken. Gelukkig dat jullie bedrijf het toch goed doet ondanks de naam Jaap. Met zo’n Nederlandse naam kun je in het buitenland toch ook niet scoren? Lijkt me ‘Funda’ een geschiktere naam voor… Maar ja, lastig, uiteindelijk heeft het allemaal met geld te maken.

    Fijne zomervakantie! Arjen


    17 juli 2008 om 12:47
    Jan vd Tempel

    Goed om te zien dat ook vanuit Jaap.nl gereageert wordt op het artikel. Dit geeft meerwaarde aan het artikel. Ik vind het alleen ontzettend flauw dat iemand als Arno hier wat linkjes post om er alleen maar beter van te worden. Dit heeft geen enkele bijdrage aan het artikel. Ik hoop dat marketingfacts hier ook een beetje op gaat letten!


    21 juli 2008 om 16:41
    frankheijkamp

    @Jan, met betrekking tot de linkjes, ik deel je opmerking, de gewraakte links worden niet gevolgd door zoekmachines, dus technisch gezien is er geen vuiltje aan de lucht. Voor zover ik heb begrepen is het beleid van de Marketingfacts redactie om in princiepe niet in te grijpen bij geplaatste reacties, tot nu toe blijkt onderlinge zelfregulering afdoende te werken, maar je kunt natuurlijk altijd de redactie mailen met je opmerkingen.


    21 juli 2008 om 17:38
    Arno Korbijn

    Beste Jan en Frank,

    Bedankt voor jullie opmerkingen. Mijn reactie is alleen bedoeld dat de meeste website niet verder gaan dan alleen het zoekresultaat tonen en uiteraard advertenties. Wij proberen de consument verder te helpen met de aankoop of verkoop van hun woningen dmv deze vergelijkwebsites. Een andere insteek dus.


    22 juli 2008 om 10:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief