
Onlangs heeft Jaap.nl een nieuw ontwerp geimplementeerd waarmee zij de concurrentie beter het hoofd kunnen bieden. Het ontwerp is moderner, foto’s van de huizen zijn groter en beter toegankelijk, de mogelijkheden van Google Maps worden beter benut, de keuze mogelijkheden en zoekfilters zijn verbeterd en de banners zijn beter in beeld gebracht waardoor de pagina minder diffuus oogt. Zo hoopt Jaap.nl dus beter haar klanten te kunnen bedienen en beter de concurrentie aan te kunnen met de andere huizenzoeksites en wellicht een sprongetje richting Funda.nl te maken. Maar zal Jaap.nl het daarmee redden of moet Jaap weer Jaap worden? Namelijk het kuitenbijtertje van de online huizenzoeksites die de markt weer op z’n kop zet? Naar mijn mening het laatste.
Alle huizenzoeksites vertonen, met uitzondering van NIKI.nl , een grote mate van makelaardijheid… De vormgeving van de site wordt meer in dienst gesteld van bannerruimte dan van klantvriendelijkheid, ergo het commerciële belang prevaleert boven het helpen van een consument. Wat al deze sites missen is de makelaar. Klinkt raar maar is waar! Ondanks het feit dat ik volledig zelfstandig in staat ben om een reis te boeken via het internet, betrap ik mezelf erop dat ik toch bijvoorbeeld het Elmarreisbureau bel, omdat ik blijkbaar die bevestiging zoek van die mevrouw van het reisbureau (telefoniste bij een callcenter) die mij vertelt dat het inderdaad een leuke accomodatie is en dat het zwembadje kindvriendelijk is… En dat is nu eigenlijk ook de rol van de makelaar: bevestiging van mijn keuze! Maar waar is die online makelaar? Op geen enkele van deze sites.
Nu worden veel nieuwe tools en gadgets ingezet om de gunsten van de huizenzoeker te winnen, echter persoonlijke aandacht, daar blinken de huizenzoeksites niet in uit. Behalve in de VS, daar kun je in direct contact komen met de makelaar en aspirant huizenzoekers. Bekijk Trulia voices eens: hier worden vragen opgelost en mensen geholpen i.p.v. dieper in de armen van de traditionele makelaar geduwd. Dat zij uiteindelijk belanden bij een echte "Real Estate Pro" lijkt mij logisch, mensen geven niet zo vaak een paar ton uit en hebben daar goede begeleiding bij nodig. Dus kom op met die makelaars die en plein public met de billetjes bloot durven!
Of voor de echte waaghalzen wellicht een revolutionaire nieuwe manier van vinden: AnswerOil. Maar dan voor huizen, waarbij door diverse criteria aan te geven op een tot de verbeelding sprekende manier woningen (i.c. camera’s) gepresenteerd worden.

Hoe dat nu zit met die concurrentie op de Nederlandse huizenzoeksites? Matig. De huizensites geven een beter beeld van de markt: foto’s, video’s, prijsgeschiedenis, buurtinformatie, makelaarsgidsen etc., maar waarom nu juist dit huis helemaal op mijn leven geschreven is, is niet uit de bestaande sites af te leiden. En met uitzondering van NIKI.nl verdrinkt de consument steeds verder in goedbedoelende, handige en behulpzame banners…
Oplossingen?
- Een betere persoonlijke zoekprofilering, de eerste aanzet hiervoor via Hoodeo.com of in Nederland www.zowilikwonen.nl (speciaal voor nieuwbouw);
- Direct met de makelaar(s) overleggen op de website a la Trulia Voices;
- Cobrowsen met de makelaar (lijkt me enig…hoeft ‘ie ’s ochtends dat schattige pakje ook niet aan te doen);
- Transparante marktplaats voor de financiële diensten waar je bij de aankoop van een huis mee te maken krijgt;
En welke site is nu het beste, althans volgens mijn bescheiden mening: een huis in Groningen in de prijscategorie 500k-800k binnen een straal van 1 km?
Jaap.nl: 64 huizen
Huislijn.nl: 1 huis
Moviq.nl: 54 huizen
Brixter.nl: 46 huizen
Funda.nl: 69 huizen
NIKI.nl: 5 huizen
Wie het beste is…. moeilijk te zeggen. Laat ik het zo stellen, PDF geeft mij een groter gevoel van vrijheid dan het automatische printen.