Na de grote evenementen van deze zomer, is het in september weer gewoon tijd voor de Eredivisie. Gewoon weer tijd? Nou, nee dus. De samenvattingen zijn weer bij de NOS en er is de grote uitvinding van 2008: Eredivisie Live, het themakanaal van de Eredivisie. Na de veel genoemde drama’s van Sport7, Talpa en Versatel, wordt er wederom iets nieuws gedaan. “We lopen hiermee wereldwijd voorop”, heet dat in het sportbestuurders-taaltje. Of dit waar is, is een gerechtvaardigde vraag, maar niet de meest belangrijke. Of het sport08-kanaal een succes gaat worden is wel de belangrijkste vraag. De eerste vraag valt eigenlijk alleen maar de te ontkennen, of zoals de Amerikanen zeggen: “Been there, done that”. De twee grootste Amerikaanse sportbonden zijn namelijk inmiddels terug gekomen van hun plannen tot source publishing. De NFL is in gesprek met ESPN om haar eigen kanaal van de hand te doen en de NBA heeft recent haar kanaal al van de hand gedaan.
Op de vraag of het eredivisiekanaal een succes gaat worden, gaan we hierna in.
Het aanbod van Eredivisie Live bestaat vooral uit livewedstrijden van de Eredivisie (best een goede naam dus). Daarnaast is er nog randprogrammering, zoals analyses, quizjes en na- en voorbeschouwingen. Ook zullen de partners van de Eredivisie in het zonnetje gezet worden (branded content). Maar voor die randprogramma’s zal niemand de zender in zijn pakket nemen en minimaal € 10,- per maand betalen. Mensen die dit wel doen zijn in eerste instantie de echte voetbalfans, die, zoals Ajax-directeur Van der Aat terecht zegt, vooral elke tweede zondag in het thuisstadion zullen zitten. Daarmee kosten twee uitwedstrijden per maand je dus € 10,-, dus € 5,- per wedstrijd. De hardcore fans, die nu al hiervoor bereid zijn hiervoor te betalen, hebben al een abonnement op Tele2 of op Sport1. Volgens de optimistische cijfers gaat dit om 325.000 mensen. De sport1 kijkers raken de Eredivisie kwijt en houden al het buitenlands voetbal. Dit is het grootste deel van de bestaande kijkersgroep. Die moet dus in zich heel overgehaald worden om òf en een extra Eredivisie abonnement te nemen òf om te switchen van Sport1 naar Eredivisie Live. Voorwaar geen simpele opgave. Dan is er nog geen enkele nieuwe abonnee geworven. Daar wordt vanuit de Eredivisie CV hoog van opgegeven: binnen drie jaar moeten er een miljoen abonnees zijn. Juist dit veronderstelde groeitempo was voor Sport1 reden om niet met de ECV in zee te gaan, aldus Sport1 directeur Jeroen Oerlemans.
Eén miljoen abonnees die digitaal TV kijken, want digitale TV is een noodzaak om Eredivisie Live te ontvangen, ofwel er is een kastje thuis voor nodig. De redenering is dan als volgt: “al” 40% van de huishoudens in Nederland heeft digitale TV, dus er is nu al een miljoenenpubliek. De grap is echter dat van deze digitale kijkers nauwelijks 20% extra digitale diensten afneemt, laat staan ervoor betaalt. Digitale TV is op dit moment vooral analoog kijken via een digitaal signaal. De ECV had zich zelf tot doel gesteld om bereikbaar te zijn voor iedereen met Eredivisie Live. Letterlijk is dat nu het geval, men heeft deals met alle TV-distribuanten in Nederland gesloten (KPN, Tele2, UPC en Ziggo). Maar verder denkend, komt naar voren dat 60% van de huishoudens geen digitale TV heeft en dat maar (maximaal) 20% van de huishoudens gebruik maakt van digitale diensten. Grootste trekker bij die digitale diensten is uitzending gemist. En wie wil nu een live wedstrijd bij uitzending gemist kijken? Niemand behalve de die hard fans en die hebben nu al een abonnement.
Dan is er nog de mogelijkheid om via internet TV te kijken. De NOS scoort op dit moment record na record met bekeken videostreams. In Nederland voegen livestreams al procenten toe aan de kijkdichtheid en uitzending gemist (online) eveneens. KPN had vorig seizoen een sub-licentie van Tele2 en gebruikte deze om wedstrijden live via internet te verkopen: pay per view online. Er waren enkele duizenden streams beschikbaar en die waren bijna elk weekend “uitverkocht”. De pay per view bij Tele2 zal € 6,95 per wedstrijd gaan kosten, maar dit is via de settopbox en is veel duurder dan vorig jaar bij KPN. Endemol (lees: Talpa) heeft zelf ook een mooi verleden met video op internet. Dit zal dus ook weer beschikbaar komen, maar hoe en wat is nog niet bekend. Als je meer informatie wilt, krijg je de kans om de algemene nieuwsbrief van Eredivisie Live in je mailbox te krijgen. Dus hier nog even geduld. De internetsite van Eredivisie Live is op dit moment niet meer dan een pratende folder. In het kader van de snelheid waarmee alles live moest, is dit nog een mooie site. Toch geeft het totaal geen idee over wat de ECV wil met het internet en vooral met web 2.0. Daarover in een volgende posting meer.