Afgelopen donderdag mocht ik op uitnodiging van Buy.at spreken op de eerste Sky University. Dit evenement was georganiseerd door Sky en Buy.at om de communicatie met de affiliates van het Sky programma aan te halen en de affiliates wat kennis mee te geven. Ik was gevraagd om te presenteren over zoekmachine marketing, en hoewel er erg positief op mijn presentatie werd gereageerd was voor mij toch iets anders veel belangrijker deze dag: de manier waarop het online marketing team van Sky omging met de affiliates.
Het mooie van hoe Sky om ging met zijn affiliates was dat ze hen ook écht gebruikten om meer kennis over de markt te vergaren, en hun ervaring met de diverse aanbiedingen te horen. Er kwamen vele suggesties langs vanuit affiliates waar menig online marketing consultant gewoon uren voor had geschreven om die te geven. De affiliates gaven ze zo weg, en met goede reden: ze hebben immers exact hetzelfde belang als Sky: meer verkopen!
Voor mij bewees het eens te meer de kracht van de “methode” affiliate. Opmerkingen die langs kwamen waren o.a. dat de commissies op sommige producten niet in verhouding stonden met wat volgens die affiliates de lifetime value van die klant was, wat werd beaamd door de Sky mensen, die meteen aangaven iets te zullen doen aan die specifieke commissies.
Een andere discussie, die eigenlijk een hele post waard is, ging over de vraag of het “last cookie counts” principe wat gehanteerd wordt bij Sky (en bij vele vele anderen over de wereld) niet erg in het voordeel was van de paar top affiliates die het recht hadden om op brand te bieden in AdWords. We hebben uitgebreid bekeken hoe dat op andere manieren zou kunnen, en de methodes zijn er absoluut, maar de vraag die bij mij rees was vooral of dat er ooit een oplossing zou komen waar iedereen tevreden mee zou zijn…
Het derde goede punt wat aangesneden werd: sommige affiliates targetten hele specifieke niches, bv 50+ers in een bepaalde regio. Het zou voor Sky helemaal geen kwaad kunnen om die affiliates met wat extra ondersteuning “in de buurt liggende” niches te laten targetten, zowel regionaal als qua thema. Waarschijnlijk kunnen die affiliates dat vele malen efficienter dan Sky het ooit zou kunnen.
Al met al een leuke dag, en de belangrijkste meegenomen les: af en toe een sessie doen met een groep affiliates zou ieder bedrijf een hoop gratis online marketing advies op kunnen leveren!