Welkom op het NK Asbakwerpen

10 juli 2008, 05:30

{title}

‘Mensen een goed gevoel geven bij Menzis.’ Dat is volgens Senior Actie Marketeer Vanessa Pakes van Menzis het doel van een nieuw ontwikkelde game: het NK Asbakwerpen. De insteek is natuurlijk het rookverbod dat per 1 juli in de Nederlandse horeca is ingegaan. Pakes: ‘We hebben asbakken niet meer nodig! Het is voor beide partijen (rokers en niet –rokers, MvdB) leuk om een bezoek te brengen aan de horeca.’

Het spel is ontwikkeld door Roel Tiemessen van Dizain en Martijn Willemse van Energize. Als je het spel speelt (wel eerst even oefenen, anders ben je gelijk een kwartier bezig met registreren, mogelijk vind je er geen klap aan) dan zul je als roker merken dat je een handicap hebt: je hebt een slechtere conditie en kunt daardoor de asbak niet heel ver gooien. Als niet-roker word je, natuurlijk, beperkt door het gegeven dat je een asbak vies vindt om vast te pakken. Idee van het spel: gooi de asbak zo ver mogelijk weg, en win leuke prijzen.

Maar om te kunnen winnen, moet je je dus registreren. Mijn ergernis nummer 1, want Menzis wil wel erg veel van je weten. Pakes vertelt hierover: ‘Met deze gegevens kunnen we checken of mensen deze game ook echt spelen. We willen voorkomen dat hackers enorme scores neerzetten. Ook hebben we op deze manier gelijk de gegevens om prijzen op te sturen. Ook kunnen we zo een aanbod alleen aan klanten of aan niet-klanten sturen. Hiermee voorkomen we dat we zomaar e-mails gaan versturen die niet relevant zijn.’

De game is sinds gisteren gestart, de actie loopt nog door tot 31 augustus. Volgens Pakes hoopt Menzis op 30.000 spelers.

Leuk spel, ziet er gelikt en strak uit. Ik ben er geen held in, maar dat geeft niet. Er zijn prijzen genoeg: iedere dag wordt een iPod Shuffle uitgereikt, en iedere maand geeft Menzis een diner voor twee weg in Jamie’s Kitchen (Fifteen) in Londen (inclusief retourvlucht en overnachting). Ook op de site, en dat is wel slim gedaan, informatie over stoppen met roken via een link naar Menzis.nl/stoppenmetroken.

Op het moment van publicatie is de verhouding tussen rokers en niet-rokers in het spel 70 procent tegen 30 procent. De rokers (gespeelde partijen: 80) gooiden samen al 33,61 kilometer. De niet-rokers (gespeelde partijen: 143) gooiden samen 53,79 kilometer. De te verbeteren afstand: 522,66 meter. Succes.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Annet

    Grappig, die concepten die ontstaan vanuit het anti-rookbeleid. Zo zat ik dit weekend ook met een stel malloten in het café te brainen over het hergebruik van een standaard asbak. We kwamen op de audio-asbak. Een voicerecorder als vast item op iedere tafel. Love messages of brainsessies die opgenomen en afgedraaid kunnen worden. Uiteraard is het spielerei, maar er zijn vast wel meerdere ideeen in omloop. Heeft iemand voorbeelden?


    10 juli 2008 om 06:40
    Annet

    102.7 als niet roker, beetje moeilijk met de grafische pen, wel clever gedaan met dat vriendjes uitnodigen voordat je nog een keer voor de prijzen mag gaan, maar ook flauw


    10 juli 2008 om 14:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!