Slechte websites schrikken sollicitant af

14 juli 2008, 04:22

{title}Het aantrekken van talent is één van de belangrijkste aspecten die bedrijven de komende jaren moeten doen. We zijn immers begonnen aan een nieuwe revolutie. Na de industriële revolutie hebben we nu de kennis- en creatieve revolutie en daarbij is de mens het belangrijkste. Het aantrekken en behouden van talent is het onderscheidende vermogen voor bedrijven. Personal brands worden belangrijker want mensen doen zaken met mensen. Maar daarover later deze zomer meer. Deze post wil ik even ingaan op het aantrekken van talent en één aspect in het bijzonder: de corporate recruitmentsite.

Want als marketeers zijn we erg goed in het bedenken van acties en communicatie uitingen. Die zijn soms heel goed en groots opgezet, zoals Base-X van de luchtmacht. Maar soms ook heel klein en gericht, maar daarom niet minder goed, zoals de Brandweer in Rotterdam die een serie jongeren heeft weten binnen te halen.

Echter gaat het om veel meer dan een goed concept, het gaat om veel meer dan enkel die ene leuke uiting of dat ene leuke concept. Het hele proces is van belang als je een nieuw personeelslid binnen wilt halen. Ook online is er al meer te doen dan enkel een goede actie bedenken. Dit blijkt onder andere uit een Amerikaans onderzoek: “76% of our respondents said that a poor company website deters them from applying for a job.”

In andere woorden, een slechte recruitmentsite schrikt 76% van de kandidaten af. En daarom zijn wij vorig jaar dan ook Digitaal-Werven begonnen. Een onderzoek naar de beste digitale sollicitaitie-ervaring. Want daar waar veel bedrijven wel goed zijn in het bedenken van acties, is de afhandeling soms ver onder niveau. Reed Business won vorig jaar met werkenbijreedbusiness de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring. Maar ook daar was nog voldoende te verbeteren, want geen enkele website scoorde in het onderzoek een 7 of hoger (op een schaal van 1 tot 10).

Nog zo’n detail: 50% van de bedrijven (meer dan 100) waar we solliciteerden reageerde niet op onze sollicitatie. En dan bedoel ik dus niet dat ze niet binnen de door ons gestelde termijn reageerde (wij dachten dat één werkweek wel normaal zou zijn). Nee, ik bedoel dat we er nooit één reactie (anders dan een auto reply in enkele gevallen) van gehad hebben. Tja, dan heb je zo’n mooie acties bedacht, maar als je niet reageert op een sollicitatie kom je natuurlijk nooit aan personeel.

Het onderzoek naar de beste sollicitatie-ervaring van 2008 is weer geopend. Aanmelden kan gratis voor alle organisaties die voor zichzelf personeel werven (dus geen jobboards, W&S bureaus, uitzendorganisaties of andere intermediairs). Wij zijn zeer benieuwd naar de resultaten dit jaar, hoewel deze op voorhand al niet helemaal vergelijkbaar zijn met die van 2007 door aangepaste vragenlijsten. Uiteraard zullen we verslag doen van onze bevindingen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!