
Tweakers heeft gisteren een nieuwe vormgeving geïmplementeerd. Op zich is dit niets bijzonders maar er is toch in mijn ogen een interessante verandering doorgevoerd. Binnen blogachtige omgevingen is de meeste ruimte beschikbaar voor de hoofdartikelen en zijn er vaak twee balken met links naar extra content en headlines. Op Tweakers zie ik voor het eerst het gebruik van een dynamische link bar. Deze staat aan de linkerkant op de pagina en is volledig uitgeklapt bij grote schermen. Op kleinere schermen of verkleinde browservensters is deze balk smaller en is maar een deel van de de headlines te zien (de eerste paar woorden). Zodra je met de muis over de balk heen beweegt wordt deze helemaal zichtbaar en zijn de headlines volledig leesbaar.
Elke website bouwer die veel content te verstouwen heeft probeert zo efficiënt mogelijk de schermruimte te benutten. “Screen Real Estate” is een kostbaar goed. Wat mij betreft heeft Tweakers dit slim gedaan. De functionaliteit van de link bar blijft volledig intact en er ontstaat meer ruimte op de site en meer flexibiliteit in het ontwerp.
Ik vraag me wel af hoe bedrijven die gesponsorde links in deze dynamische link bar tonen tegen deze wijziging aankijken. Onderaan de lijst staan een aantal gesponsorde links van HP. Bij deze links valt het laatste deel van de tekst weg en zie je alleen “Server & Storage” en valt “by HP” weg. Wanneer iemand niet met zijn muis over de dynamische bar heen gaat ziet hij de naam HP nooit staan. Weg advertentie waarde? Je zou kunnen zeggen, dat door het toevoegen van deze voor de gebruiker handige functionaliteit de positie op de website voor de adverteerder minder waard wordt. Of is dat te kort door de bocht?