Gebruikerswaarde vs. adverteerderswaarde op Tweakers
Tweakers heeft gisteren een nieuwe vormgeving geïmplementeerd. Op zich is dit niets bijzonders maar er is toch in mijn ogen een interessante verandering doorgevoerd. Binnen blogachtige omgevingen is de meeste ruimte beschikbaar voor de hoofdartikelen en zijn er vaak twee balken met links naar extra content en headlines. Op Tweakers zie ik voor het eerst het gebruik van een dynamische link bar. Deze staat aan de linkerkant op de pagina en is volledig uitgeklapt bij grote schermen. Op kleinere schermen of verkleinde browservensters is deze balk smaller en is maar een deel van de de headlines te zien (de eerste paar woorden). Zodra je met de muis over de balk heen beweegt wordt deze helemaal zichtbaar en zijn de headlines volledig leesbaar.
Elke website bouwer die veel content te verstouwen heeft probeert zo efficiënt mogelijk de schermruimte te benutten. “Screen Real Estate” is een kostbaar goed. Wat mij betreft heeft Tweakers dit slim gedaan. De functionaliteit van de link bar blijft volledig intact en er ontstaat meer ruimte op de site en meer flexibiliteit in het ontwerp.
Ik vraag me wel af hoe bedrijven die gesponsorde links in deze dynamische link bar tonen tegen deze wijziging aankijken. Onderaan de lijst staan een aantal gesponsorde links van HP. Bij deze links valt het laatste deel van de tekst weg en zie je alleen “Server & Storage” en valt “by HP” weg. Wanneer iemand niet met zijn muis over de dynamische bar heen gaat ziet hij de naam HP nooit staan. Weg advertentie waarde? Je zou kunnen zeggen, dat door het toevoegen van deze voor de gebruiker handige functionaliteit de positie op de website voor de adverteerder minder waard wordt. Of is dat te kort door de bocht?
Dit doet zich alleen voor bij resolutiebreedtes kleiner dan 1280. Bij een gemiddelde site ligt het aandeel bezoekers met een resolutiebreedte van 1280 of hoger momenteel rond de 50%. Onder bezoekers van Tweakers.net zal dit percentage veel hoger liggen.
Ik ben het met je eens dat het gewaagd is, maar Tweakers durft met het nieuwe design wel zijn nek uit te steken en ik denk dat met HP wel weet gerust te stellen met cijfers zoals ik die noemde en het feit dat de balk sowieso uitklapt als je er met je muis op gaat staan.
Met het kleurenschema dat Tweakers.net heeft gekozen voor het linkermenu hoef je toch niet bang te zijn dat ze het kunnen lezen, veels te licht. De balans is ook ver te zoeken met zo’n donker blok links op je pagina.
Ik denk dat door de gebruikerservaring voor de adverteerders te stellen je op de lange termijn wel het meeste rendement haalt. Het gaat er natuurlijk ook vooral om waarmee je adverteert. HP heeft heel slim een soort van blog met video’s en teksten op tweakers.net geplaatst wat heel interessant is voor de bezoeker. Die klikt dus wel op die links, ook al zie je by HP niet.
Het advertorial blokje in de tracker (link bar) is voor geregistreerde gebruikers eenvoudig uit te schakelen, dus zo’n groot probleem zal het niet zijn.
Inmiddels is het contrast van de eerder genoemde tracker ook al wat hoger. Over het algemeen luistert het team achter Tweakers.net erg goed naar de meningen van haar gebruikers.
Toch wel het vermelden waard: In takt = Intact
@Walter typo is aangepast.
Zijn jullie al eerder deze vorm van ruimte gebruik tegen gekomen op een website? Wat ik me ook afvraag is het volgende. Hoeveel van deze elementen zou je op een webpagina kwijt kunnen voordat het vervelend wordt.
De hierboven genoemde link bar noemen wij de ’tracker’ en heeft als functie om de bezoekers op de hoogte te houden van de activiteit op de site. De tracker wordt in principe op elke pagina getoond en heeft een inhoud die volledig los staat van de content van de betreffende pagina. Vooral de veelgebruikers maken lustig gebruik van de tracker. Door de continue wijzigingen in de tracker worden zij steeds opnieuw geprikkeld om pagina’s te bezoeken. De tracker is in principe een tool van de gebruiker en geen advertentiemiddel, hoewel hij daar wel zijdelings voor wordt benut dmv trackers voor de HP-special en de Emerce en Computable headlines. Ingelogde users kunnen de tracker zelf inrichten.
Bij de HP-advertorial die er ook in staat lijkt het in ieder geval goed te werken, anders zou er nooit zo goed gereageerd worden op de artikelen in de HP-special.
Het feit dat wij de tracker op alle pagina’s willen kunnen tonen (dit is essentieel voor de functionaliteit van de tracker) maar ook riante ruimte willen hebben voor onze content is de hoofdreden geweest waarom we nu de switch naar ~1152 pixels breed maken voor de optimale weergave. Hoewel het marktaandeel van gebruikers met beeldschermresoluties op 1152 en breder behoorlijk hoog is onder onze bezoekers (85% overall en 91% onder ingelogde gebruikers in februari 2008), merken we dat er bij 1024-gebruikers wel de nodige weerstand is tegen de gemankeerde weergave op 1024 breed. Uit de reacties merken we ook dat de tracker zeer wordt gewaardeerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!