Schiet Blyk met scherp?

1 juli 2008, 08:02

{title}We kennen deze rubriek eigenlijk alleen in een ander – heel serieus – marketingblad, maar hij is te mooi ‘m te laten lopen: Blyk komt naar Nederland en wordt dat een top of een flop? Het was al even bekend, was ook al eerder te lezen op deze site, maar de tweede helft van 2008 is begonnen, dus nu komen ze echt. Het concept is vrij eenvoudig. Het Britse Blyk biedt zijn jonge klanten (16-24) een stuk of 200 sms-jes en drie kwartier gratis bellen per maand in ruil voor haarscherp getargette ‘brandmessages’.

In Engeland claimt Blyk best succesvol te zijn met 100.000 gebruikers in zes maanden, maar mobiele successen behaald in het buitenland zijn nooit een garantie voor succes in Nederland, zo leerde KPN al bij de sof rond i-mode. Bovendien zal het werkelijke succes natuurlijk afhankelijk zijn van het enthousiasme van de adverteerders, reden misschien waarom Jeroen van Glabbeek van ClubMessage zich vorige week op de Nationale Marketingdag een beetje op de vlakte hield toen het ging over de vraag óf dat wat wordt. Tis allemaal niet nieuw, maar het moet wel groot worden dit keer. En u mag schieten: liefst uit de heup en met motivatie. Wordt het wat met Blyk? De mooiste reacties staan straks in het juli-nummer van MarketingTribuneThePrint.

Luuk Ros
Editor in Chief Marketingfacts bij Marketingfacts - NIMA

Door het Nederlands Instituut voor Marketing in januari van 2018 gedelegeerd als HR van Marketingfacts, maar nog altijd stevig verbonden aan de beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, Debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune). Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

11 Reacties

    Kasper de Wijs

    Wordt het wat met Blyk? Tja, als ik nog in de doelgroep pastte dan zou ik het zeker overwegen om me gratis bij Blyk aan te melden. Waarom betalen als het ook gratis kan? Als de dekking en service vergelijkbaar is hetzelfde is als de andere operators dan komt het qua aantal gebruikers wel goed denk ik.

    Het commercieel succes van Blyk hangt af of de attentiewaarde communicatie-uitingen op hetzelfde niveau kan blijven, dat bepaald met name het succes van promotiecampagnes en op langere termijn de advertieinkomsten. Ik denk dat voldoende adverteerders wel interesse hebben, echter als blijkt dat elke gebruiker direct de sms berichten weg gooit, of andere uitingen van Blyk negeert dan kan dit een negatief effect hebben op de advertentieinkomsten op langere termijn. Ik ben benieuwd hoe Blyk steeds nieuwe manieren vindt om de gebruikers de marketingboodschappen te laten lezen / luisteren!


    1 juli 2008 om 10:06
    media

    Hoe is het ook al weer afgelopen met de gratis internetaanbieders als Zonnet en Freeler? Ik vrees dat Blyk zelfde strategie voert: eerst klanten binnenhalen op gratis, daarna stap voor stap toch betaalmodel invoeren (premium).


    1 juli 2008 om 19:49
    Raimo

    Ander medium, andere tijd en ander businessmodel..


    1 juli 2008 om 20:46
    Luuk Ros

    @Raimo,

    Ben ik met je eens, vooral vanwege het type advertenties zou het levensvatbaar kunnen zijn, al dateert het eerste idee om gratis mobiele telefonie aan te bieden in ruil voor advertenties al van eind jaren negentig. Toen ging het om een soort radiocommercials. Maar welke adverteerders gaan voor een mogelijkheid als deze denk je? Da’s namelijk een zeer relevante vraag voor onze lezers. Volgens mij hangt het eventuele succes daar namelijk vanaf…


    2 juli 2008 om 05:58
    Eric Kip

    Leuk om deze discussie te lezen! Per 1 september a.s. zal ik als Managing Director beginnen bij Blyk Nederland. Dat ik deze stap maak, betekent natuurlijk ook dat ik zeker denk dat Blyk in Nederland een groot succes gaat worden.

    De belangrijkste reden waarom ik dat denkis dat we de consument tussen de 16-24 jaar datgene bieden waar ze om vragen: gratis bellen en sms’en, zonder contract en zonder addertjes onder het gras. Dit alles gesponsord door merken waarvoor de consument zijn interesse kenbaar heeft gemaakt middels het ingevulde profiel.

    Aan de andere kant is Blyk een geheel nieuw jongeren communicatiekanaal voor merken. Met deze moeilijk bereikbare doelgroep kan een directe dialoog (via sms of MMS) gestart worden. De resultaten in de UK laten een gemiddelde responseratio van 29% zien! Dit is vele malen hoger dan de maximale 2-3% die in andere communicatiekanalen haalbaar zijn.

    Om het aanbod voor iedereen zo gericht mogelijk te maken is Blyk in constante dialoog met zowel de consument als de adverteerders. Elk element van het Blyk concept wordt uitvoerig getest. Blyk luistert naar datgene wat er in de markt leeft. Juist daarom vinden wij blogs als op dit forum zo belangrijk. Dus blijf vooral posten!


    10 juli 2008 om 06:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief