100 miljoen reisadviezen per jaar via 9292

1 juli 2008, 05:43

www.9292ov.nl is de www.reisinformatiegroep.nl van de vervoersmaatschappijen. De laatste keer dat ik er 5 jaar geleden was waren de reisadviezen via telefoon ongeveer net zoveel als via internet. Nu doet de telefoon nog 3 miljoen gesprekken met 200+ call center medewerkers, mobiel internet 1 miljoen, via derden 6 miljoen en de internet site dit jaar 90 miljoen reisadviezen. Aarnoud Mijling van www.ov9292.nl vertelt over de nieuwste beta ontwikkelingen van de site om mensen vervoer te laten optimaliseren en die veel beter werken dan nieuw asvalt en de omzet. De internet site en innovatie staat onder beheer van marketingfacts blogger Mark de Bruin

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Wist niet dat er al zoveel adviezen via (mobiel) internet gingen. Doe je goed Mark! 😉


    1 juli 2008 om 06:33
    Jacobien

    Als ze zo graag mensen uit de auto willen, zou het helpen als ze betere reisinfo geven.

    Voorbeeld: Als ik vanuit Makkum naar Leeuwarden wil, geeft 9292 aan dat ik eerst naar de kop van de afsluitdijk moet en dan met de qliner naar leeuwarden. Kosten: 7,08 voor een enkele reis en 12,86 voor een retour.

    Ik kan hier echter ook gewoon de bus naar Bolsward pakken en daar overstappen. Als ik na 9.30 reis, kost een enkeltje me op die manier slechts 2 euro en een retour 4,-.

    (connexxion heeft hier 2 euro kaartjes waarmee je 2 uur lang in elke bus kunt reizen)

    Verder: Bij de ANWB routeplanner heb je opties: de standaard planner, maar je kunt ook kiezen voor snelste route bijvoorbeeld.

    Het zou mooi zijn als 9292 ook meer opties zou geven. Directe lijn of 3x overstappen, maar dan goedkoper etc. Dan kun je zelf beslissen wat je wilt.


    1 juli 2008 om 12:43
    Michiel Munneke

    Mobiel is inderdaad heel erg mooi. Voornamelijk Locatie Gebaseerde diensten; zoals Nulaz (zie http://www.nulaz.com). Als wij een van onze gebruikers een restaurantje of een bioscoop tonen, dan zouden wij daar graag een overzich bijgeven van OV tijden, of een link naar de mobiele ov9292 site waarin wij direct het vertrekpunt en de bestemming kunnen doorgeven, voor gebruikers gemak.

    Wij geven dan extra traffic aan OV9292. Dat zou toch erg mooi zijn; op die manier kunnen alle websites en nieuwe LBS diensten hierop aansluiten; en de gebruiker. Het is een model waarin de LBS applicatie (in dit geval Nulaz) een extra dienst kan leveren, OV9292 meer traffic naar haar site krijgt, en de gebruiker niet alles 4x hoeft in te typen (op mobiel); een win-win situatie dus.

    Helaas; ik heb dit meerdere malen geprobeerd, maar wij als startup moeten de hoofdprijs aan de deur betalen om gebruikers over het OV te informeren.

    OV9292 krijgt geld van de overheid en vervoersbedrijven om mensen te informeren over het OV; waarom moeten wij dan ook nog eens geld aan OV9292 betalen om hun daarin te helpen?

    OMI (open mobiel internet): klinkt mooi; wat dacht je van OOVI (open openbenbaar vervoersgegevens initiatief)?


    1 juli 2008 om 14:40
    Jacobien

    Hi Mark,

    Dank voor je bericht!

    De route via Bolsward duurt inderdaad wat langer. Iets van 15 a 20 minuten. Aan de andere kant is het dus wel veel goedkoper.(een verschil van 8.86 op een retour)

    Maar om nog een praktijkvoorbeeld te geven.

    Stel , ik moet om 10.00 in Leeuwarden zijn.

    Als ik jullie route volg, moet ik om 8.32 weg en ben ik om 9.29 in Leeuwarden. Dus een half uur te vroeg.

    Als ik via Bolsward ga, moet ik om 8.24 op de bus zitten. Dan ben ik om 8.53 in Bolsward en moet ik tot 9.10 wachten voordat ik de bus naar Leeuwarden kan nemen waar ik dan om 9.48 arriveer.

    Persoonlijk hang ik liever 17 minuten rond in Bolsward. (winkels om de hoek) dan dat ik 30 minuten te vroeg in Leeuwarden arriveer en daar op het station moet wachten.(amper winkels en koffie is duur)

    Ander voorbeeld: Hier op het platteland zijn veel plekken waar ik s’avonds liever niet wil wachten op een overstap.

    Kortom, bij het maken van een reis zijn altijd meer overwegingen dan puur de snelste route. Maar gelukkig geef je zelf ook al aan dat klanten meer keuzemogelijkheden willen. Ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe site.( al heb ik gelukkig nu weer een auto en heb je dus even weinig aan me 🙂 )


    1 juli 2008 om 18:56
    Adfiliate bv – Patrick Mulder

    Jammer dat er nog steeds (ook na mijn tip) geen m.ov9292.nl is. scheelt het woord ‘obiel’ intoetsen en maakt het toch weer sneller naar de site navigeren.


    1 juli 2008 om 20:31
    Michiel Munneke

    @Mark: Bedankt voor je reactie. Volgens mij sijpelt het overheidsgeld via de vervoersbedrijven naar jullie, maar dat is niet een discussie die we hoeven te voeren.

    Ik maak graag een afspraak met je om samen tot een slimme oplossing te komen. DAn moet je natuurlijk wel op kantoor zijn 😉

    Ik mail wel even. grt, Michiel


    2 juli 2008 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!