Resultaten mediaonderzoek European Digital Journalism

Resultaten mediaonderzoek European Digital Journalism

Communicatiebureau LVT Benelux PR publiceerde deze week het European Digital Journalism-onderzoek. Een onderzoek naar blogging en het gebruik van nieuwe media en user generated concent onder journalisten in 9 landen. Voor het onderzoek werden 347 journalisten ondervraagd in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Luxemburg, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. De ondervraagde journalisten zijn werkzaam bij dagbladen, vakbladen, regionale media en broadcastmedia. Hieronder de resultaten. Het rapport hoop ik vanochtend nog binnen te krijgen. Hier op Flickr nog meer tabellen uit het onderzoek.

{title}

Media en nieuwe media

  • 44 procent van de media heeft één of meer journalistenblogs
  • 18 procent van de media biedt audiopodcasts aan, 24 procent biedt videopodcasts
  • 70 procent van de media biedt mogelijkheid tot online commentaar
  • 30 procent van de media publiceert regelmatig foto’s aangeleverd door hun doelgroep
{title}

Journalisten en User Generated Content

  • 62 procent van de journalisten staat positief tegenover User Generated Content
  •  
  • 22 procent van de journalisten citeert regelmatig bloggers in hun artikelen
  •  

Journalisten en digitalisering

  • 46 procent van de journalisten moet meer content produceren door digitalisering
  •  
  • 40 procent van de journalisten is verantwoordelijk voor productie online video 
  • 65 procent van de journalisten is niet door werkgever getraind in digitale mediacontent
  •  
  • 16 procent van de journalisten vindt dat de kwaliteit van hun werk achteruit is gegaan door digitalisering

In het persbericht staat de volgende samenvatting:

‘Blogging, podcasting en online video hebben een toenemende invloed op het dagelijks werk van journalisten. Van journalisten wordt in toenemende mate verwacht dat zij hun content in meerdere digitale vormen kunnen produceren. Tegelijkertijd staan media en journalisten ook steeds meer open voor User Generated Content. Journalisten hebben het door al deze ontwikkelingen wel drukker gekregen, maar de kwaliteit van hun werk heeft daar volgens henzelf niet onder geleden.’ 

Het European Digital Journalism-onderzoek is te downloaden op Europeandigitaljournalism.com. Dat is omslachtig (ze willen heel veel van je weten), dus ik heb LVT al gemaild voor het hele rapport dat we zelf hier op M! beschikbaar zullen stellen. Dat komt er hopelijk vanochtend nog aan.

UPDATE: Het volledige rapport is hier te downloaden.


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.