Hoe Google’s TV analytics de industrie op zijn kop zetten

Hoe Google’s TV analytics de industrie op zijn kop zetten

{title}Alex Vlasto heeft vandaag op iMediaConnection een interessante analyse geschreven over de lancering van de TV analytics van Google, en de betekenis daarvan voor de hele media-industrie (lees: ‘How Google’s TV analytics will change the industry’).

Vlasto schrijft: ‘Now, advertisers running TV ads through AdWords can use Google Analytics to track impressions and CPM rates. They can also layer the metrics from their TV campaigns on top of existing web statistics to see if TV spots are delivering any uplift on page impressions.’

Deze ‘geïntegreerde propositie’ van Google is natuurlijk geen wondermiddel. Andere, offline campagnes, worden niet meegenomen in de analyse. Ook wordt er volgens Vlasto vanuit gegaan, dat alle tv- en radiocommercials bedoeld zijn om traffic te genereren naar de websites van de adverteerders. Dat is niet zo. Maar deze stap van Google geeft wel een interessant idee over waar het naar toe gaat.

Want, schrijft Vlasto: ‘With radio, TV and online now measurable through one interface, we’re surely just a hop, skip and a jump away from fully integrated analytics. And in today’s always-on world, where sustained and constantly optimized campaigns are part and parcel of marketing strategies, real-time cross-channel analytics are definitely a good thing.’

Een logische en natuurlijke vooruitgang, deze integratie. Denkt Vlasto. Analytics wordt op deze manier een integraal onderdeel van het marketingproces en het ‘strategic heart’ van sales. ‘Analytics platforms of tomorrow will no longer be simply the domain of SEM agencies, they’ll be on the radar of the CMO’s too.’

Ik ben zeer benieuwd hoe de webanalytics-experts op Marketingfacts deze ontwikkelingen inschatten. Graag jullie reacties, opmerkingen en aanvullingen. Lees het hele stuk hier op iMediaConnection.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Wat mij betreft een leuke en interessante ontwikkeling. Het mooie is uiteraard de integratie van Google TV ads, Google Audio ads en alles wat je online met Google Analytics meet.

    Wat ik veel potentie toeschrijf, zijn de 'Event triggers' die beschikbaar zijn in Google Audio Ads (zie: Google Audio Ads, veelbelovende toekomstmuziek). Een Event Trigger is een regel die je aanmaakt in Google Audio Ads waar je voorwaarden instelt waarbij de audio advertentie al dan niet wordt uitgezonden of waarbij er een andere audio advertentie wordt afgespeeld. De Event Triggers kunnen worden gevoed middels RSS feeds.

    Het wordt natuurlijk interessant als deze functionaliteit ook in Google AdWords beschikbaar wordt...

    Aan de andere kant zie Google zeker niet het TV landschap revolutioneren zoals ze dat online hebben gedaan. Daarbij is met name het meten van branding/awareness een succesfactor. Ik denk wel dat het een signaal is van een trend van digitalisering in de TV industrie.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad kinderlijk eenvoudig (net als normale Google Adwords) om tv-campagnes in te plannen, de juiste kanalen te kiezen, je budget aan te geven en de canmpagnes te monitoren. Als dit de toekomst wordt van inplannen tv-campagnes, dan kunnen heel wat partijen hun borst nat maken!

    geplaatst op
  • google zeitgeist very nice..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.