TinEye: Image Search Engine

11 juni 2008, 03:03

TinEye: Image Search Engine

Gisteren werd ik gewezen op TinEye, een zoekmachine dat is gebaseerd op beeldidentificatie. Let wel, het gaat hier niet om zoekmachine voor beeldmateriaal zoals Google Image Search, Picsearch of Fagan Finder. Het is ook geen visuele zoekmachine zoals KartOO, Quintura of de recent gelanceerde SearchMe of Viewzi.

Bij TinEye voer je geen zoektekst in maar upload je een plaatje of voer je een URL in van een plaatje dat online is te vinden. Vervolgens gaat TinEye op zoek naar plaatjes die lijken op het ingevoerde plaatje. Wat Google doet voor tekst, doet TinEye voor plaatjes is wat ze zelf zeggen in de introductievideo. TinEye is een product van Idée. Voor wie geinteresseerd is in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van image search, bekijk zeker ook Idée Labs!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    jeroenmirck

    Lijkt me ideaal voor fotografen om illegaal hergebruik te traceren.

    Kom d’r maar in, Cozzmoss! 😉


    11 juni 2008 om 06:45
    rjmvandiepen

    @Marco; misschien moet je toch echt eens een ringbaard laten staan 😉


    11 juni 2008 om 07:49
    johnfride

    TinyEye maakt puur gebruik van de eigenschappen van het plaatje. Zoals kleuren, contrasten, grijswaarden etc. Daarvan wordt een patroon gemaakt en vervolgens wordt dit patroon gematched met andere plaatjes. Bij een bepaalde overeenkomst worden de plaatjes getoont. Deze technologie hebben we zelf 2 jaar geleden al ontwikkeld op de TU Delft. Die werkte wel beter dan TinyEye, maar dat kwam waarschijnlijk door de ideale testomgeving. Het is zeer interessant dat men nu een webapplicatie heeft gemaakt die dit ook kan.


    11 juni 2008 om 10:42
    Raimo

    Super interessant. Ik zat hier al lang op te wachten. Ik verwacht dat dit weleens voor mobiel ook een erg belangrijke schakel kan gaan worden om de relatie tussen de fysieke wereld en het virtuele web te leggen.


    12 juni 2008 om 19:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!