Advertising, marketing of PR?

11 juni 2008, 03:32

Advertising, marketing of PR?

Vanmorgen keek ik even naar de vernieuwde Google Trends en speelde met wat zoektermen. Moet zeggen dat ik er nog nooit eerder naar had gekeken maar vond het toch wel opmerkelijk dat de populariteit (het aantal mensen dat zoeken op een bepaalde term) voor zowel advertising als marketing sterk aan het afnemen is terwijl de populariteit voor PR stabiel lijkt. We hebben deze drie termen al eens eerder omgeschreven als: advertising is roepen dat je het goed doen, marketing is zorgen dat je het goed doet en PR is zorgen dat anderen roepen dat je het goed doet. De vraag is nu: wat leert deze trend ons? En als de populariteit van advertising en marketing aan het afnemen is, waar is die aandacht dan naar toe gegaan?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bertwin

    Ik kan me voorstellen dat iemand die zoekt op het woord ‘marketing’, op zoek is naar informatie over marketing en/of een marketingbureau. Misschien een beetje kort door de bocht, maar in dat licht zou je kunnen concluderen dat de markt voor marketing en advertising (zo goed als) verzadigd is.

    Als je dit trucje uithaalt voor alleen Nederland, dan zie je overigens een veel vlakker verloop, met name vanaf 2006 zakt het zoekvolume niet of nauwelijks meer. Voeg je de term ‘online marketing’ toe, dan zie je dat hier pas vanaf 2007 enig volume te bespeuren valt. Misschien daarmee een antwoord op je vraag.

    Ik vraag me overigens wel af of je aan het zoekvolume op toch vrij algemene woorden een trend kan afleiden.


    11 juni 2008 om 05:41
    Wim P.

    PR betekent veel meer, dus het zegt eigenlijk bijna niets: ‘PageRank’. Met de Olympische spelen in het achterhoofd: ‘Persoonlijk Record’.

    Van Dale:

    pr1

    1 (in België) postrekeningnummer

    pr2 (de)

    1 public relations

    pr.

    1 priester

    2 protestant


    11 juni 2008 om 07:34
    Guy

    Trends is wel handig voor engelstalige zoektermen. Ik vind dat men toch wel altijd een combinatie van zoektermen gebruikt om zo nauwkeurig mogelijk zijn resultaat te vinden. Bv. voor geld en lenen zijn er wel resultaten, maar voor geld lenen is er geen data, ook voor marketing bedrijven is er geen sprake. spijtig is dat.


    11 juni 2008 om 16:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!