6 EKpoules vergeleken op winkans en op social web aspecten

4 juni 2008, 09:00

Vorige week ging ik uitgebreid in op de EK-poule van de Telegraaf. ’s Landst wakkerste krant was wakker genoeg om zich te beseffen dat Hyves niet alleen extra verkeer (en dus deelnemers) oplevert, maar ook een extra sociale laag. Juist deze sociale laag maakt het succes van de gecombineerde poule zo evident. Inmiddels zijn er veel meer dan 100.000 deelnemers en meldt meer dan de helft zich via Hyves aan. Volgens de ontwikkelaars is hiermee een record van grootste poule ooit uit de boeken. Dat stond op 85.000 en was nog vanuit de tijden dat papier nog het medium was voor poules. Daarmee wordt duidelijk dat de passieve beleving van sport en internet (sport 2.0) in rap tempo uit de kinderschoenen aan het komen is. Overigens kennen (bijna) alle grote EK-poules web 2.0 componenten. Uiteraard zijn er de poules binnen de poule: ofwel doe ik mee met mijn werk, mijn voetbalclub of mijn dorp. Daarnaast is vooral het crowd sourcen populair: het verzamelde inzicht van alle deelnemers op wie het EK gaat winnen. Vergelijk.nl maakte een overzicht.

{title}

Poules vergeleken

De cijfers van het overzicht (waar vergelijk.nl met een eigen poule instaat) zijn ondertussen iets gedateerd, vooral omdat we midden in de eindspurt naar het begin van het EK zitten. Toch is overzicht aardig. Enerzijds omdat vergelijk.nl de winkansen heeft gepoogd te berekenen en anderzijds omdat ze speciaal met ons ook naar de overige sociale aspecten (sport 2.0) hebben gekeken. Opvallend is dat de winkansen (zoals zo vaak met loterijen) miniem zijn. En uiteraard sterk afnemen naarmaate het aantal deelnemers toeneemt. Dus met de grootste poule meedoen heeft ook z’n nadelen. We hebben naast dit overzicht van vergelijk.nl het aantal deelnemers per vandaag (4 juni 2008) hieronder gezet. Ik zal deze aantallen gedurende het EK bijwerken.

Sport 2.0

De poules kennen allemaal subpoules en bijna allemaal geven ze voorspellingen af op basis van de inbreng van de deelnemers. Dat Nederland hierin ruim favoriet is mag geen verrassing zijn. Aardig om hierin te zien is dat crowdsourcing als voorspeller overschaduwd wordt door chauvinisme. Hiernaast zijn er nog forums (om tips uit te wisselen). Het mooiste sociale aspect is natuurlijk de directe vergelijking met je vrienden, zoals dat in Hyves op je profiel zichtbaar zal zijn vanaf het begin van het EK. Ook Flexvoetbal heeft de mogelijkheid om de voorspellingen van je vrienden te bekijken. Als laatste heeft vergelijk.nl nog een aardig (en simpel) spel gekoppeld aan de site. Dit kan met behulp van de send a friend optie nog een aardig vlucht nemen.

Overzicht aantal deelnemers per 4 juni 2008 en social web aspects

Hyves en Telegraaf: 130.000 + vergelijken met Hyvesvrienden

Ekpoultje: 60.000 + voorspeller

Voetbalpoules: 40.000 + voorspeller en prikbord

Flexvoetbal: 25.000 + voorspeller + checken wat vrienden voorspellen

Voetbalvirus: 3600 + foto’s uploaden

Vergelijk.nl: 2800 + vergelijker

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

5 Reacties

    Gijsbregt

    Bij poule van Hyves en Telegraaf zijn nu ongeveer 80.000 (van 130.000 aanmeldingen) afkomstig via Hyves. De volgende stap (met nog 3 dagen te gaan) is 100.000 Hyvers.


    4 juni 2008 om 09:38
    Gijsbregt

    @Marco

    Dit overzicht is opgesteld door vergelijk.nl. Ik heb alleen de aantallen aangepast naar vandaag en de sociale aspecten toegevoegd.


    4 juni 2008 om 09:51
    Jeroen

    nog 1 toevoeging, ook bij Voetbalpoules kun je checken wat vrienden voorspellen (tenzij ze zelf besluiten dit af te sluiten) en er is een berichten systeem + een voorspelmatrix in je eigen poule.


    4 juni 2008 om 10:51
    Bas

    Jammer dat ze de poule van WebRegio.nl niet analyseren. Daar kun je alleen de Nederlandse wedstrijden voorspellen en tot op heden hebben ze al ruim 9.000 voorspellingen waarvan 6.000 uniek. Waarom komt niemand anders op het idee om pools laagdrempellig te maken…?


    16 juni 2008 om 05:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!