Wie wordt het 3000ste lid bij de Bakker Bart community?

30 mei 2008, 06:26

eat & greetIedere dag loop ik door Hoog Catherijne op zoek naar mijn lunch. Bij mij om de hoek zit Bakker Bart. De broodjes vind ik meestal net op het randje qua voedingswaarde en vettigheid, maar soms staat er geen rij en dan is het wel lekker snel een lunch scoren. Deze week werd ik in de winkel verrast door een erg groot roze bord met daarop de uitleg van de nieuwste site van Bakker Bart: ikbenbakkerbart.nl met als ondertitel Eat & Greet bij Bakker Bart. Het bord beloofde mij een heuse Bakker Bart community compleet met profielen, krabbels, oproepen, video’s en foto’s. Meet & Greet wordt Eat & Greet. Terug op mijn werkplek met mijn broodjes surfte ik nieuwsgierig naar de site.

Wellicht dat sommigen van jullie weten dat ik een historie heb met communities. Ooit heb ik geprobeerd om een OV community op te zetten waar OV reizigers elkaar konden opzoeken. Verder dan een kleine 3000 leden kwamen wij destijds niet. Vooral het werven van leden en het laten vullen van de profielen (zodat het concept gaat werken) bleek lastig. Vandaar mijn interesse in deze nieuwe community.

De profielensite van Bakker Bart blijkt bedacht te zijn door Snakeware, die onlangs met MeanderMC de derde plek veroverde bij de Usability Awards 2008. De site ikbenbakkerbart blijkt al sinds 1 februari in de lucht te zijn. Als ik de teksten op de Bakker Bart community lees dan krijg ik een ernstig groot déjà vu gevoel. De site vertelt mij “Eat & Greet, het woord zegt het eigenlijk al. Even lekker met je klasgenoten en vrienden een snack of een broodje eten bij Bakker Bart en bijkletsen over de laatste roddels. Niet alleen in de winkel, maar ook online. [..] Iemand in onze winkel gezien met wie jij wel een broodje zou willen eten? Plaats dan een oproep op de site en wie weet … Misschien word jij wel gezocht door iemand.[…] Je kunt ook een oproepje plaatsen als je iemand zoekt om bijvoorbeeld een vet feest mee te bezoeken of om mee op vakantie te gaan. Wie weet word jij door Bakker Bart uitgenodigd om naar de winkel te komen voor een eerste kennismaking. Kom je in dagblad Sp!ts en doe je verslag van jouw ervaringen, dan win je een superprijs”.

Nou dat wil ik eens uitproberen, superprijzen zijn altijd welkom toch?. Ik heb mij braaf aangemeld en beschik nu over een heus Bakker Bart profiel. Zowaar zijn er al 10 leden die zich aan dezelfde Bart Bart vestiging hebben gekoppeld. Ik ben niet de enige. Een snelle scan van deze profielen leert mij dat ook hier (net als bij veel andere profielensites) de profielen heel slecht worden ingevuld. Geen foto’s, video’s en oproepjes. Onbekend maakt onbemind? Toch lees ik op de site van Snakware “Bakker Bart begon direct met het organiseren van alle media uitingen waaronder een campagne via Radio 538 en advertenties in o.a. de Spits. Snakeware maakte direct werk van de interactieve website met uitgekiende functionaliteit en aansprekende vormgeving. Alle traditionele media wijzen naar de winkels en naar de profielensite die direct na lancering (vanaf 1 februari) al veel gebruikt wordt.”

De huidige stand van zaken lijkt te zijn dat ik lid nummer 2885 ben. Dit baseer ik op het feit dat ik op de knop “alle leden” druk en dan 206 pagina’s met 14 profielen zie. Binnenkort wordt profiel nummer 3000 dus lid van de Bakker Bart community. Ik ben benieuwd hoe lang deze community zal blijven bestaan. Wat denken jullie?

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Martijn

    Ik vraag me sterk af of het gezamelijke waar communities zich doorgaans omheen verzamelen in dit geval sterk genoeg is om een levendige community te laten ontstaan. Daarnaast zijn de omschreven functionaliteiten al (beter) beschikbaar op andere communities…Al met al zie ik er weinig toekomst in, vind het eigenlijk ook best vreemd dat Bakkerij Bart, in mijn ogen toch meer snelle hap, take-away lunch, ineens zo de verdieping met de klant zoekt en relaties tussen klanten gaat faciliteren.


    30 mei 2008 om 07:18
    Koen Roumen

    Ik sluit me volledig aan bij Martijn. Het zou toch wat wezen als elke broodjeszaak/eettent op deze manier een community op probeert te zetten.

    Daarnaast zegt 3000 leden wel genoeg. Volgens mij bestaat deze ‘community’ al een half jaar, dat komt dus neer op 500 aanmeldingen per maand. Een redelijk aantal, maar te weinig voor een echte community.


    30 mei 2008 om 08:09
    Thijs

    Typisch gevalletje van ff kijken wat het is, aanmelden, zien dat er niks gebeurt, en weer snel wegwezen en niet meer terugkomen.

    Waarom moeten we iedereen altijd maar weer terug kunnen vinden via het internet? Wat is er mooier dan ergens een bloedmooie vrouw tegenkomen, even oogcontact hebben, je daarna rotzoeken om haar nog eens te zien maar haar daarna nooit meer tegenkomen? Of ben ik nou zo’n romanticus?


    30 mei 2008 om 10:20
    Karel Geenen

    Ben het volledig met Sander eens! Was waarschijnlijk veel verstandiger geweest om iets samen met bijvoorbeeld Hyves te doen.

    Van de andere kant vind ik het wel goed dat dergelijke brick and mortar bedrijven zulke initiatieven ontplooien. Is voor mij een teken van vernieuwing en meegaan met de tijd…


    30 mei 2008 om 12:19
    Tim Muntinga

    Zou Nederland weer zin hebben om wéér foto’s te uploaden en wéér jezelf voor te stellen? Zoals Martijn al aangeeft zie ik weinig toegevoegde waarde van dit concept. Het is en blijft een niche, dus ik kan me voorstellen dat misschien Heavy Bakker Bart users er juist wel iets in zien.

    Een ‘broodjes-date-community’, leuk bedacht om je merk te laten leven. Goed ontwerp, maar of een samenwerking met Hyves inderdaad niet beter was geweest? Sterk dat ze het zelf proberen op een kleine doelgroep, maar of het ook echt gaat werken? We zullen het zien!

    Mark, lunchen in Utrecht doe ik altijd graag bij Restaurant Mario aan de Oudegracht als ik haast heb, met hun Broodjes Mario. Smaken altijd super! Met wat meer tijd is de La Place hoog boven Utrecht vaste prik. Ook een aanrader! 😉


    31 mei 2008 om 06:04
    Jasper van Weerd

    Mis ik nou de gadget voor hyves? Ik bedoel, net als hierboven gezegd, ik wil best bakker bart toevoegen als hyves onderdeel, maar niet als nog een website te bezoeken… mijn start up sochtends is al zo uitgebreid…


    1 juni 2008 om 11:10
    Niels Broekzitter

    De community richt zich niet op de broodjes, maar op de ervaring die daaromheen gemaakt wordt! Ik denk dat dit een randvoorwaarde is voor elke community, want anders valt er niets te communiceren! Niet het product of de dienst staat centraal, maar de ervaring


    3 juni 2008 om 08:43
    martijn stomphorst

    Lijk me ook veel handige om samen te werken met een bestaande community. Je wilt niet je foto’s en dagelijkse bezigheden op 10 verschillende community’s bijhouden.

    Karel geeft aan dat ze wel laten blijken dat ze met hun tijd mee willen gaan. Dit is ook zo maar blijkbaar ontbreekt de kennis om de juiste strategie te bepalen.


    31 oktober 2008 om 11:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!