Voor mijn eerste bijdrage aan Marketingfacts lijkt me bovenstaande wel een mooie vraag. Het is een vraag die ik me de afgelopen anderhalf jaar vaak heb gesteld, aangezien ik uit de (online) marketing de overstap maakte naar PR en aanvankelijk dacht te weten wat de verschillen waren. In retrospect was ik ‘clueless’. Nu heb ik er een beeld bij, uiteraard bepaald door het bureau waar ik werk en mijn collega’s aldaar. Ga ik de loftrompet steken voor Whizpr? Ja, toch wel een beetje, binnen de grenzen der bloggers betamelijkheid. Ik vind namelijk dat we iets aardig doen, dat vaak zo anders wordt gedaan.
PR voor een klant (bedrijf, organisatie) verzorgen is ervoor zorgen dat die klant zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komt. Weinigen zullen het daarmee oneens zijn. Waar het schisma ontstaat is in het hoe.
Regels voor het omgaan met de pers zijn niet anders dan voor het omgaan met iemand die je respecteert, wiens medewerking je zoekt en met wie je graag naderhand nog eens een biertje drinkt. Een wederzijds zinvol contact opbouwen is van belang, energie stoppen in het begrijpen wat een journalist of redacteur belangrijk vindt zinvol, net als goed op de hoogte zijn van wat je klant doet en wat daar bijzonder aan is. In gesprek met een journalist is het niet fijn om als handpop van je klant te functioneren, maar je gesprekspartner research uit handen nemen door kort en bondig toelichting te geven, weer wel. Zo PR bedrijven bevalt goed en de journalisten met wie we spreken, mailen en op persreis gaan ook. Misschien helpt het om als eerste op een dansvloer te staan en er als laatste vanaf te zwalken ;-). Lol maken is leuk, zeker na hard werken.
Goed op de hoogte zijn van klant en journalist vergt tijd en daarom specialiseren de meest PR-bureaus zich. Whizpr is gespecialiseerd in IT, consumer electronics en in toenemende mate multimedia. Ook events, zoals TCD en Picnic die zich op deze gebieden begeven hebben we in ons klantenpakket. Juist in deze scene gebeurt veel en dat zal iets te maken hebben met waarom ik dit schrijf en u dit leest.
Over Marketingfacts gesproken, online media zijn gewild. Elk bedrijf wil graag positief door een blog ‘opgepikt’ worden. En daar doemt een probleem op, want bloggers zijn daarmee dus ook (ge)wild voor PR-bureaus. Vorig jaar heb ik daar zelf een onvergefelijke fout in begaan, als ik Polle de Maagt mag geloven, door bloggers aan te schrijven als pers. Mijn redenatie was dat wat goed genoeg is voor redacteuren en journalisten van gerenommeerde media goed genoeg zou zijn voor bloggers. Neen dus, den blogger is geen journalist. Ow. Had Polle gelijk om mij dat uit te leggen? Prima, voel je vrij. Mijn bezwaar is dat veel aardigheid verloren gaat in het elkaar afblazen op het internet. Het werkt geen vruchtbare samenwerking in de hand.
Het zal mij overigens benieuwen of ik nu reacties krijg van bedrijven waarin ik word uitgenodigd om naar bijeenkomsten over PR te komen. Hoe dan ook: ik zal verslag doen van het medialandschap en bewegingen in de wereld van ICT, zoals mijn collega’s en ik die waarnemen…