IAB Nederland gaat bestedingsregistratie herzien

IAB Nederland gaat bestedingsregistratie herzien

Eerder deze week heeft IAB Nederland de kwartaalcijfers gepubliceerd. De geregistreerde netto mediabestedingen komen voor het eerte kwartaal van 2008 komen uit op 34,5 miljoen euro. Dat is een groei van 8,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2007. De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens die worden aangeleverd door 20 exploitanten (RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers).

Al geruime tijd is duidelijk dat deze cijfers niet meer representatief zijn voor de totale markt. Zo missen we bijvoorbeeld de cijfers van Google waardoor voor een groot deel het aandeel search engine advertising ontbreekt. Eén van de belangrijkste doelstellingen van het IAB in 2008 is dan ook om te komen tot een verbeterde registratiemethodiek en daartoe hebben we onlangs met het merendeel van de exploitanten om tafel gezeten.

Zij hebben ons voorzien van hele duidelijke wensen ten aanzien een nieuwe categorizering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een opsplitsing in afrekenmodel (bereik, response), kanaal (web, mobile, email) en uitingsvorm (banners, video, tekstlink, etc). Voorts hebben we gesproken over aanleverfrequenties en manieren om het aantal participerende exploitanten te verhogen. In combinatie met de constructieve gesprekken die we met Nielsen Media Research voeren ben ik er daarmee zeker van dat het IAB een goede route heeft uitgestippeld. Al met al liggen we op schema om dit najaar concreet aan de markt te kunnen laten zien hoe we het registreren van de online media bestedingen gaan aanpakken, op een wijze die robuust zal zijn voor de komende jaren.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erwin Boogert heeft op De Koopman heel scherp opgemerkt dat op basis van deze absolute cijfers de toename niet 8,1 maar 1,2 procent zou zijn. Echter, we hebben de cijfers gecorrigeerd voor de ontbrekende cijfers van TAPPS die vanaf eind vorig jaar (na de overname!) hun cijfers niet meer aanleveren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.