• Mobile
    wordt gesponsord door

IAB Nederland publiceert standaard voor aanlevering preroll advertenties

IAB Nederland publiceert standaard voor aanlevering preroll advertenties

IAB Nederland publiceert vandaag een standaard voor de aanlevering van preroll advertentiemateriaal. Deze standaard is ontwikkeld door de Taskforce Online Video Advertising, een IAB-werkgroep die bestaat uit circa 15 IAB-leden die een actieve rol spelen in de sterk groeiende markt van online video creatie en de verkoop van advertentieruimte rondom video content

Taskforce-voorzitter Dolf Kars (Managing Director Videostrip.nl): “De grote diversiteit aan video players en de soms moeizame communicatie tussen reclamebureaus en exploitanten zorgde regelmatig voor te trage implementatie van campagnes. Deze nieuwe Nederlandse standaard biedt hierbij de helpende hand. De standaard die nu is vastgesteld zorgt ervoor dat reclamebureaus en andere toeleveranciers al bij het opmaken van de videoadvertentie en de keuze van het companion banner formaat een goed inzicht hebben in de specificaties. Deze standaard is direct bruikbaar voor alle deelnemende exploitanten en we rekenen erop dat de hele markt deze standaard zal adopteren.”

IAB USA lanceerde onlangs een white paper voor videoadvertentieformaten waarin ook preroll standaarden staan vermeld. Deze zijn op hoofdlijnen gelijk aan de Nederlandse standaarden, zoals een aanbevolen maximale lengte van 15 seconden, de inzet van Flash als techniek en het gebruik van companion banner formaten 300*250 pixels en 468*60 pixels.

Kars: “Verschillen in overige companion banner formaten tussen de V.S. en Nederland zijn het gevolg van al bestaande lokale voorkeuren ten aanzien van formaten. Het IAB benadrukt dat de nieuwe Nederlandse standaarden dynamisch zijn en dat periodiek wijzigingen kunnen worden verwacht, bijvoorbeeld op basis van onderzoek en nieuwe technieken. De taskforce werkt intussen door aan standaardisering van bijvoorbeeld de overlay en de midroll. Dit najaar willen we daarmee zover zijn dat we er ook een relevant evenement omheen zullen organiseren, zodat de markt in staat zal zijn om zich in één dag volledig op de hoogte te laten brengen over de stand van zaken op het gebied van Online Video Advertising.”

Bron: IAB


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Grootste uitdaging bij creatieven zal zijn om de boodschap toch in 15 sec te krijgen. Op dit moment is dat namelijk nog een punt bij onze TV adverteerders (met TV commercials van langer dan 15 sec) die een stap richting uitzendinggemist.nl overwegen.

    Dat is jammer zeker omdat wij als Ster op TV steeds vaker uitverkocht raken (zoals o.a. in April, Mei en Juni 2008) en dan nee moeten verkopen. Uitzendinggemist.nl is dan in mijn ogen een mooi alternatief.

    @Marco

    Mooie ontwikkeling, zal er naar deze standaard trouwens jaarlijks of 2 jaarlijks opnieuw gekeken worden door de Taskforce om te toetsten of deze nog actueel is (gezien de snelle marktontwikkelingen, behoefte bij adverteerders en technische mogelijkheden)?

    geplaatst op
  • Paulo,

    Naast de 15 seconden preroll bestaan er intussen In-Video advertentie formaten die door de kijker (indien geinteresseerd) door te klikken zelf geinitieerde video commercials starten. Zie hiervoor het bijgevoegde voorbeeld waarbij na 15 seconde een overlay advertentie verschijnt. Door op de tekst advertentie te klikken start de commercial. Omdat in dit geval de kijker zelf kiest om de commercial te zien is het ook gerechtvaardigd om langere commercials dan 15 seconden te tonen.

    http://www.videostrip.com/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=105

    N.B.: De eerst volgende standaard die de Taskforce online video advertising zal presenteren gaat over dit nieuwe type overlay advertentie.

    geplaatst op
  • @Dolf,

    ik ken de mogelijkheden en zou deze ook graag deze toegepast zien. We hebben alleen als Ster te maken met verschillende omroepen en dus content eigenaren die een accoord moeten geven op commerciele uitingen over "hun" content heen. Ik heb binnenkort weer overleg hierover met alle omroepen waarin de nieuwe video en bannering advertising mogelijkheden besproken zullen worden. Ben erg benieuwd hoe zij hier tegenover staan.

    geplaatst op
  • TV commercials zijn ook echt voor TV en zijn vaak duur geproduceerd en langer dan 15 seconden. Voor internet zijn de kwaliteitseisen een stuk lager waardoor de productie budgetten omlaag gaan. Adverteerders proberen nu nog hun TV commercial in te zetten maar dit zal gaan veranderen. <


    @ Dolf
    Ben ook erg benieuwd naar de nieuwe vormen van in video ads, heb al wat voorbeelden gezien en dat spreekt me erg aan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.