Actieve leden belonen: geen reclame meer?

15 mei 2008, 16:45

Marco testte hier op Marketingfacts in december 2005 met het alleen tonen van een reclame uiting aan niet-leden. Een pittige discussie volgde. Wouter van Pocketinfo mengde zich als eigenaar van een van de eerste echte communities in Nederland met inmiddels ruim 128.000 leden ook in de discussie. Blijkbaar bleef deze discussie bij hem knagen, want het model lijkt in de nieuwe website van pocketinfo navolging te krijgen.

Op hun website staat een oproep voor beta-testers. Daarnaast lichten ze ook wat tipjes van de sluier op. Een van de zaken is dat actieve leden door deelname punten kunnen verdienen waarmee de reclame volledig van de site zal verdwijnen. Persoonlijk vind ik het een interessant model en ben ik benieuwd of dit een middel kan zijn om de lezers van pocketinfo.nl nog meer te activeren. Nog meer geïnteresseerd ben ik in het antwoord of jij als Marketingfacts lezer nog actiever zou reageren als wij dit model zouden hanteren. Laatst had ik bijvoorbeeld veel last van die reclame met Katja Schuurman erin. Die leidde erg af bij het lezen en weet niet eens van wie hij afkomstig was. Ik ben benieuwd naar jouw mening!

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

11 Reacties

    media

    Interessant model dat imho zeker potentie heeft!


    15 mei 2008 om 20:58
    Timdc

    Hoe meer activiteit je teweeg kan brengen op je site, hoe minder inkomsten via reclame je gaat hebben ? Dat lijkt een mooie route te zijn naar een site met enkel verhoogde kosten, en geen inkomsten, als alle leden het model gaan volgen. (Doen ze in de praktijk natuurlijk niet allemaal)


    15 mei 2008 om 21:20
    Michel

    Een beloning voor activiteit is een logische stap. Maar het weghalen van reclames op een website is geen beloning

    Vergelijkbaar met.. Ik sla je op je hoofd. En als je lief bent krijg je als beloning een banaan.

    Maargoed, het is al laat. Ik hoop dat iemand er iet van begrijpt 🙂


    15 mei 2008 om 21:24
    media

    @Timdc: dat is afhankelijk van hoe je activiteit definieert. Actieve leden die bijdragen aan contentontwikkeling (artikelen, discussie), dragen ook bij aan extra bezoek naar de site vanwege deze content. Dat levert dus weer op in vorm van extra advertentie-inkomsten. Nee, dit is nog niet zo’n slecht model!


    15 mei 2008 om 21:25
    Phileas

    Dit model gaat voorbij aan het feit dat reclame goed kan integreren en van toegevoegde waarde is (bijv. amusementswaarde, imago, exclusiviteit) voor een community. Daarnaast het gegeven dat de (gratis) community (of uitgever) daar ook zijn bestaansrecht aan mag ontlenen, de schoorsteen moet immers roken. Als je daar op een goede manier mee omgaat draai je het juist om, reclame juist achter de sign-on, in plaats van er buiten. Dat gaat ook toenemen. (overigens was Nivea een foutje bij onze traffic afdeling en direct teruggedraaid).


    16 mei 2008 om 06:31
    Daan83

    Die actievere leden zullen dan op een andere manier wel voor inkomsten moeten zorgen, anders zie ik weinig toekomst voor dit model – buiten filantropische initiatieven.


    16 mei 2008 om 06:37
    Wouter

    Hm, heb dit bericht helemaal gemist.

    Ik wil even wat uitleg geven over mijn beslissing omtrent het weghalen van reclame voor actieve leden.

    Mijn businessmodel is het afgelopen jaar iets verandert. Naast inkomsten uit advertenties verdienen we als Pocketinfo ook geld aan de onlinesupport van eindgebruikers van verschillende fabrikanten (Palm, E-TEN, Adapt-Mobile, etc.) middels een speciaal daarvoor gebouwd platform. Voor deze support gebruiken we de kennis die onze community beschikbaar stelt. Hoe meer ik de community kan aansporen om kennis te delen, hoe meer fabrikanten ik deze dienst kan aanbieden.

    Aangezien 80% van de kennis bij zo’n 10% van onze gebruikers vandaan komt is het geen probleem om het voor deze groep aantrekkelijker te maken om op de site kennis te delen met anderen door reclame weg te halen.

    Ik ben het geheel met Phileas eens dat reclame een leuke aanvulling kan zijn. Zeker in mijn niche (als je het nog zo kan noemen): mobiel.

    De nieuwe website herbergt nog een groot aantal andere features en omarmt en verlengt het bestaande supportplatform dat we gebruiken voor fabrikanten. Kennis word straks nog sneller beschikbaar voor zowel gebruikers als derde partijen middels API’s en een nieuw ASP platform.


    16 mei 2008 om 08:55
    Koen

    Natuurlijk is het een interessant model, maar ik denk niet dat het simpel weg een splitsing is tussen wel of geen reclame. Mits de reclame relevant is, kan het voor een bezoeker juist heel interessant zijn om een advertentie wel te zien. Zeker in de ‘mobielbranche’ waar iedere mobiele beller eens per (twee) jaar een nieuw abonnement en/of een nieuw toestel koopt.

    Wat naar mijn mening veel belangrijker is, is dat de reclame niet irritant is. Geen layers, pop-ups, geen flash banners met geluid, geen sites die compleet zijn aangepast aan de huisstijl van een adverteerder en het liefst ook geen adsense.

    Iemand die geen reclame wil zien, mag lekker banneblind blijven of moet gewoon de advertentieblokkering van zijn of haar security suite aanzetten. Zelf heb ik Kaspersky, waar ook een advertentieblokker op zit, maar die heb ik niet aan staan.


    18 mei 2008 om 16:44
    Henk Daalder

    Met firefox valt die reclame hinder wel mee. Maar je zult maar door je baas tot IE veroordeelt zijn.

    Ik denk dat er voor gewone bezoekers maar bitter weingi interessante of “leuke” reclame is.


    19 mei 2008 om 20:16
    Niels Broekzitter

    Klinkt interessant en is misschien nuttig om leden te activeren. Want de web 2.0-vraag blijft: hoe krijg je mensen zover dat ze op het web gaan produceren?

    Aan de andere kant vraag ik me af: is reclame die goed aansluit op de content/discussie, kortom op de community niet juist een toegevoegde waarde voor de community? Ik denk dat dat een onderzoekje waard is!


    3 juni 2008 om 06:37
    Wouter Neyndorff

    Voor alle duidelijkheid: wij halen niet direct de reclame weg. Het desbetreffende lid krijgt de optie zichtbaar om de reclame uit te zetten. Als deze het fijn vind om op sommige plekken wel reclame te zien dan kan deze dat gewoon aangeven en blijft de reclame staan.


    3 juni 2008 om 06:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!