Wint Yahoo Buzz het van Digg?

14 mei 2008, 05:59

{title}In maart schreven we hier op M! over Yahoo Buzz. De titel was veelzeggend: er waren nogal wat mensen die niet helemaal overtuigd waren van de toegevoegde waarde van de sociale nieuwssite van Yahoo. De dienst werd een Digg-kloon genoemd, en Mashable durfde de voorspelling wel aan, dat Yahoo! Buzz absoluut geen bedreiging zou vormen voor Digg.

Muhammed Saleem schreef toen, eind februari, deze posting met alweer een veelzeggende titel: ‘Why Yahoo! Buzz is a Brilliant Idea’. Ik heb toen keurig zijn argumenten onder elkaar gezet en dat was dat. Wie er gelijk had, geen idee. En wat er verder met Yahoo Buzz gebeurd is? Aan mijn aandacht is het helaas ontsnapt. Totdat ik deze posting las: ‘comScore: Yahoo! Buzz Overtakes Digg in April’. Interessant. En leuk om te zien hoe snel het kan gaan!

Het verhaal op Read/Writeweb begint zo: ‘Digg is in big trouble. We already know that Yahoo! Buzz, a beta social news service by Yahoo!, can drive a large amount of traffic and comments to websites. We also know the ongoing problems at competitor digg, which continue to be skated around by digg management.’

In februari schreef een van de bezoekers van Read/Writeweb: ‘It is always a mistake to compare a mainstream media property like Yahoo! with Digg. The user base and their expectations are totally different. I think Yahoo have implemented a nice mix of some of the best elements of social news with the expectations of their user base.’

Dit bleek een aardige voorspelling. Want Yahoo Buzz is het aan het

verliezen

winnen van Digg, zo blijkt uit de grafieken hieronder. Het aantal unieke bezoekers van Digg is lange tijd stabiel en zet nu een dalende lijn in, de bezoeken aan Yahoo Buzz stijgen alleen maar.

{title}

Kijken we naar tijdbesteding, dan zien we dat de tijd op Digg.com aan het afnemen is, terwijl de tijd die gebruikers aanwezig zijn op Yahoo Buzz alleen maar toeneemt. Bij Read/Writeweb concluderen ze op basis van deze data van comScore, dat Yahoo Buzz het dus gaat winnen van Digg.

{title}

Vraag is wel, natuurlijk, of een vergelijking eigenlijk wel terecht is. Want waarom zou je een ‘mainstream media property’ als Yahoo gaan vergelijken met een concept als Digg. Ik weet het niet. Wél is het zo, dat in de aanloop naar de lancering de vergelijking vaak gemaakt is. En immers: waar rook is, is vuur.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Humo

    ‘Want Yahoo Buzz is het aan het verliezen van Digg, zo blijkt uit de grafieken hieronder.’

    Volgens mij is het andersom, zoals uit de grafieken blijkt. De vraag of de vergelijking terecht is, lijkt me zeer relevant. Antwoord: nee.


    14 mei 2008 om 06:41
    mgvandenbroek

    @Humo: Waar ik “verliezen” schreef, had ik “winnen” moeten schrijven. Dat heb ik inmiddels veranderd, scherp van je.

    Kun je ons nog verblijden met argumenten waarom de vergelijking niet terecht is? 😉


    14 mei 2008 om 07:12
    Martijn Couprie

    Wat interessanter was geweest als onderzocht was of Yahoo! bezoekers wegtrekt bij Digg of dat ze elk hun eigen, aparte doelgroep hebben. In het laatste geval kunnen ze immers beide succesvol zijn. Ik zie hier niet snel 1 dominante speler verschijnen zoals bijvoorbeeld bij search (Google in NL) of Windows van MS. Er lijkt nog behoorlijk wat ruimte voor groei te zijn voor partijen als Yahoo!

    Verwarrend trouwens dat ze de kleuren in de grafiek omdraaien!


    14 mei 2008 om 07:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!