• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobiele revolutie?

Mobiele revolutie?

{title} De mobiele markt voor streaming content roert zich dit sportieve (EK voetbal en Olympische Spelen) jaar nadrukkelijk. Mobiele netwerken laten zich steeds beter gebruiken voor videodistributie en met de komst van UMTS opvolger HSDPA kan niet alleen in hogere bitrates gedistribueerd worden maar kunnen operators ook grotere groepen gebruikers gelijktijdig bedienen.

De inmiddels breed aangeboden flatfee’s maken videoconsumptie voor de beoogde eindgebruiker steeds aantrekkelijker. Daarnaast zal in 2008 in een aantal Europese regio’s DVB-H uitgerold worden. DVB-H is in tegenstelling tot UMTS en HSDPA een broadcastmodel dat geen celbelasting oplevert en daardoor nauwelijks beperkingen heeft mits er voldoende bereik is uiteraard. Ook in Nederland wordt binnenkort DVB-H aangeboden. De verwachtingen zijn bij netwerkaanbieder KPN ook deze keer weer hooggespannen.

Wellicht toch wat te hooggespannen. Kosten nog moeite worden gespaard om nog voor het aanstaande EK voetbal (begin juni) te starten met uitzendingen over het DVB-H platform. Het één en ander komt nogal geforceerd over want er zijn naar verluidt op dit moment slechts twee (2!) goedgekeurde toestellen leverbaar. Nog los van het rechtenissue, voor mobiele content gelden zeker wanneer het gaat om voetbal veelal additionele afspraken, begint ook deze introductie van KPN op een ‘quick and dirty” te lijken. Geen slimme zet lijkt mij en ook onnodig.

In tegenstelling tot dat andere grote vierjaarlijkse evenement, de Olympische Spelen, zal er weinig vraag zijn naar live mobiele voetbalbeelden. Tijdens grote voetbaltoernooien zoekt de liefhebber de sociale cohesie op. Voetbal wordt vooral in groepsverband bekeken getuige de uitpuilende kroegen en rituele samenscholingen in private huishoudens tijdens vorige edities. Wat dat betreft zou KPN er beter aan doen de marketingpijlen te richten op de Olympische Spelen in augustus dat een groot deel van de dag live content zal opleveren. Een intense samenwerking met de NOS lijkt dan een voor de hand liggende want de uitzendgemachtigde heeft aangekondigd de Spelen in niet minder dan 12 livestreams gelijktijdig te uit te zenden en heeft, niet geheel onbelangrijk,  de mobiele rechten. Daar moet met een beetje inzicht een beider belangen dienende crossover te vinden zijn.

Aan het live streamen over een UMTS/HSDPA netwerk kleven, hebben we eerder vastgesteld, wel belangrijke nadelen. Het netwerk heeft beperkingen en op Vodafone na wordt deze vorm van netwerkgebruik door operators gezien als anarchie. Niet alle operators ondersteunen videodiensten en in een aantal gevallen zal de ‘fair use policy’ paragraaf in de overeenkomst belangrijke beperkingen opleveren voor intensief gebruik. Selectief aanbod van videocontent is voor een mobiele telefoongebruiker relevanter dan parallel uitgezonden televisiekanalen en levert een gelijkmatiger netwerkbelasting op. Voor lineaire televisiekanalen is het DVB-H netwerk feitenlijk geschikter.

Videocontent over 3G netwerken zal vooral succesvol zijn als de complementaire waarde op lineair uitgezonden televisiekanalen zichtbaar gemaakt kan worden. Mobilecontent in deze vorm is vergelijkbaar met fastfood. Goed georganiseerde en makkelijk vindbare content-snacks die door de gebruiker op elk moment van de dag tegen een redelijke prijs geconsumeerd kunnen worden. Het in de markt zetten van amorfe stukjes content zoals RTL Nederland dat recent heeft gedaan voor haar nieuwsbulletins zal evenals het eerste initiatief van SBS niet succesvol zijn. Er is nog geen omgeving gecreëerd waar de gebruiker een kader aantreft voor zijn of haar consumptiemotief. Als ik goed geïnformeerd ben zullen de komende maanden interessante initiatieven op het gebied van georganiseerd content aanbod zichtbaar worden. Ook met ‘Applebility’ heb ik begrepen. Evolutionaire ontwikkelingen derhalve, zeker nog geen voorbode van een revolutie…

Aardig naslagwerk; The Mobile Revolution .

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • als DVB-H succesvol wordt uitgerold zal het TV bereik naar verwachting dus groeien. TV was al bezig aan een revival (TV advertentie inkomsten zijn in tijden niet zo hoog geweest) en met zulke initiatieven zal dat waarschijnlijk verder toenemen. In plaats van mobile ads straks dus "good old" TV reclame op je mobiel? GRP prijs schiet omhoog en geen rekenwerk voor mobile ads tarieven!!

    O.a. de opvolger van de N95 de N96 (verkrijgbaar 3e kwartaal voor 550 euri) zal deze techniek dus hebben.

    http://www.engadget.com/2008/02/11/the-nokia-n96-redefines-high-end/

    Op tijd voor de Olympische Spelen maar misschien wel te laat voor EK 2008? Of is een ander toestel eerder?

    geplaatst op
  • Ik heb opgevangen dat het EK niet gaat lukken, uitzendingen wel, maar toestellen niet.

    geplaatst op
  • KPN stopt met mobiele tv...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.