Adverteren met piepjes een goed idee?

Adverteren met piepjes een goed idee?

Op Twinkle stond vrijdag een prachtig achtergrondverhaal (’Adverteerder trekt aandacht met piepjes’) over adverteren met piepjes. Deze vorm van ‘zelf opgelegde censuur’ (al dan niet terecht want vaak helemaal niet noodzakelijk), lijkt een goede manier om de aandacht van het publiek te trekken of vast te houden. Bepaalde woorden worden weggepiept, en dat zijn meestal geen vloeken (zoals vroeger, bij Jerry Springer) of namen van verdachten.

Twinkle stelt dat er sprake is van een trend: ‘In de Verenigde Staten worden steeds meer commercials uitgezonden waarin bepaalde woorden worden vervangen door het censuurgeluid.’ Of ze daar onderzoek naar hebben gedaan weet ik niet. Feit is, dat het verhaal op Twinkle vol staat met geweldige voorbeelden. Belangrijke vraag is natuurlijk: is dit een slimme vorm van adverteren?

Het lijkt er wel op. Neem dit filmpje van de bodygroom van Philips (scheerapparaat voor overtollig lichaamshaar, waar dan ook). Het is een filmpje (2006) voor de Amerikaanse markt, waarin de namen van bepaalde lichaamsdelen werden weggepiept. Zelf heb ik hardop zitten lachen. Dankzij het filmpje, schrijft Twinkle, heeft de actiesite Shaveeverywhere.com al vier miljoen bezoekers getrokken.

Ander voorbeeld: het wegpiepen van de naam waar het allemaal om draait. Check dit filmpje van Serena Software. Het woord mash (de webapplicatie die in de video wordt aangeprezen) wordt weggepiept in de zien ‘just mash it’. Filmpje duurt overigens veel te lang (3 minuten) en er spelen nét iets te knappe mensen in, maar aan het eind heb je wel de vraag: waar gaat het over? Misschien ga je dan wel op zoek, en is dat precies wat Serena Software beoogt?

De titel van deze posting is: ‘Adverteren met piepjes een goed idee?’. Wat zeggen we er hier van? Moeten we dit in Nederland ook vaker gaan doen? Of: is dit allang uitgehyped, en lopen we (ik) achter de feiten aan?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.