Randstad begint met Mobile Advertising

7 april 2008, 20:17

{title}Randstad heeft de stap gezet! Vanaf vandaag zijn op enkele grote mobiele ineternetsites banners te vinden van Randstad. Op zich is een banner campagne op mobiel niet zo vernieuwend. Een bedrijf als AdMob heeft inmiddels 21 miljard “banners” afgeleverd bij consumenten. Toch is deze campagne toch wel meer dan een simpele banner campagne.

De campagne:

Op 7 april start Randstad met een mobile advertising pilot. Vanuit de banner komen bezoekers op de mobiele Meet & Greet actiepagina. Daar staat informatie over de Meet & Greet en kan worden gezocht naar Randstad vestigingen op basis van gewenst vakgebied, postcode en maximale reisafstand. Dit zoekresultaat kan vervolgens gratis via sms worden verstuurd.

De Meet & Greet vindt plaats op 17 april 2008. Op die avond zijn de Randstad vestigingen geopend en krijgen werkzoekenden de kans op één avond met meerdere werkgevers te praten. De Meet & Greet brengt kandidaten en werkgevers bij elkaar. Ook wordt er een Meet & Greet gehouden op het virtuele Randstad kantoor (www.randstad.nl).

Waarom is deze campagne nou zo goed?

In veel mobiele bannercampagnes wordt geen relatie gelegd met de context van de bezoeker. Een belangrijk onderdeel van context bij mobiel is plaats(location based) en tijd(LIVE events). In deze campagne werkt Randstad met fysieke objecten in de vorm van Randstad vestigingen. Deze relatie met de fysieke context(waar zijn ze?) van de bezoekers van de site maakt deze campagne voor mobiel uitermate relevant.

Hoe had deze campagne nog beter kunnen zijn?

Door naast de relatie met het fysieke object ook verder de dimensie tijd goed in te zetten. Wat ik hiermee bedoel is tweeledig:

1. Nog meer gericht op impuls gedrag.

Mobiel is uitermate geschikt voor impulsactie’s en gedrag.

2. Maak er een ‘LIVE’ event van.

Door naast object(Randstad vestigingen) en locatie(welke vestiging) ook tijd(nu) toe te voegen creëer je een sterke relatie met het NU. Denk aan buienradar, nieuws, file informatie. Allemaal gericht op 3 aspecten(object, plaats en tijd)

Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een kortere campagnetijd. Nodig iedereen op 17 april uit om die dag/avond Randstad te bezoeken: “bezoek vanavond/nu Randstad en ontvang..”

Met andere woorden breed bereik op het contextuele juiste tijdstip. Ik geloof in een korte houdbaarheidsdatum van je campagne op mobiel. Het medium radio zou dit trouwens ook prachtig kunnen ondersteunen.

Laten we hopen dat deze campagne mooie mobiele resultaten laat zien. Echter als het niet zo is dan horen wij dat natuurlijk ook graag. Daarom nodig ik bij deze dan ook Christianne van den Dungen, Internet Marketeer bij Randstad Nederland uit om de resultaten van de campagne te komen delen bij de komende Mobile Monday op 2 juni. Het onderwerp van deze MoMo is Mobile Marketing en Advertising.

De mobile advertising campagne loopt van 7 t/m 17 april 2008 op o. a. de volgende mobiele sites: nu.nl, 9292OV, De Telefoongids, Sportsplaza en WeerOnline.

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

4 Reacties

    Christianne

    Hoi Raimo,

    Leuk dat je onze campagne hebt geanalyseerd. Met je verbetersuggesties gaan we zeker wat doen… Overigens wordt de campagne ook ondersteund door radio, display advertising, search en e-mailmarketing. Van die media kunnen we respons ondertussen wel inschatten, maar naar de resultaten van de mobile advertising campagne ben ik echt heel benieuwd. Tijdens de Meet & Greet gaan we bezoekers op de vestigingen vragen waar ze over de Meet & Greet hebben gehoord/gelezen. Op die manier hopen we naast views en clicks ook iets te zeggen over conversie. Lijkt me heel leuk onze ervaringen te delen op 2 juni. Daar hebben we dan nog wel even contact over…


    8 april 2008 om 04:46
    Raimo

    @Christianne,

    Ha dat is snel!! Goed om te horen dat jullie de resultaten willen delen. Ik heb al begrepen dat je contact hebt met Maarten over 2 juni.. Geweldig!

    Nogmaals succes met de campagne!


    8 april 2008 om 06:23
    Marc Feitsma

    Hi Raimo,

    wellicht is het handig om volledigheidshalve in je artikel direct door te linken naar de juiste URL voor de virtuele banenavond, die is simpel namelijk http://www.banenavond.nl. Scheelt de lezers van je artikel weer een paar clicks.

    vr gr

    Marc


    8 april 2008 om 09:27
    Gerke

    Ik snap niet dat mensen blij zijn met banners op mobiele websites.

    Belachelijk, mensen zonder flatfee worden bewust op kosten gejaagd.

    Het lijkt me dat een textlink met reclame nog kan, maar banners die het dataverkeer verdrie of verviervoudigen is natuurlijk absurd.


    16 april 2008 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!