AD lanceert eerste dagelijkse sportkrant van Nederland

6 april 2008, 19:14

{title}Op dit moment loopt de eerste 100% sportkrant van Nederland van de persen bij het AD in Rotterdam. Na Spanje, Italië en Frankrijk hoort ook Nederland in het rijtje van “sportnaties” met een dagelijkse dedicated sportkrant. Daarmee kiest AD ervoor om haar sport portfolio verder uit te bouwen in de sportzomer van 2008. Met de Europese Kampioenschappen voetbal in Zwitserland en Oostenrijk en met de Olympische Spelen in China, zal er voldoende aanbod zijn van sportnieuws en van sponsors die exposure zoeken rondom dit sportnieuws. Naast de dagelijkse sportbijlage in het “papieren” AD, bestaat deze portfolio nu uit de websites sportwereld.nl en mijnsportwereld.nl en deelname in een groot aantal andere media (radio en narrowcasting) en events (AD-cup en enkele hardloopwedstrijden). Alleen TV lijkt nog te ontbreken.

In de voorverkoop waren er al 20.000 abonnementen verkocht. In een land vol krantenmisère waar alleen nog gratis kranten groeien, is dit voorwaar een prestatie. Doel is om dit jaar (minimaal) 75.000 kranten te verkopen, deels als abonnement en deels op de 10.000 plekken waar de krant in de losse verkoop is. Dit laatste lijkt een voorwaarde, want de sporttabloid geldt vooral als impulsaankoop. Eén die niet gevrijwaard is van dalende oplagecijfers overigens, zoals blijkt uit de sportkranten in bovengenoemde sportgekke landen. Daarnaast is het ook erg interessant om te zien wat de concurrentie (lees: Telegraaf) gaat doen. De dagelijkse sportkrant bestaat al jaren als concept en was nog niet eerder van de plank gekomen. Dit betekent dat er in Amsterdam vast een tegenoffensief klaar ligt.

Dus heeft het AD er alle belang bij dat oranje goed voetbalt, er veel goud in Beijing wordt gewonnen en er veel schandalen in de tour zijn. De “all time high” van L’Équipe was in 1999: toen de Festinaploeg aan de EPO bleek te zitten werden er meer sportkranten in Frankrijk verkocht dan ooit te voren. Daarnaast is de consistente crossmediale distributie van zowel het nieuws als van de commercie (sponsors en adverteerders) van groot belang. De sportconsument is bij uitstek gediend van “always on”: hij wacht niet op uitslagen. Dus sportwereld moet er altijd voor hem (vaak hem) zijn. Daarmee lijkt uitrol naar mobiel en verdere uitbreiding van narrowcasting onvermijdelijk. Maar tot die tijd wordt Sportwereld opgebouwd uit twee hoofdmoten: de dagelijkse sportkrant en de internetsite. Benieuwd wat er in september gebeurt als er een winter zonder grote sportevenementen zit aan te komen.

PS: het exemplaar dat hier op de foto staat werd zaterdag in Rotterdam op de markt (gratis) uitgedeeld. Morgen krijgt Louis van Gaal het eerste officiële exemplaar overhandigd. Het hoofdartikel van de proefeditie op zaterdag (over Kevin Hofland) was al weer goed voor een sneer van weekconcurrent Johan Derksen tijdens Voetbal Insite.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

18 Reacties

    joop koppen

    Op dit moment komen de eerste kranten van de band. Met spanning is gewacht op de eerste exemplaren die morgen in de winkels liggen of op de mat.


    6 april 2008 om 20:54
    Hans

    ik ben benieuwd of ie op de mat valt, en hoe de kwaliteit is. Ik heb een proefabonnement van 3 weken.


    7 april 2008 om 03:38
    media

    @Joop gefeliciteerd met de lancering van de sportkrant! Is hij eitgenlijk ook in de kiosken verkrijgbaar vandaag? Zo ja, ga ik er straks één halen!


    7 april 2008 om 03:42
    Rob

    Moedig initiatief van AD maar gedoemd te mislukken. Nederland is te klein voor een 100% sportkrant. Er is bovendien geen advertentiemarkt voor AD Sportwereld Pro. Tot slot zal een niet gering deel van de verkoop uit de oplage van moederkrant AD komen. Toch heb ik waardering voor het AD omdat het de dagbladmarkt op een positieve manier in de schijnwerpers zet.


    7 april 2008 om 05:17
    Vincent Leenders

    @joopkoppen: gefeliciteerd met de start van AD Sportwereld Pro. Ik hoop van ganser harte dat je mag slagen in je totale propositie van Sportwereld.


    7 april 2008 om 05:29
    Gijs Pelser

    Prachtig dat er eindelijk een uitgever het lef heeft om een pure sportkrant uit te brengen! AD Nieuwsmedia, gefeliciteerd en heel veel succes.

    Voor een dergelijk initiatief is de papieren krant alleen inderdaad een te dun draagvlak, maar er gaat in de sport veel (en steeds meer) geld om, dus een krachtige cross-mediale aanpak is m.i. heel kansrijk.


    7 april 2008 om 09:00
    Joop Koppen

    @Marco Derksen de Sportwereld Pro is op de bekende plaatsen, supermarkt, benzine stations en sigarenboer, te verkrijgen in heel Nederland.


    7 april 2008 om 10:51
    media

    Heb ‘m inmiddels gekocht; lag hier gewoon bij de supermarkt om de hoek 😉


    7 april 2008 om 11:23
    Marco

    Inderdaad een interessant initiatief. Ik ben zeer benieuwd hoe SportwereldPro zich gaat ontwikkelen ten opzichte van de normale sportbijlage van het AD. Wat gaat de toegevoegde waarde worden? Zijn dit alleen extra columns en achtergrondverhalen of worden er ook scoops gebracht die niet in de normale sportbijlage staan? In het eerste geval denk ik dat veel lezers zullen kiezen om voor iets meer geld het AD met de normale sportbijlage te kopen dan SportwereldPro.

    Zijn de 100% sportkranten in het buitenland eigenlijk op een dergelijke manier gelieerd aan een (algemene) krant?


    7 april 2008 om 18:49
    Leren beleggen

    Hulde! Ik ga hem zo halen en ben erg benieuwd, hopelijk ligt hij bij de Appie.


    10 april 2008 om 07:10
    Gijsbregt

    Vanaf het begin was dit weliswaar de insteek, maar het is toch een verlies voor alle sportliefhebbers van Nederlanders. Interessant is dat het wel voor het publiek interessant is/lijkt (met 100.000 abonnees) maar niet voor de adverteerders dus.

    Benieuwd wat AD gaat doen met de euro’s die vrijvallen: meer online? Eindelijk Amsterdam veroveren?

    @Marco

    Sportwereld is een zeer crossmediaal concept, bedoel je dat de markt daar (nog) niet rijp voor is?


    2 augustus 2008 om 08:33
    Joop Koppen

    @gijsbregt Het is zeker een gemis. Niet alleen voor de sportleifhebbers abonnees en lezers maar ook bij het AD waar iedereen in de aanloop en tijdens de uitgave van PRO druk bezig is geweest met het produceren van deze mooie sportkrant. Misschien als wij het geen ‘krant’ meer gaan noemen dat het commercieel antrekelijker gaat worden voor de adverteerders?

    Pro stopt maar de dagelijkse bijlage in het AD blijft gewoon bestaan en zal de zelfde kwaliteit behouden als PRO.


    2 augustus 2008 om 08:41
    media

    @gijsbregt: Had een ‘klein’ foutje in mijn reactie staan; ik bedoelde natuurlijk dat je een dergelijk concept niet op de traditionele manier moet opzetten. Nieuwe uitgeefconcepten binnen niches die het advertentiemodel als commerciele basis nemen, zijn bij voorbaat gedoemd te mislukken. Blijft lastig voor traditionele uitgevers om op een andere manier te kijken naar uitgeefconcepten en businessmodellen.


    2 augustus 2008 om 08:51
    media

    @Joop: stop eens met denken in termen van advertentiemogelijkheden en adverteerders, begin eens te denken in termen van relatie met lezers, workshops, bezoek/deelname sportevenementen, sportkleding (en andere attributen), persoonlijke trainingprogramma’s, etc.


    2 augustus 2008 om 08:54
    Gijsbregt

    @joopkoppen @marco

    Joops reactie sluit mooi aan bij die van Marco. De terminologie is achterhaald. Gek genoeg is dat wèl waar veel adverteerders nog om vragen (duidelijkheid: dit is print, dit is online, dit is event). Terwijl praktische elke campagne op dit moment crossmediaal wordt opgebouwd.

    Anderzijds is de het bereik (kwantitatief en kwalitatief) blijkbaar niet overtuigend genoeg voor adverteerders om in te stappen. Dat kan enerzijds met timing te maken hebben: een medium bouw je niet in 5 maanden. Anderzijds kan het ook met de markt voor sportliefhebbers te maken hebben: niet groot/volwassen genoeg voor zo’n groot/kostbaar medium.


    2 augustus 2008 om 08:59
    Joop Koppen

    @marco: helaas zitten wij in zo’n branche waar eerst geld verdient moet worden. Dan moet je al snel denken aan advertentiemogelijkheden. Dit kan natuurlijk ook in een vorm van een clinic.


    2 augustus 2008 om 13:59
    media

    @Joop: ik weet het, je zit in een bestaande organisatie waar traditionele businessmodellen nog leidend zijn. Ik hoop dat ze op tijd begrijpen dat die modellen niet altijd de beste keuze zijn.


    2 augustus 2008 om 15:41
    Joop Koppen

    @Marco: benhet helemaal met je eens. soms heb je meerdere mensen nodig op verschillend niveau die ook zo denken.


    2 augustus 2008 om 16:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!