AD lanceert eerste dagelijkse sportkrant van Nederland

AD lanceert eerste dagelijkse sportkrant van Nederland

{title}Op dit moment loopt de eerste 100% sportkrant van Nederland van de persen bij het AD in Rotterdam. Na Spanje, Italië en Frankrijk hoort ook Nederland in het rijtje van “sportnaties”  met een dagelijkse dedicated sportkrant.  Daarmee kiest AD ervoor om haar sport portfolio verder uit te bouwen in de sportzomer van 2008. Met de Europese Kampioenschappen voetbal in Zwitserland en Oostenrijk en met de Olympische Spelen in China, zal er voldoende aanbod zijn van sportnieuws en van sponsors die exposure zoeken rondom dit sportnieuws. Naast de dagelijkse sportbijlage in het “papieren” AD, bestaat deze portfolio nu uit de websites sportwereld.nl en mijnsportwereld.nl en deelname in een groot aantal andere media (radio en narrowcasting) en events (AD-cup en enkele hardloopwedstrijden). Alleen TV lijkt nog te ontbreken.

In de voorverkoop waren er al 20.000 abonnementen verkocht. In een land vol krantenmisère waar alleen nog gratis kranten groeien, is dit voorwaar een prestatie. Doel is om dit jaar (minimaal) 75.000 kranten te verkopen, deels als abonnement en deels op de 10.000 plekken waar de krant in de losse verkoop is. Dit laatste lijkt een voorwaarde, want de sporttabloid geldt vooral als impulsaankoop. Eén die niet gevrijwaard is van dalende oplagecijfers overigens, zoals blijkt uit de sportkranten in bovengenoemde sportgekke landen. Daarnaast is het ook erg interessant om te zien wat de concurrentie (lees: Telegraaf) gaat doen. De dagelijkse sportkrant bestaat al jaren als concept en was nog niet eerder van de plank gekomen. Dit betekent dat er in Amsterdam vast een tegenoffensief klaar ligt.

Dus heeft het AD er alle belang bij dat oranje goed voetbalt, er veel goud in Beijing wordt gewonnen en er veel schandalen in de tour zijn. De “all time high” van L’Équipe was in 1999: toen de Festinaploeg aan de EPO bleek te zitten werden er meer sportkranten in Frankrijk verkocht dan ooit te voren. Daarnaast is de consistente crossmediale distributie van zowel het nieuws als van de commercie (sponsors en adverteerders) van groot belang. De sportconsument is bij uitstek gediend van “always on”: hij wacht niet op uitslagen. Dus sportwereld moet er altijd voor hem (vaak hem) zijn. Daarmee lijkt uitrol naar mobiel en verdere uitbreiding van narrowcasting onvermijdelijk. Maar tot die tijd wordt Sportwereld opgebouwd uit twee hoofdmoten: de dagelijkse sportkrant en de internetsite. Benieuwd wat er in september gebeurt als er een winter zonder grote sportevenementen zit aan te komen.

PS: het exemplaar dat hier op de foto staat werd zaterdag in Rotterdam op de markt (gratis) uitgedeeld. Morgen krijgt Louis van Gaal het eerste officiële exemplaar overhandigd. Het hoofdartikel van de proefeditie op zaterdag (over Kevin Hofland) was al weer goed voor een sneer van weekconcurrent Johan Derksen tijdens Voetbal Insite.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 20 reacties op dit artikel

  • Op dit moment komen de eerste kranten van de band. Met spanning is gewacht op de eerste exemplaren die morgen in de winkels liggen of op de mat.

    geplaatst op
  • ik ben benieuwd of ie op de mat valt, en hoe de kwaliteit is. Ik heb een proefabonnement van 3 weken.

    geplaatst op
  • @Joop gefeliciteerd met de lancering van de sportkrant! Is hij eitgenlijk ook in de kiosken verkrijgbaar vandaag? Zo ja, ga ik er straks één halen!

    geplaatst op
  • Moedig initiatief van AD maar gedoemd te mislukken. Nederland is te klein voor een 100% sportkrant. Er is bovendien geen advertentiemarkt voor AD Sportwereld Pro. Tot slot zal een niet gering deel van de verkoop uit de oplage van moederkrant AD komen. Toch heb ik waardering voor het AD omdat het de dagbladmarkt op een positieve manier in de schijnwerpers zet.

    geplaatst op
  • @joopkoppen: gefeliciteerd met de start van AD Sportwereld Pro. Ik hoop van ganser harte dat je mag slagen in je totale propositie van Sportwereld.

    geplaatst op
  • Prachtig dat er eindelijk een uitgever het lef heeft om een pure sportkrant uit te brengen! AD Nieuwsmedia, gefeliciteerd en heel veel succes.
    Voor een dergelijk initiatief is de papieren krant alleen inderdaad een te dun draagvlak, maar er gaat in de sport veel (en steeds meer) geld om, dus een krachtige cross-mediale aanpak is m.i. heel kansrijk.

    geplaatst op
  • @Marco Derksen de Sportwereld Pro is op de bekende plaatsen, supermarkt, benzine stations en sigarenboer, te verkrijgen in heel Nederland.

    geplaatst op
  • Heb 'm inmiddels gekocht; lag hier gewoon bij de supermarkt om de hoek ;-)

    geplaatst op
  • Inderdaad een interessant initiatief. Ik ben zeer benieuwd hoe SportwereldPro zich gaat ontwikkelen ten opzichte van de normale sportbijlage van het AD. Wat gaat de toegevoegde waarde worden? Zijn dit alleen extra columns en achtergrondverhalen of worden er ook scoops gebracht die niet in de normale sportbijlage staan? In het eerste geval denk ik dat veel lezers zullen kiezen om voor iets meer geld het AD met de normale sportbijlage te kopen dan SportwereldPro.

    Zijn de 100% sportkranten in het buitenland eigenlijk op een dergelijke manier gelieerd aan een (algemene) krant?

    geplaatst op
  • Hulde! Ik ga hem zo halen en ben erg benieuwd, hopelijk ligt hij bij de Appie.

    geplaatst op
  • AD stopt met SportwereldPro:

    (...) De dagelijkse sportkrant van het AD, Sportwereld Pro, krijgt geen vervolg. De laatste uitgave van de krant verschijnt eind augustus, een kleine vijf maanden na de lancering. Dat was al gepland, maar bij voldoende resultaat behoorde een vervolg tot de mogelijkheden. Uitgever AD Nieuwsmedia, een joint venture van PCM Uitgevers en Wegener, ziet echter geen mogelijkheden op de advertentiemarkt voor de krant. (...)

    Voor sommige concepten is Nederland blijkbaar toch een te klein land. Jammer, denk namelijk dat er zeker behoefte aan een sportkrant is en er zeker ook commerciele mogelijkheden zijn. Je moet het waarschijnlijk alleen niet als traditioneel uitgeefconcept in de markt zetten.

    geplaatst op
  • Vanaf het begin was dit weliswaar de insteek, maar het is toch een verlies voor alle sportliefhebbers van Nederlanders. Interessant is dat het wel voor het publiek interessant is/lijkt (met 100.000 abonnees) maar niet voor de adverteerders dus.
    Benieuwd wat AD gaat doen met de euro's die vrijvallen: meer online? Eindelijk Amsterdam veroveren?

    @Marco
    Sportwereld is een zeer crossmediaal concept, bedoel je dat de markt daar (nog) niet rijp voor is?

    geplaatst op
  • @gijsbregt Het is zeker een gemis. Niet alleen voor de sportleifhebbers abonnees en lezers maar ook bij het AD waar iedereen in de aanloop en tijdens de uitgave van PRO druk bezig is geweest met het produceren van deze mooie sportkrant. Misschien als wij het geen 'krant' meer gaan noemen dat het commercieel antrekelijker gaat worden voor de adverteerders?

    Pro stopt maar de dagelijkse bijlage in het AD blijft gewoon bestaan en zal de zelfde kwaliteit behouden als PRO.

    geplaatst op
  • @gijsbregt: Had een 'klein' foutje in mijn reactie staan; ik bedoelde natuurlijk dat je een dergelijk concept niet op de traditionele manier moet opzetten. Nieuwe uitgeefconcepten binnen niches die het advertentiemodel als commerciele basis nemen, zijn bij voorbaat gedoemd te mislukken. Blijft lastig voor traditionele uitgevers om op een andere manier te kijken naar uitgeefconcepten en businessmodellen.

    geplaatst op
  • @Joop: stop eens met denken in termen van advertentiemogelijkheden en adverteerders, begin eens te denken in termen van relatie met lezers, workshops, bezoek/deelname sportevenementen, sportkleding (en andere attributen), persoonlijke trainingprogramma's, etc.

    geplaatst op
  • @joopkoppen @marco
    Joops reactie sluit mooi aan bij die van Marco. De terminologie is achterhaald. Gek genoeg is dat wèl waar veel adverteerders nog om vragen (duidelijkheid: dit is print, dit is online, dit is event). Terwijl praktische elke campagne op dit moment crossmediaal wordt opgebouwd.

    Anderzijds is de het bereik (kwantitatief en kwalitatief) blijkbaar niet overtuigend genoeg voor adverteerders om in te stappen. Dat kan enerzijds met timing te maken hebben: een medium bouw je niet in 5 maanden. Anderzijds kan het ook met de markt voor sportliefhebbers te maken hebben: niet groot/volwassen genoeg voor zo'n groot/kostbaar medium.

    geplaatst op
  • @marco: helaas zitten wij in zo'n branche waar eerst geld verdient moet worden. Dan moet je al snel denken aan advertentiemogelijkheden. Dit kan natuurlijk ook in een vorm van een clinic.

    geplaatst op
  • @Joop: ik weet het, je zit in een bestaande organisatie waar traditionele businessmodellen nog leidend zijn. Ik hoop dat ze op tijd begrijpen dat die modellen niet altijd de beste keuze zijn.

    geplaatst op
  • @Marco: benhet helemaal met je eens. soms heb je meerdere mensen nodig op verschillend niveau die ook zo denken.

    geplaatst op
  • Overigens is dit direct een serieuze waarschuwing voor het andere "dagelijkse" sportmedia initiatief dat op dit moment van de grond getild wordt: Eredivisie Live

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.