Joop Van den Ende investeert miljoenen in Hyves

4 april 2008, 04:52

{title}Theater- en musicalproducent Joop van den Ende neemt een miljoenenbelang in Hyves. Het gaat om een minderheidsbelang, waar Van den Ende samen met zijn zakenpartner Hubert Deitmers (het bedrijf heet Van den Ende & Deitmers) voor tekent. Dat heeft Van den Ende & Deitmers vanmorgen bekendgemaakt. Het precieze bedrag van de investering is niet bekend gemaakt. RTL Nieuws schrijft dat het om een belang van tussen de 20 en 30 procent zou gaan. Deitmers is al sinds 2005 aandeelhouder in Hyves. Samen met de Van den Ende gaat hij het Crossmedia Fund (dat een omvang schijnt te hebben van 100 miljoen euro) aanwenden om te investeren in de site.

Na de klik update met item uit NOS-Journaal

Volgens de nieuwe aandeelhouders is het Nederlandse bereik van Hyves groter dan dat van ‘de grootste televisiezender, radiozender en landelijk dagblad.’ Er zal waarschijnlijk vooral geïnvesteerd worden in mobiele toepassingen. DFT schrijft: ‘De opbrengst van de deelneming door Van den Ende en Deitmers gaat onder meer gebruikt worden voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen van het netwerk, zoals het delen van je locatie met Hyves-vrienden via mobiele telefoons.’

Bart Mos van De Telegraaf heeft Raymond Spanjar gesproken: ‘Ook voor eventuele plannen om Hyves in andere landen te introduceren, kan de betrokkenheid van onze nieuwe ervaren aandeelhouders een voordeel zijn,’ zegt Spanjar.

Daar is geen woord Spaans bij. Van den Ende en Deitmers gaan voor expansie, voor het uitbouwen van Hyves naar het buitenland en kiezen voor mobiel. Dat lijken mij op voorhand geen verkeerde redenen om met een zak geld te gaan zwaaien. Als je het toch hebt…

UPDATE

Vanochtend kwam er een mailtje binnen van de NOS Redactie die deskundige zocht rondom investering van Hyves. Ton Wesseling ingeschakeld met gevolg dat de NOS langskwam bij The Next Web, waar zowel Boris, Ton als Steven Kraal van Hyves-concurrent Netlog werden geinterviewd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

45 Reacties

    Emanuel

    Gefeliciteerd heren van Hyves. Het is jullie gegund. Raymond keep up the good job 🙂


    4 april 2008 om 05:15
    evroekel

    Zo dat is een mooie investering, gefeliciteerd Hyves-crew. Benieuwd wat voor mooi Hyves ons gaat brengen met deze investering.


    4 april 2008 om 06:34
    Emiel Kamzol

    Ik geef Joop van de ende geen ongelijk. Super concept. De heren van Hyves gefeliciteerd het is jullie gegund. het is wel te hopen dat het niet te veel een kermis attractie gaat worden.


    4 april 2008 om 06:58
    Jelmer de Jong

    Microsoft betaalde 178,60 euro per gebruiker voor Facebook. Als Van den Ende en Deitmers dit ook doen bij Hyves dan betalen ze 348 miljoen voor 30%, leuk bedrag.


    4 april 2008 om 07:06
    Ronnie Lakhai

    Whoehoe, gefeliciteerd Hyves! NU eindelijk een snelle (mobiele) site 😉


    4 april 2008 om 07:16
    Stijn Kruijssen

    @ Jelmer: Microsoft / Facebook is een totaal ander verhaal.. dat ging niet alleen om een investering maar ook om een advertentiedeal. Het zal hier dus ook om een lager bedrag per user gaan maar dat het in de tientallen miljoenen loopt lijkt me duidelijk. Hyves, gefeliciteerd!


    4 april 2008 om 09:10
    Raymond Spanjar

    @all: thanx voor de felicitaties!!


    4 april 2008 om 09:38
    peter

    Gefeliciteerd Hyves

    @Raymond: ik zou zeggen snel een ticket Rio de J boeken voor een lange vakantie!


    4 april 2008 om 10:14
    Peter Kleinsma

    congratz


    4 april 2008 om 10:33
    media

    Ook vanuit China de felicitaties voor Raymond en collega’s. Het was zelfs hier onderwerp van gesprek 😉


    4 april 2008 om 11:01
    Paul van Veenendaal

    Mooie investering voor Hyves! Raymond, Yme, Stephen en collega’s gefeliciteerd! Met het geld kan Nederlands grootste vrienden netwerk zich beter verweren tegen Facebook & MySpace. Uitbreiding in meerdere landen is duidelijk een aanvals strategie om Hyves straks bij de Top 5 Europese sociale netwerken te laten horen (Netlog, Facebook, MySpace, Bebo, Hyves). De vraag is of het een expansie wordt op eigen kracht of door overnames. Eventuele interessante prooien Badoo.com (13 miljoen users), StudiVZ.de (4 miljoen users), LunarStorm.se (1,2 miljoen users), iWiW.hu (3,1 miljoen users)


    4 april 2008 om 11:55
    Sjef Kerkhofs

    @ Paul: Kijk, dat is nog eens ambitie 😉 ‘ Hyves verovert het buitenland ‘ Ik zie de headlines al haha

    Ik denk wel dat op termijn het buitenland ook een must gaat zijn voor Hyves om nog te kunnen groeien….puur aangezien in Nederland de top bereikt zal worden. In Nederland hoeven ze niet zo bang te worden van MySpace en Facebook….daarvoor is de gebruikersintensiteit van Hyves te groot. De kansen liggen dus in het buitenland 😉

    Natuurlijk felicitaties voor Raymond en de andere hyvers!


    4 april 2008 om 13:08
    chi666

    Felici aan Hyves-crew. Mooie investering en ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen.


    4 april 2008 om 13:23
    Iken

    Sorry hoor maar ondanks dat ik het iedereen gun begrijp ik de commotie over Hyves en zeker over dit nieuws niet helemaal. Hyves laat zien wat een kuddedieren de meeste Nederlanders eigenlijk zijn. Ja laten we er een nieuwsitem van maken bij het acht uur journaal. Belachelijk!


    4 april 2008 om 15:41
    evroekel

    Update gemaakt en item van NOS Journaal toegevoegd.


    4 april 2008 om 16:09
    venturo

    Ik lees “Volgens de nieuwe aandeelhouders is het Nederlandse bereik van Hyves groter dan dat van ‘de grootste televisiezender, radiozender en landelijk dagblad.’ Er zal waarschijnlijk vooral geïnvesteerd worden in mobiele toepassingen wat een ongelooflijk voorbeeld van appeltjes met peertjes vergelijken. Maar stap even uit de polonaise en denk even mee, want wat is de meerwaarde van “Hypes” voor de mobiele telefoon en vooral de gebruiker?


    5 april 2008 om 05:51
    marcelvogels

    ‘k begrijp die prikkelige reacties met dit soort dingen nooit. Hyves is een voorbeeld van zeer succesvol ondernemen, een kwaliteit die we maar weinig in NL zien. Je kunt van Hyves vinden wat je wil, maar laten we wel constateren dat Hyves een behoorlijk footprint heeft achtergelaten waar grote uitgevers dit niet hebben kunnen bewerkstelligen, en dat deze kracht voorwaarts nu met de turbo aan via andere kanalen zal worden uitgerold. Ik vind het prachtig.


    7 april 2008 om 05:32
    Raymond Spanjar

    Dank Marcel & anderen, en Ton voor je reacties in de media!

    @Albert: hyve je zelf? 🙂 Mobiel gebruik van Hyves is juist erg relevant, en misschien wel nuttiger dan op de pc. Vandaar dat de hyves wap site ook al een van de meest gebruikte van Nederland is.

    Met de mobiele app kunnen we veel meer toepassingen bieden, ben benieuwd of je straks je mening bijstelt.


    7 april 2008 om 07:16
    venturo

    Raymond ik zal het je later uitleggen.


    7 april 2008 om 09:47
    Raymond Spanjar

    Nee hoor Martijn, gelukkig was dat niet serieus bedoeld. 😉

    Ik hoop dat jij alles hebt teruggekregen?


    2 januari 2009 om 13:19
    venturo

    Raymond,

    Niet serieus bedoeld, in deze context? Hoeveel marketingfacters komen uit een eitje denk je?

    “Wat ging er mis?

    Helaas waren er toch nog teveel storingen. Het eerste kwartaal zal het tech team zich daarom voornamelijk richten op het verbeteren van de snelheid en stabiliteit.

    Ook hebben we Hyves minder snel uitgebreid dan we wilden. Het programma voor mobiele telefoons wordt bijvoorbeeld pas deze maand gelanceerd in plaats van in 2008.

    Het blijkt een lastige klus om tegelijkertijd bestaande functies te verbeteren, de enorme groei te faciliteren en nieuwe toevoegingen te bouwen. Dankzij de uitbreiding van het team en de nieuwe partners zal dit in 2009 sneller gaan. Door ons platform open te stellen (o.a. via de API) werkt nu bijvoorbeeld S2M al mee aan ons mobiele programma en een Indiaas bedrijf aan onze desktop client.

    Ook hadden we het geld van Joop van den Ende liever niet alleen bij Icesave gezet, maar dat is achteraf praten.


    2 januari 2009 om 13:53
    martijnstaal

    @ Raymond, ja gelukkig zat ik ruim onder de bovengrens 😉 Ik was er mooi ingetrapt.


    5 januari 2009 om 07:52
    Gunnie

    vandaar al die irritante reclame op mijn hyves!

    Laat hyves met rust.


    15 september 2009 om 11:41
    Sylvain Vrolyk

    Het is voorbij ! Helaas moeten wij u mededelen dat Hyves binnenkort de helft van hun leden zullen gaan missen. Meningsuitingen is de grootste communitie in Meningsuitingen. Wij (samen) zijn opzoek naar serieuze diensten, waar je ook echt iets te vertellen hebt samen met je vrienden.

    Meningsuitingen de grootste communitie in Meningsuitingen.

    Meningsuitingen.nl / Meningsuitingen.be


    15 juli 2010 om 22:16
    mgvandenbroek

    @Sylvain: Succes. Maar ik zou niet álles op je site laten schrijven door Kimberly, iets meer smileys toevoegen en volgens mij is “communitie” met een “y”

    community [com·mu·ni·ty], de, community’s [com·mu·ni·ty’s]


    16 juli 2010 om 05:02
    Vincent Knigge

    Besten Allen, en Raymond,

    Hyves heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse consument bekend raakte met social media. 95% van de hedendaagse gebruikers wisten niet wat het was of hoe het werkte. Dit heeft Hyves ze in een paar jaar spelenderwijs uitgelegd en nu hebben zij deze community niet meer nodig. Het is niet meer uniek maar wel leuk om te blijven doen. Echter, is Hyves het kleine kindje van Facebook en consumenten willen altijd bij de grootste zitten. Vandaar dat Hyves, als het niet snel iets onwijs unieks op weet te zetten, snel zal ophouden te bestaan.

    Het zal of een nieuw concept moeten opzetten of een nieuwe doelgroep weten te bereiken.


    15 november 2010 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!