Live vanaf Emerce Insight (2)

3 april 2008, 09:04

Vandaag zit iedereen op The Next Web. Erik van Roekel schrijft vandaag vanaf dat event, ik zit vandaag de hele dag op Emerce Insight, en zal in een aantal delen live verslag doen vanaf dat event in de IJtoren in Amsterdam.

Joris van Heukelom van Ilse Media is de dagvoorzitter. Hieronder deel 2. Met daarin de presentaties van Willem Endhoven van iRex Technologies, Thomas Engel van The Saints en Thijs Boon van Viceland.

Willem Endhoven (iRex Technologies)

‘Papier is de ongekroonde koning van de leesbaarheid’. En iRex wil daar met de iLiad dichtbij komen. Maar papier, dat kan je niet updaten. Dus is papier een probleem aan het worden. Endhoven gaat dieper in de op de specs van de iLiad, die al een jaar of drie op de markt is. Vorige week en de week daarvoor schreven we hier op MF hierover deze artikelen: ‘’ ‘’

Endhoven neemt de kans om aan de uitgevers uit te leggen waarom de iLiad zo’n goed apparaat is. En het maken van notities, dat schijnt een van de zaken te zijn die gebruikers heel vaak gebruiken. En het verschil tussen de laptop en de iLiad? ‘In diepte lezen van teksten is een ondergeschoven kind op de laptop,’ zegt Endhoven.

Kranten en stategie

Iedere krant worstelt met twee thema’s: actualiteit en de stijgende kosten van print. De lezers bedienen met een internetsite, dat doen alle kranten. Maar de ‘papier experience’, die hoeven kranten niet weg te gooien, vindt Endhoven. Veel kranten worden gedwongen om kranten buiten bepaalde gebieden niet meer te bedienen omdat het niet rendabel is. Dus: elektronisch publishen heeft de toekomst, het liefst met de iLiad van iRex.

Nadeel is: je moet investeren in een apparaat. ‘Dat begint op een zeker prijspunt,’ concludeert Endhoven. Hij trekt de vergelijking met de cd, en de cd-speler die je nodig hebt om die cd af te kunnen spelen. Dus worden er bundels afgesloten: bij de iLiad krijg je dan bijvoorbeeld een jaarabonnement op een dagblad.

Thomas Engel (The Saints)

Thomas Engel wil het vooral gaan hebben over mobile. Trends en cijfers komen aan bod, en hij gaat ook kort in op mobiele software. Via portals op operators, of via links op mobiele sites. No news, so far. Engels somt de voordelen op van mobiele software, maar waarom maakt The Saints mobiele software? Goede gebruikservaring, geen kosten gebruiker na downloaden, merken kunnen er een eigen plek mee claimen op mobieltjes.

Trends

Schermresoluties zijn verbeterd, en de schermen worden groter. Engel denkt dat het scherm van de iPhone ongeveer het maximum is. Mobiel internet wordt veel gebruikt, aan het eind van dit jaar zijn er net zoveel pc’s online als mobiele telefoons. 120.000 klanten van T-Mobile hebben een web’n walk abonnement met flatfee van 9,50 euro. ‘We gaan naar always-on. Je telefoon wordt social-aware, en de volgende stap is dat hij context-aware wordt’. Tomi Ahonen (graag geciteerd door Engel) noemt de voordelen: 1) Truly personal device, 2) Always-on, 3) Always-carried massmedia, 4) Built-in payment channel, 5) At the point of creative impulse.

Engel geeft het voorbeeld van het programmaboekje van Lowlands dat zijn bedrijf ontwikkelde. Dat kunnen gebruikers downloaden, en het is interactief. Met plattegronden, met updates, met bandwijzigingen, alles kan.

Movels

Je download een boek op je mobiel. Waarom je dat zou doen? Engel: ‘Het is gemakkelijk, nu en direct te krijgen en kopen. Veel titels op je eigen mobiel, altijd binnen handbereik, unieke mogelijkheden, andere prijsstelling.’ Hij trekt de vergelijking met Japan, waar movels enorm populair zijn.

In december is The Saints gestart met de movels. Nu zijn er 80 titels, het eerste hoofdstuk is gratis, de aanschaf van het hele boek kost 4,50 euro. The Saints is ingehaakt op Hyves, waar ze een eigen gadget hebben.

Maar Engel zegt ook: we moeten het verhaal digitaal maken, en niet het boek. ‘Het is geen print, dus probeer het ook niet na te bootsen. Gebruik dus de features van het medium.’ Er is een nieuw medium, met een nieuwe consument. En maak het sociaal, hamert Engel verder nog. Nog een paar laatste tips: ‘Leer van de muziek-, film- en tv-industrie. Probeer en innoveer. Pas content aan het medium aan.’

Bonustip van Thomas Engel: lees ‘Print is Dead’ van Jeff Gomez.

Thijs Boon (Vice)

Vice is een jong multimediabedrijf. Boon gaat in het begin van zijn presentatie vooral in op het businessmodel. Vice wil de stem zijn van de nieuwe mediacultuur onder jongeren. Volgens Vice zijn jongeren over de hele wereld geïnteresseerd in dezelfde muziek, mode en cultuur. Ze zitten nu in 17 landen, met een oplage van 1 miljoen gratis tijdschriften per maand, die op plekken gedistribueerd worden ‘waar jongeren komen’. Dat tijdschrift is vooral de brand engine van Vice. De content van het videokanaal VBS verplaatst zich via het web naar tv en dvd en mobiele toepassingen. Boon spreekt van een ‘allround media platform’ en van ‘De Time Warner van de straat’.

Vice maakt films, dvd’s, muziek, print, boeken, VBS tv, organiseert events enzovoort. Als case geeft Boon het voorbeeld van The Rockband 360, een opdracht van MTV. Rockband is een game waarbij je instrumenten krijgt waarbij je met je vrienden een band kan vormen. ‘Net als karaoke, maar dan als een echte band,’ zegt Boon.

Merken

‘Wij zitten heel erg in het lifestyle-segment,’ weet Boon. Maar de combinatie met grote merken, dat doen ze ook bij Vice. Er wordt onder anderen samengewerkt met Nokia, MTV en Adidas.

Van Heukelom: ‘Mijn eerste reactie was: dit hebben we al 100 keer gehoord.’ Maar later: MTV zendt geen clips meer uit, omdat iedereen dat op het internet doet. Toch denkt Van Heukelom, dat Vice er heel open in staat. ‘Toch denk ik dat ik met mijzelf geconfronteerd word’. De moeilijke vraag: ‘Hoe kopieer je dit concept?’ Boon: ‘Dit werkt heel goed voor deze doelgroep. Of een zakelijke doelgroep hier behoefte aan heeft? Dat is een goede vraag, daar heb ik nog nooit zo over nagedacht.’ Van Heukelom: ‘Wat is nou het businessmodel?’ Boon: ‘Wij komen bij klanten, en komen uiteindelijk met ideeën. Wij kunnen vanuit strategie beginnen, en via veel kanalen werken.’

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    @Matthijs, heb je zelf al kunnen spelen met de iLiad? Dank overigens voor de verslagen, top!


    4 april 2008 om 00:23
    Peter Luit

    @marco: ik heb zo een iLiad. Aanvankelijk waren mijn verwachtingen zeer hoog gespannen. Zowel voor wat betreft de ‘leeservaring’ als de user-interface. Lezen vanaf de iLaid is echt geweldig. Je ogen merken als het ware op natuurlijke wijze dat het beeld echt stilstaat, er dus geen sprake is van een voor het oog, (maar niet voor de hersenen) onzichtbare refresh-frequentie, zoals bij elk ander ‘gewoon’ scherm.

    De user-interface ervaar ik als een stuk minder intuïtief. Wat er precies aan mankeert is moeilijk te zeggen. De combinatie van een stylus-pen, diverse ‘harde’ knopjes en ‘zachte’ knopjes op het scherm is misschien iets teveel van het goede om van een prettig bedienbaar apparaat te spreken.

    Al eerder heb ik (een beetje gekscherend) de iLiad een 0.9 apparaat genoemd. Dat cijfer geef ik de iLiad vooral door de user-interface. En daar zou volgens mij best nog wel wat aan te sleutelen zijn. Ik mis daarnaast de progressie in de ontwikkeling van bijvoorbeeld kleur. Tot slot vind ik de marketing van iRex achterblijven. Mijns inziens is het teveel een technologie bedrijf, met hier en daar een leuk markt initiatief in de kranten wereld, bij Selexyz en het onderwijs. Maar een doorbraak op basis van dit apparaat zie ik (nog) niet.


    4 april 2008 om 04:29
    mgvandenbroek

    @Marco: dat ding had allang hier moeten zijn afgeleverd. Heb hem dus nog steeds niet. Ik zal iRex nog eens bellen waar hij blijft. Het lijkt wel een complot!

    @Peter: en als de prijs zakt, naar bijvoorbeeld 200/100 euro? Wat verwacht je er dan van?


    4 april 2008 om 04:33
    Peter Luit

    @Matthijs: Tja, dubbel gevoel bij. Het zal in de aantallen verkochte units denk ik zeker wel helpen, dat is gewoon een logisch stuk marktwerking. Ik merk dat veel mensen het ‘hebbedingetje’ graag willen zien en er mee willen spelen. Vervolgens hoor ik dan inderdaad heel vaak dat ze de prijs nog een bezwaar vinden.

    Wat mij betreft blijft echter ook bij die prijs de ‘overall’ aantrekkelijkheid van het apparaat net iets te laag. Een meer intuïtieve user-interface en zeker ook kleur, zal volgens mij meer mensen aantrekken tot het apparaat dan alleen maar een lagere prijs.


    4 april 2008 om 05:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!