HOI-oplagecijfers vierde kwartaal 2007 gepubliceerd

1 april 2008, 12:36

De oplagen in de Nederlandse tijdschriftenmarkt blijven stijgen. Na goede cijfers in het derde kwartaal van 2007, stijgen de oplagen ook in het vierde kwartaal. De totale verspreide tijdschriftoplage steeg met 1,5 miljoen exemplaren tot 26,6 miljoen (exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines), dat is een plus van 6,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2006 (bron: persbericht Nederlands Uitgeversverbond). De oplage van Nederlandse gratis dagbladen is in het vierde kwartaal van 2007 op gelijke hoogte gekomen met die van betaalde dagbladen, De Telegraaf en het AD boeken verlies, NRC daalde, NRC Next ziet zijn oplage met 20 procent stijgen. Het blijkt allemaal uit de nieuwste HOI-cijfers, die vandaag zijn gepubliceerd (zie: Cebuco).

Tijdschriften

De specialinterestbladen, de vrouwenbladen en de populair-wetenschappelijke bladen zagen ieder hun oplage met 20 procent toenemen. Vooral de markt voor vrouwenbladen roert zich. Afgelopen jaar werden zes nieuwe titels gelanceerd: Vrouw (836.500), Grazia (46.800), Hide & Chic (34.400), Gala (33.800), Diva & Donna (32.100) en Weekend Royalty (31.300).

Significant groeiden de oplagecijfers van Stars (103.000, +113 procent), Glossy (104.000, +27 procent), LINDA (150.000, +19 procent) en La Vie en Rose (33.300, +11 procent). De mannenbladen stegen met 8,5 procent tot 280.000. Esquire groeide het sterkst met 60 procent tot 30.100 exemplaren.

Dagbladen

De oplage van de betaalde Nederlandse dagbladen lag in het vierde kwartaal van 2007 iets lager dan het jaar daarvoor. In totaal werden 3.705.556 kranten verspreid, tegen 3.768.964 in het laatste kwartaal van 2006. De oplage van Het Financieele Dagblad groeide met 11 procent, NRC Next dus met 20 procent.

Gratis domineert in de top zes van grootste kranten in Nederland. Op nummer 1 staat nog steeds (ok,ok) De Telegraaf (703.000), gevolgd door Metro (539.000), het AD (477.000), De Pers (491.000), Sp!ts (452.000) en DAG (401.000).

NRC daalt in oplage met 12.000 stuks naar 232.000 exemplaren, De Volkskrant daalde harder met 18.000 exemplaren naar 269.000. Trouw blijft stabiel: 111.000 kranten per dag.

Op Nrc.nl schrijven ze nog dit: ‘De HOI-cijfers zeggen weinig over de winstgevendheid van de dagbladen. Met name de nieuwe gratis kranten De Pers en Dag hebben weliswaar hoge oplages, maar maken miljoenen (aanloop) verliezen. Dagblad De Pers verstookt zeker 60.000 euro per dag, maakte de uitgever onlangs bekend. De verspreide oplage geeft evenmin exacte cijfers over het aantal lezers. Gratis kranten worden meer ‘doorgegeven’ aan andere lezers dan betaalde dagbladen, maar blijven ook relatief meer liggen in bakken op stations’ (of de redactie van NRC daar onderzoek naar heeft gedaan is onbekend).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Arnoud

    De groei van Het Financieele Dagblad verbaast me. Persoonlijk vind ik het een mooie krant om te lezen. Het is een krant, in tegenstelling tot de gratis kranten, een krant met veel analyses. Meestal neemt het aantal abonnees af, naarmate de beurzen slechter scoren. Daarom verbaast het me. Zou rose het dan zo goed doen? In ieder geval langs deze onpersoonlijke weg een compliment voor de redactie van Het Financieele Dagblad 😉


    2 april 2008 om 14:48
    mgvandenbroek

    @Peter W.: Dit valt wat mij betreft niet onder spam, hoor. Dit is relevante informatie. Doe je wel eens vaker iets zo opzichtig stiekem? 😉


    2 april 2008 om 18:51
    loket

    @Matthijs: LOL


    2 april 2008 om 19:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!