Sneeuw zorgt voor extreem lange files

25 maart 2008, 06:57

Sneeuw zorgt voor extreem lange files

Het winterse weer zorgt vanmorgen voor grote problemen op de Nederlandse wegen. Om 09.00 uur stond het verkeer op de Nederlandse snelwegen over 823 kilometer vast. Daarmee komt deze ochtendspits in de top drie van drukste spitsen ooit, meldt de ANWB. Ook het trein– en vliegverkeer loopt flinke vertragingen op door de sneeuwval.

Het fileprobleem blijft een reden tot discussie in Nederland. Ondanks diverse (dure) maatregelen lijken files alleen maar langer te worden en frequenter voor te komen. Het kostte minister Maj-Weggen zelfs haar carrière. Opvallend genoeg worden de langste files voornamelijk veroorzaakt door het weer. Enkele jaren geleden zette Planet de langste files op een rijtje. De langste file in Nederland was op maandag 8 februari 1999 toen er een file stond van maar liefst 975 km.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    Mathijs van der Kooi

    Hoi Marco, grote en dure problemen zorgen altijd voor kansen. Dus digitale oplossingen (thuiswerken, intranet, e-office oplossingen, video-conferencing) voor mensen die niet persé de weg opmoeten, of persé van 8-5 moeten werken… (of evt. de zaterdag in de werkweek betrekken). Je kunt dan veel geld besparen als werkgever. Wanneer een werknemer zich flexibel wil opstellen zou je deze kunnen meedelen in de kostenbesparing (bonus, avond-uren tegen 110% uurloon, weekendwerk toeslag).

    Maar meest eenvoudig is toch om gewoon een bedrijf te starten in Friesland 😉 (sorry kon het niet laten).


    25 maart 2008 om 07:53
    joost

    Peijs?


    25 maart 2008 om 08:02
    Bart Maas

    File? Hier in Noord-Limburg alleen als er een tractor voor je rijdt…. 😉


    25 maart 2008 om 08:03
    media

    @Joost: moest natuurlijk Eurlings zijn!


    25 maart 2008 om 08:07
    Kees

    @ Matthijs. Dat zou mooi zijn waar het niet zo dat je geen personeel kan vinden. Of in ieder geval niet genoeg. Kijk naar Vodafone (Limburg) en FBTO (leeuwarden)

    Werkgevers moeten inderdaad meer thuiswerken toestaan.

    Zeker in de online advertentie markt.


    25 maart 2008 om 08:25
    Emiel Kamzol

    Ik snap wel waarom telewerken niet echt goed van de grond af komt… Het is namelijk moeilijker dan je denkt. Ik zelf woon in midden Limburg en ons kantoor zit in Hilversum. Als ik iedere dag op en naar zou rijden dan zou ik een halve werkweek in de file staan. Dus werk ik al vanaf 1999 veel op afstand. Door middel van videoconferencing en Chatten behoud ik een contact met mijn collega’s. Maar naar een aantal maanden kwamen we al snel tot de conclusie dat van mijn kant wel werkte maar niet vanuit het kantoor in Hilversum. Op en of andere manier verliep de communicatie niet soepel.. Ik kan niet precies uitleggen waar het hem in zit..

    @Bart Maas

    De file’s die wij kennen in midden limburg hebben vooral te maken met tunnels 🙂


    25 maart 2008 om 08:40
    Emiel Kamzol

    Haastige spoed is zelden goed. Mijn excuses voor de taal fouten.


    25 maart 2008 om 08:41
    Walter Vos

    @Emiel Kazol, we missen ook nog steeds technologieën die online collaboration echt laten werken en persoonlijk contact blijft belangrijk. ‘Hallo, hoe gaat het?’ zeggen tijdens een teleconference is gewoon niet hetzelfde als iemand een hand geven bij een ontmoeting in levende lijve.

    Binnenkort publiceer ik op mijn website een stuk over digitaal samenwerken. Vooral in de context van het onderwijs maar dan wel gericht op het samenwerken in projectgroepen.


    25 maart 2008 om 08:43
    Instructeur

    Nederland is het zelf schuld dat er dagelijks nog lange files staan. Indien men slim is gaat me accuut autotreinen inzetten, gaat men onder het wegdek draden aanleggen die sterk verwarmd kunnen worden waardoor sneeuw en bevriezing geen kans meer maakt ook milieuvriendelijk zodat geen pekel en zout meer gestrooid dient te worden. Maak het Openbaar Vervoer gratis en verhoog de accijns op benzine. Men kan de wegen ook voorzien van een glazen of doorzichtige kunstoffen overkapping zodat de weersomstandigheden minder of geen invloed meer hebben. Duur ja dat is waar maar wat kost iedere file?


    25 maart 2008 om 09:56
    Mathijs van der Kooi

    @emiel en walter: de techniek ontwikkelt zich verder en verder, dus we komen zeker op een punt wanneer de omstandigheden goed genoeg zijn om (deels) thuis te werken binnen bepaalde beroepsgroepen. Verder zal de vraag om oplossingen toenemen naarmate de problemen groter worden. Kwestie van behoefte en oplossingen die elkaar ergens gaan kruizen.

    @marco en kees: mee eens, Met name Friesland en Groningen zijn probleemgevallen (de échte periferie). En daar zit een negatieve spiraal effect in. Van alle mensen met wie ik enkele jaren geleden afstudeerde (2003) zitten nog een handje vol in Friesland, maar de meeste toch in de randstad. Dat heeft ook nog een praktisch voordeel dat je voor afspraken minder tijd kwijt bent aan reizen.


    25 maart 2008 om 10:05
    Jorn Jansen

    @ Instructeur

    OV gratis? Waar gaan die inkomsten vandaan gehaald worden? Accijns op benzine NÓG hoger? Die stijgen al de pan uit. Beetje belachelijk idee 😉

    Het OV is ten slotte ook niet “je-van-het” om eerlijk te zijn.


    25 maart 2008 om 11:20
    Instructeur

    Met het Openbaar Vervoer bedoel ik dus de bus/trein/tram/regiobus en indien er één Euro op de benzineprijs wordt geduwd dan gaat de helft van de reizigers met het Openbaar Vervoer. Die ene Euro is wel voor het Openbaar Vervoer bestemd. Met een forse subsidie van het Rijk want het verdiend deze terug op minder aanleg en onderhoud (nieuwe) wegen kan de kas in balans worden gebracht. Het heeft zo ook zijn voordelen in het bestrijden van de te hoge milieuverontreiniging dus twee vliegen in een klap, want dat gaat ook nog eens miljoenen kosten.


    25 maart 2008 om 11:26
    Eric van Eldik

    Zolang het openbaar vervoer een commerciele instelling is zie ik niet als een geod alternatief.

    Ik ben 7 jaar lang met de trein naar het werk gegaan en ik stond bijna elke ochtend en middag tegen de deur gedrukt. Nog meer mensen die reizen in de spits is met het huidige aantal treinen niet te doen.

    Vervoer binnen Nederland is zwaar verwaarloosd en er wordt continue geinversteerd om capaciteit te vergroten. Wat ze nu juist zijn vergeten is te investeren in innovatie van snelwegen en al helemaal van het openbaar vervoer.

    Ze moeten de NS en busbedrijven weer staatsbedrijven maken, zodat het openbaar vervoer weer toegankelijker word voor iedereen en niet alleen grote steden.


    25 maart 2008 om 15:02
    Instructeur

    @ Erik:

    Ben het volledig met u eens dat te weinig materieel aanwezig is bij de NS. Ben zelf vaak met de auto gereden omdat ik een paar keer voor het volle bedrag vanuit mijn woonplaats naar Maastricht ben gereden met de trein en de schooljeugd een plaats had veroverd en ik iets ouder persoon de gehele reis heb moeten staan nou dan baal je als een stier. Je betaald houderschapsbelasting om in een auto te rijden, je rijdt met de trein om het milieu te ontlasten en moet dan voor dat enorme hoge bedrag staan. Heb geen auto meer dus voor mij zijn de problemen enigszins opgelost maar het was wel een fors probleem voor mij. Hoop nu echt met mijn nieuwe website als ondernemer die problemen niet meer te ontmoeten. Ben wel pas gestart heb dus nog geen auto weet ook niet of ik er nog een ga aanschaffen maar het milieu motiveert me wel om zoveel als mogelijk met het Openbaar Vervoer te ondernemen. Minder milieuverontreiniging a.u.b..


    25 maart 2008 om 15:27
    Ivo Bruns

    Bestrijdt het leed dat file heet!

    Maak de benzine 5 euro per liter. Men zal bewust gaan nadenken alvorens de auto te pakken. Beter voor het milieu en de vervuiler betaalt. Directer kan toch niet? Het geld kan besteed worden aan verbetering van het openbaar vervoer en carpooling zal een vlucht nemen. Probleem is de concurrentiepositie met omringende landen, dus het zou mooi zijn als het in Europees verband wordt geregeld. In het binnenland blijft de concurrentiepositie ongewijzigd aangezien de maatregel voor iedereen geldt.

    Dat is toch niet eens zo’n gek idee?

    Zoals ik al zei, iedereen zit met hetzelfde probleem. Kort door de bocht zal iedere ondernemer die hoge benzineprijs in de kostprijs van zijn product moeten compenseren.

    Een andere oplossing is personenbusjes laten rijden waarin zo’n 10 mensen kunnen. Dit kan op drukke routes zoals Almere – Schiphol en zeker ook in de binnenstad van Amsterdam, om maar wat te noemen. In feite is dit gebaseerd op het principe van de zogenaamde Dolmus busjes in Turkije. Vanuit Almere moeten veel mensen op hetzelfde tijdstip naar nagenoeg dezelfde locatie in Amsterdam rijden. Als er maar genoeg van die busjes rijden is het obstakel van wachten op de bus etcetera te tackelen en als het eenmaal loopt zal er vanzelf minder verkeer op de weg komen. Betalen is natuurlijk op moderne wijze te regelen met registratie via de satelliet.

    Ik denk dat ik op de goede weg zit. Het fileprobleem wordt gecreëerd door de mensen die er in staan. Als we het openbaar vervoer goedkoper en beter maken valt er echt iets te kiezen. De boodschap is GEEF ONS EEN ALTERNATIEF!!!!

    Ivo Bruns


    3 april 2008 om 13:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!