Is deweekkrant.nl een verrijking voor het internet?

22 maart 2008, 15:41

top of flopAl tijden heb ik een fascinatie voor regionale media, want als je ergens the long tail kunt toepassen is het hierbij. Ook het fenomeen burgerjournalisme boeit mij erg. Na skoeps.nl, hier.nl en buurtlink.nl hebben de regionale kranten van Wegener hun kranten uhm krachten gebundeld in een website: deweekkrant.nl.

De site ziet er weloverwogen en doordacht uit. Na de recente lancering heb ik tevergeefs contact met de uitgever (Wegener) en de bouwer (Vesta Media Services) proberen te zoeken om meer achtergrondinformatie te krijgen, maar hoe goed ze wellicht een website kunnen (laten) bouwen, reageren op vragen blijft lastig voor sommige partijen. Vandaar dat ik zelf maar op onderzoek uit ben gegaan op de site. Zoals jullie van mij gewend zijn kunnen jullie aan het einde van het artikel je eigen mening kwijt in het beantwoorden van de vraag: Is deweekkrant.nl een verrijking voor het internet?

Eigen onderzoek

Voordat we die vraag kunnen beantwoorden ga ik op onderzoek uit. Ik bezoek de site, maak een profiel aan en plaats ik wat berichten.

Instructievideo’s

Wat mij direct opvalt is dat er ontzettend veel ruimte gecreëerd is voor de inbreng van de bezoeker. Wellicht nog meer dan bij en.nl. Wat ikzelf erg fraai vindt zijn de drie video’s die ze als uitleg hebben geplaatst op een uitlegpagina. Om snel inzicht te krijgen in de mogelijkheden van deweekkrant.nl en hoe daar mee om te gaan, hebben ze een drietal instructievideo’s gemaakt. In film 1 krijg je een rondleiding door de site, film 2 geeft informatie over het gebruik van de site en in film 3 word je in het kort uitgelegd wat journalistiek nu eigenlijk is en hoe je zelf journalist kunt worden.

De site staat vol met landelijk ANP nieuws en eigen nieuws uit de vele huis aan huis kranten van Wegener. Via het tabblad “zelf regio kiezen” kun je als gebruiker inzoomen op 3 niveau’s: op plaats, postcode en krantentitel. Daarnaast kunnen bezoekers dit aanvullen met eigen nieuws.

• Nieuws

• Prikbord

• Evenementen

• Foto’s

• Video’s

Zelf omschrijven ze dit als volgt op de site: “Een website die actueel lokaal, regionaal, nationaal en internationaal nieuws brengt en die gebruikers van deweekkrant.nl de gelegenheid biedt zelf artikelen te schrijven en deze, al dan niet in combinatie met beeldmateriaal, te plaatsen.” Vesta Media Services B.V. (Vesta) ontwikkelde en beheert in opdracht van Wegener Huis-aan-huisMedia deweekkrant.nl. Ook 4worx.com is bij de realisatie van de site betrokken.

User genarated content

Op de site is het onderscheid tussen eigen content en gebruikerscontent te zien door de verschillende kleuren icoontjes: zwart voor eigen content en oranje voor gebruikerscontent. Wat mij opvalt is dat er een hoog gehalte reclame in de gebruikerscontent zit. Ik ben benieuwd of ze daar in de toekomst nog een businessmodel van kunnen maken.

Je eigen krant samenstellen en je eigen abonnees werven

Een paar jaar geleden werkte ik bij Het Financieele Dagblad als webmarketeer. Destijds hebben we vaak gesproken over het door de gebruiker laten samenstellen van de krant. We waren destijds de mening toegedaan dat niet iedereen zit te wacht op de complete krant. De weekkrant biedt de gebruiker deze mogelijkheid. Ze gaan zelf nog iets verder: ik kan als gebruiker mijn samengestelde weekkrant naar mijn abonnees laten versturen. Erg leuk bedacht, zie bijvoorbeeld mijn weekkrant die ik voor jullie heb aangemaakt (je moet er helaas wel voor ingelogd zijn…).

Mobiel internet: twee mogelijkheden

Ook aan de mobiele variant is gedacht, maar liefst twee opties: via open mobiel internet (deweekkrant.nl/mobi) en via een java applicatie waar je een stadsgids van een aantal grote Nederlandse steden kunt downloaden. Via deweekkrant.nl/mobi kun je het laatste nieuws en de agenda van je woonplaats bekijken. De nieuwsberichten lopen helaas niet synchroon met de website. Ik vind bij Woerden (mijn woonplaats) maar 1 recent bericht. De rest is van 11 februari.

De tweede mogelijkheid die aangeboden wordt, is een stadsgids. De applicatie die ze hiervoor gebruiken noemen ze XS2Holland. Ze bieden voor een beperkt aantal mobiele toestellen een zogenaamde stadsgids aan. Een beetje vergelijkbaar met de recent gelanceerde ilocal Mobile. De slogans lijken in ieder geval wel op elkaar: go global, act local. Ook de url waar je de applicatie kan downloaden (m2active.nl). De applicatie van ilocal is wat uitgebreider met een LBS functie. Ik heb de stadsgids van Utrecht gedownload op mijn MDA Vario III (die overigens niet in de lijst met ondersteunde toestellen stond). Het ziet er best leuk uit, maar ik mis de koppeling met het nieuws en de agenda. Wellicht komt dat nog.

Mijn conclusie

Naar mijn mening is dat de site er afgezien van wat schoonheidsfoutjes zoals een banner voor een collecteweek van 10 tot 18 februari, ontzettend goed over deze website lijkt nagedacht te zijn. Alle facetten van journalistiek in combinatie met user generated content anno 2008 lijken in de site verwerkt te zijn. Ook de interface ziet er gebruiksvriendelijk uit. Het is echt een aanwinst voor het volle internet. Ik denk ook zeker dat er met eenduidige communicatie in alle aangesloten huis aan huis kranten deze website mooie bezoekcijfers kan behalen.

Ik zie momenteel echter nog wel wat kritiekpuntjes: bieden ze de gebruiker niet te veel van het goede? Als ik een artikel heb geschreven, moet ik best veel moeite doen om het artikel terug te vinden. Ook staat er zo verschrikkelijk veel informatie op de site dat het mij in eerste instantie best wat moeite kostte om mijn weg te kunnen vinden. De video hielp hierbij wel erg goed moet ik zeggen. Ook de weg naar deweekkrant kan nog wel iets beter. Als ik naar woerdensecourant.nl (mijn lokale Wegener krant) surf had ik eigenlijk verwacht een link te vinden naar deweekkrant.nl. Maar blijkbaar willen ze dat je eerst het nieuws van/over Wegener moet lezen. Ook valt er nog iets te zeggen over de publicatie van artikelen. De artikelen uit de huis aan huis krant verschijnen vaak maar 1 maal per week. Om de site actueler te maken hebben ze de ANP feed toegevoegd en geven ze bezoekers de kans om zelf nieuws te schrijven. De site is echter momenteel zo ingericht dat hun eigen nieuws de boventoon voert, terwijl de bijdrages van de bezoekers vaak actueler kunnen zijn. Ik ben benieuwd hoe dit in de toekomst zich gaat ontwikkelen.

Jouw mening

Wat vind jij van deze nieuwe site? Is het een verrijking of blijf je voor je regionale nieuws je oude vertrouwde bronnen raadplegen?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Ziet er erg goed uit en ik ben het met je eens, ze bieden de gebruiker erg veel ruimte. Kan absoluut een succes worden als ze het niet voor de tijd zelf verknallen met een overkill aan commercie en te weinig persoonlijke aandacht. Technisch staat het er, nu zorgen dat het gaat leven en een ziel krijgt!


    22 maart 2008 om 16:26
    Gert Jan

    Goed concept en kansrijk maar ook nog wel veel bedreigingen en punten die op de i gezet moeten worden. Ik vind de homepage nog wat rommelig en mis bijvoorbeeld een broodkruimel in de navigatie waardoor ik niet makkelijk terug kan als ik een artikel lees. Ik denk wel dat het de redactie erg veel tijd gaat kosten om de kwaliteit van het nieuws op niveau te houden of krijgen. Er staan idd veel semi commerciële artikeltjes tussen. Qua concept wel erg kansrijk. Veel kansen voor unieke user generated content.

    Volgens mij het verschil tussen content van “journalisten” en “normale mensen” niet goed te zien. Hierdoor wordt het lastig de waarde van het nieuws vast te stellen. Wellicht als het concept een tijdje loopt dat er een rating aan schrijvers gegeven kan worden. Dan creëer je ook direct een podium voor de schrijver. Goed voor de bezoekers aantallen omdat je dan veel ambassadeurs van het concept krijgt. Met de long tail en deze site zit het iig wel goed!


    22 maart 2008 om 18:34
    chi666

    Ik denk toch flop. Als ik kijk naar de berichten die er tussen staan van de gebruikers die je nu al weer een enorme berg commreciële persberichten en schaamteloze zelfpromotie.

    Wat ik ook niet begrijp, ik klik op een bericht uit Eibergen en krijg daarbij ‘overig nieuws uit Eindhoven’. Volgens mij ligt dat best ver uit elkaar, niet?

    ik geef toe, het regio zoeken werkt zeer aardig, behalve het feit dat ik op postcode MOET zoeken. Staat zo’n mooi kaartje, maar op basis daarvan mag ik niet aangeven waar ik zit. Toch een gemiste kans.


    23 maart 2008 om 09:59
    chi666

    Oh, en zoek ik op Oss (waar ik nu toevallig zit), krijg ik het nieuws uit Tiel. Dat is wel ver weg hoor, helemaal aan de andere kant van die rivier 🙂 Dus nog voldoende schoonheidsfoutjes.


    23 maart 2008 om 10:00
    Mark de Bruin

    @ Gert Jan: vwb die rating: goed punt. alleen kun je als schrijver je eigen artikel met 5 sterren belonen. Als je nu dus zoekt op hoogst gewaardeerde artikelen levert dat nu nog te veel hits op….


    23 maart 2008 om 13:08
    Rob de Groot

    Regionaal nieuws is hot, getuige de recente vernieuwing van Kliknieuws.nl. Kliknieuws is een regionale nieuwssite voor de regio’s Uden, Veghel, Oss en de Maasdriehoek (Cuijk, Gennep, Boxmeer).

    deWeekkrant.nl ziet er goed uit, alleen laat de actualiteit te wensen over!


    25 maart 2008 om 06:51
    Albertine

    Over de site is goed nagedacht en op wat schoonheidsfoutjes hier en daar na denk ik dat het de potentie heeft een leuk platform te worden.

    Overigens mis ik een verwijzing naar de papieren versie van deze krant. Die bestaat namelijk wel degelijk en komt naar mijn idee een stuk minder goed uit de verf. De versie die ik thuis mag ontvangen staat bol van de reclame naar eigen bedrijven en verwijzingen naar hoe leuk de site wel niet is waar je zelf journalistje kunt spelen.

    Voorlopig zie ik nog geen toegevoegde waarde van deze krant, de gevestigde lokale “krantenorde” steekt er qua nieuws nog met kop en schouders bovenuit.

    Wat niet is, kan nog komen, maar voorlopig zie ik het wat betreft de fysieke krant somber in.


    25 maart 2008 om 09:05
    Sander

    @ Mark

    De city guides van XS2Holland komen niet van Ilocal maar zijn ontwikkeld door http://www.XS2TheWorld.com

    Verschil is dat de XS2 gidsen, offline gidsen zijn. Sneller gebruik, geen kosten voor gebruik.


    30 maart 2008 om 18:23
    Mark de Bruin

    Inmiddels heb ik trouwens contact gehad met Vestamedia. Als het goed is verschijnt er binnenkort een inhoudelijke reactie van hen op deze site in dit artikel.

    @Sander: ik schreef ook dat het “vergelijkbaar is met ilocal” (ipv dat het van ilocal is). DE applicatie werkt inderdaad prima, maar ik blijf de link missen met deweekkrant (nieuws, agenda, etc)


    1 april 2008 om 03:59
    marian

    Inderdaad staan bij de regioberichten heeeeeel veel landelijks nieuws!!!


    5 april 2008 om 16:08
    Marco Vink

    Allereerst moet ik mijn verontschuldigingen aanbieden voor deze late reactie!

    Helaas is het ons niet gelukt om tijdig te reageren door een combinatie van afwezigheid en drukte.

    Wij hebben met interesse het bovenstaande artikel gelezen.

    Zelf ben ik als verantwoordelijke voor concept- en productontwikkeling binnen Vesta Media heel nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de site en dan is het wel eens fijn om de mening te horen/lezen van mensen die neutraal naar het product kijken.

    Zoals ook in het stuk, als wel in de reacties, terugkomt zit de site nog vol met (schoonheids)fouten en daar gaan we de komende weken volop mee aan de slag om deze er uit te krijgen.

    Aangezien het een complexe site is, is het lastige dat je vaak pas achter deze fouten komt zodra je live bent en door gebruikers wordt geattendeerd.

    Daarnaast is het momenteel erg aftasten voor wat betreft de richtlijnen qua moderaten e.d..

    Begin 2007 is er voor het eerst inhoudelijk overleg gevoerd tussen Wegener Huis-aan-huisMedia en Vesta Media over de te voeren internetstrategie. Ze kwamen op dat moment net uit een roerige tijd van grootscheepse reorganisaties en cultuuraanpassingen.

    Men had o.a. zojuist alle kranten over laten gaan naar tabloidformaat en ze voorzien van één uitstraling en bladformule. Dit liep parallel aan de introductie van het kwaliteitslabel dé Weekkrant.

    Vanuit Vesta hebben wij samen met Wegener Huis-aan-huisMedia getracht om vanuit dit overkoepelende merk een concept op te tuigen waarbij er een nationale insteek is, maar waar het zwaartepunt en de kracht bij het lokale aspect ligt.

    In feite hebben we een dwarsdoorsnede van de gemiddelde huis-aan-huiskrant gepakt, waarbij we hebben gekeken naar de veel voorkomende elementen (wonen, werken, auto’s, sport, et cetera). Daarbij zal de papieren versie steeds meer unieke landelijke redactie gaan bevatten, vandaar ook de landelijke insteek op de homepagina.

    De doelstelling van de website is om een marketingondersteunend product neer te zetten die het mogelijk maakt voor Wegener Huis-aan-huisMedia om op individueel lokaal niveau (per krantentitel) een crossmediaal product te kunnen vervaardigen.

    Dit heeft o.a. tot gevolg gehad dat de site in feite een kopie is van de organisatie. Onder de site liggen bijvoorbeeld één op één de verspreidtabellen en de regio indelingen, waardoor de site volledig “postcode-driven” werkt. De verspreidtabel communiceert met de coördinatentabel (afstandentabel), waardoor alles op basis van afstand wordt getoond. Dit om zo volledig mogelijk te kunnen voldoen aan de wens om zo lokaal mogelijk in te steken en interactiviteit op titelniveau mogelijk te maken.

    Daarnaast zijn er nog een aantal afgeleide doelstellingen, zoals het bouwen van een online naslagdatabase (www.deweekkrant.nl/pdfarchief), maar natuurlijk ook het bieden van een commercieel platform voor de adverteerders van Wegener Huis-aan-huisMedia.

    Dit laatste is momenteel in ontwikkeling en zal verder worden uitgebouwd dan enkel het aanbieden van de standaard bannerposities.

    Echter is vooraf bepaald dat deweekkrant.nl te allen tijde een product moet zijn waar gebruiksvriendelijkheid en bereikbaarheid voorop moet staan.

    Ons uitgangspunt is zeer zeker ook dat er aan de commerciële boodschap een toegevoegde waarde moet zitten voor de bezoeker.

    Qua traffic gaat het met de site goed. De echte marketing campagne moet overigens nog starten (zoekmachine marketing, bannercampagnes, spots op regionale TV, sponsoring, outdoor). Tot op heden is de site enkel aangekondigd via de eigen middelen (4,7 miljoen huis-aan-huiskranten). Echter komt het merendeel van de traffic via de zoekmachines. Dit heeft natuurlijk te maken met de enorme hoeveelheid (unieke) content die wekelijks op de site verschijnt, waardoor het aantal geïndexeerde pagina’s reeds boven de 300.000 ligt. Onze doelstelling is om in oktober op 1.000.000 unieke bezoekers per maand te zitten.

    In principe staat de basis er nu. Dit moet Wegener Huis-aan-huisMedia de mogelijkheid beiden om in de toekomst haar lezer en adverteerder nog beter te kunnen bedienen. De komende maanden en jaren zal de huidige website dus ook verder doorontwikkelt worden, waarbij de servicegraad het liefst nog hoger moet komen te liggen. Volgens de recente onderzoeken (zie http://www.consumeerlive.nl) ligt dit vrij hoog, maar de lat wordt nog iets hoger gelegd.

    Hoop jullie hiermee toch te hebben voorzien van de nodige info.

    Mochten er personen zijn die rechtstreeks contact wensen, dan kan er uiteraard altijd contact worden opgenomen via mijn mailadres.

    Vriendelijk groetend,

    Marco Vink


    9 april 2008 om 08:44
    Karin1410

    Ik kan inderdaad het geplaatste artikel nergens of moeilijk terug vinden.

    De Link welke ik had gekopieerd wordt niet herkend.

    Ik vind dit een uitermate leuk medium om watinformatie van de locale sportclub te melden.

    Jammer dat er geen tabjes zijn aangemaakt waaronder de diverse rubrieken zijn opgeslagen.

    Gr Karin


    19 september 2010 om 16:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!