Jacques Kuyf kanshebber Marketeer of the Year 2008 in MT

20 maart 2008, 05:08

Jacques Kuyf (algemeen directeur FD Media groep) op de cover van de gerestylde MarketingTribuneGisteren zijn de genomineerden voor de titel ‘Marketeer of the Year 2008’ bekend gemaakt. Dit jaar zijn het Colette Cloosterman (commercieel directeur Jumbo Supermarkten), René Repko (directeur marketing Hema) en Jacques Kuyf (algemeen directeur FD Media groep) maken kans op de titel. En het toeval wil dat MarketingTribune in het eerstvolgende (compleet gerestylde nummer) een interview heeft met de potentiele winnaar Jacques Kuyf.

In het interview gaat Jacques Kuyf o.a. in op de restyling van de mediamerken binnen de FD Groep waaronder Het Financieele Dagblad. Het kantoor van de FD Mediagroep in de voormalige Renault-garage bij het Amstelstation in Amsterdam is zelf een toonbeeld van een opmerkelijke restyle. Beneden zit de hippe brasserie Dauphine plus een ruime parkeergarage en enkele zalen voor symposia. In de receptie bekijk je als in een aquarium rechtstreeks de studio van Business News Radio, tegenwoordig afgekort als ‘BNR’. Daarboven bevinden zich de redactievloeren. Jacques Kuyf zelf zetelt in een ruime glazen kamer, midden op de redactievloer naast de hoofdredacteur, waar hij leiding geeft aan 290 FTE’s waarmee hij momenteel 60 miljoen euro omzet op jaarbasis draait.

Kuyf doet een aantal interessante uitspraken over de cross-mediale toekomst van nieuwsvoorziening en het gebruik van mobiele technologie:

‘Mijn marketingfilosofie is: realiseer enerzijds groei en selectief bereik. En probeer anderzijds tegen de trend in je oplages en de mediaconsumptie ervan te vergroten. Daarbij is tijd onze vijand, maar inderdaad ook de media die wij nog niet dekken. Zoals mobiele technologie. Dus heb ik nu een mobieltje met tv gekocht om zelf te ervaren of wij informatie nog consumabeler kunnen maken. De techniek is nog traag, maar die telefoon is binnenkort een informatie-ontvangststation waarop je content bekijkt wanneer je dat zelf wilt. In de metro van Zuid Korea zie je amper krantenlezers meer, iedereen staart naar zijn PDA of mobieltje. Daarom hebben we al een licentie voor mobiele tv. Anticiperen op een veranderende mediaconsumptie is absoluut niet eng, als je als mediamerk maar relevant en toegankelijk bent. Dan kun je probleemloos bereik blijven realiseren’ aldus Kuyf.

Internet is inmiddels het belangrijkste nieuwsmedium binnen de FD. Kuyf zegt hierover in het interview:

‘Bij ons is internet het belangrijkste nieuwsmedium geworden. De consument bepaalt echter welk medium hij uiteindelijk gebruikt. De FD-site scoort 400.000 bezoekers waarvan 170.000 ook de krant lezen. De rest dus niet. Ze zijn me allemaal even lief. In ons nieuwe “medialab” gaan we permanent technieken onderzoeken vanuit journalistiek perspectief. De vraag is dan: wat kunnen we ermee? Een internetbedrijf te worden is hier geen doel op zichzelf.’

De gerestylde MarketingTribune met het interview zal zaterdag of begin volgende week bij de abonnees op de mat vallen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    W. Eggepromoveerd

    Mirck, slijmbal!


    20 maart 2008 om 11:17
    Jan

    wat is een licentie voor Mobiele TV? dat bestaat helemaal niet. Of kan iemand uitleggen hoe je die licentie dan krijgt..


    20 maart 2008 om 11:46
    Raimo

    Licentie voor Mobiele TV? Het DVB-H netwerk is toch van KPN Broadcasting? 😉 Ben benieuwd wat nu echt de mobiele plannen zijn..


    20 maart 2008 om 15:33
    Raimo

    Ik zou weleens met de heer Kuyf over mobiel willen spreken..


    20 maart 2008 om 15:37
    media

    @Rebecca: damn, was ik vanmorgen toch weer te haastig; inmiddels aangepast!

    Wat een drukte hier trouwens met (ex)kluwer-mensen? 😉


    20 maart 2008 om 22:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!