Onderzoek naar Marketing Accountability : de weg terug naar de Boardroom?

Onderzoek naar Marketing Accountability : de weg terug naar de Boardroom?

Marketing Accountability is een interessante ontwikkeling, waarbij veel beter de resultaten van marketingactiviteit gemeten wordt. Een sterk opkomende beweging in de Verenigde Staten, mede veroorzaakt door internet marketing. Niet voor niets hebben we het hier regelmatig over “Performance Base Marketing”.

Er is in Nederland nog weinig onderzoek naar gedaan, maar we lijken er te weinig aan te doen. Leeflang en Verhoef hebben zodoende ook vastgesteld dat de marketeer (allang) de boardroom heeft verlaten. Daarom nu is het nu relevant om te onderzoeken wat de weg terug kan zijn. Een andere reden voor onderzoek is dat vanuit ecommerce activiteiten er nieuwe marketeers zijn ontstaan: Zij (wij) hebben geleerd dat resultaten van e-marketing prima te meten zijn en proberen het geleerde ook in de offline wereld toe te passen. De software pakketten (ICT en Marketing zijn vaak water en vuur) zijn inmiddels van een meer volwassen niveau waardoor succesvolle inzet door marketeers mogelijk geworden is.

Daarom het verzoek hier om mee te doen aan een online onderzoek.

Dit onderzoek van Michiel van de Watering is er op gericht om duidelijkheid te krijgen in de verschillen tussen bedrijven die wel of geen marketing performance measurement (MPM) proces hebben. Michiel voert dit onderzoek voor het Mastertraject (Marketing Strategy) van de Academie voor Management (onderdeel van de RUG) uit.

Het leek ons interessant om ook jou te vragen hieraan mee te werken. Via deze link kun je de (Engelstalige) enquête starten. Het onderzoek duurt ongeveer 15 minuten. De antwoorden zijn volledig anoniem en je krijgt t.z.t. de management summary van het onderzoek. Bovendien maak je kans op een interessant boek over Accountable Marketing.


Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Tip: Kaj Storbacka, verbonden aan Nijenrode, is goed bezig op het gebied van Marketing Accountability in een B2B omgeving. Zie http://twitter.com/DaviddeBoer/statuses/768393310

    geplaatst op
  • Ook in het artikel 'Create Your Future by Investing in Customers', Velocity, 1st Quarter 2004, geeft Kaj Storbacka aan hoe de Marketeer weer aansluiting kan krijgen met de boardroom. Namelijk, door te sturen op de Economic Value Added (EVA) per customer. Zodra je het over EVA hebt praten we 'Boardroom-taal'.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.