3.000 reclameboodschappen per dag?

9 maart 2008, 13:34

3.000 reclameboodschappen per dag?Met enige regelmaat zie ik ze voorbij komen, de cijfers voor het aantal reclameboodschappen die we als consument per dag te verwerken zouden hebben. Ergens in 2004 is Theo Hendriks van Euro RSCG Bikker (bron: tns-nipo-consult.com) gaan roepen dat het zou gaan om 3.000 reclameboodschappen per dag en vervolgens roepen velen hem na.

De bron van Hendriks is waarschijnlijk Kalle Lasn van de Canadese anti-reclamegroep Adbusters die in 2002 wist te vertellen dat mensen in de Verenigde Staten gemiddeld zo’n 3.000 reclameboodschappen per dag op zich afgevuurd krijgen (bron: globalinfo.nl). Waar Lasn deze wijsheid vandaan heeft kon ik helaas niet achterhalen (heeft iemand het boek Cultuurkrakers van Lasn?) maar het zou me niet verbazen als deze zich heeft laten inspireren door Michael Brower en Warren Leon die in 1999 dit aantal ook al publiceerden in een artikel voor de Union of Concerned Scientists (bron: Frank W. Baker).

Wie wat verder zoekt op internet komt cijfers tegen die varieren van 500 tot 6.000 reclameboodschappen per dag. Volgens Marius de Geus merken we hier slechts gemiddeld 100 reclameboodschappen bewust van op. Volgens Tiemen Bosma, directeur van PMSvW/Y&R, ontvangt de consument gemiddeld 2.500 reclameboodschappen per dag waarvan hij er 75 oppikt. Dit lezen we in het jubileumboek (doc) van Wilbert Schreurs ter ere van 40 jaar Stichting Etherreclame in 2004.

Wat nu het werkelijke aantal is? Geen idee, het zijn er in ieder geval veel te veel! 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jacqopmaat

    Als er iets wordt doorgefluisterd zie je vaak dat de definitie veranderd: de intentie van 3000 (zelfs 3500 wordt genoemd) zijn ooit als “commerciele prikkels” genoteerd. Dus elk merk op een flesje of op je pc is een prikkel. Dan is de 3K+ wat meer realistisch van formele reclameboodschappen.

    Vooralsnog denk ik dat het een realistisch aantal is, vooral omdat dit niet telbaar is – je gaat immers vaak meerdere keren langs eenzelfde object met je ogen, zonder actieve verwerking

    Of het echt en reeel is? Het getal van 3K zweeft al sinds begin jaren ’90…

    En ja, het zijn er veel te veel – vooral die schreeuwen zonder om echte aandacht te vragen. Dus laten we dat met z’n allen vooral overslaan (als consument) en er wat aan doen (als -deel van de- zender).


    9 maart 2008 om 16:05
    Sander

    Ik vind de genoemde aantallen niet schrikbarend hoog. Lijkt me dat de gemiddelde ICT’er op een dag dat aantal advertenties alleen op zijn PC al voorgeschoteld krijgt, buiten wat er verder nog aan reclame voorbij komt buiten en bijvoorbeeld op tv of via de post.

    Als ik naar mezelf kijk, dan heb ik vandaag een redelijk aantal websites bezocht zoals Marketingfacts, tweakers webwereld, een aantal fora, nieuwssites etc. Al met al zullen dat al snel een paar honderd views zijn op verschillende sites. Nou staat er op de gemiddelde site inmiddels een redeijk (on)gezonde dosis reclame, dus loopt dat aantal al aardig op…


    10 maart 2008 om 13:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!