Onbegrepen banner formaten

7 maart 2008, 12:15

Naar aanleiding van het artikel op de voorpagina (!) van de Adformatie van 6 maart jl. (en online) waarin anno 2008 nog altijd de hoogte en breedte van banners in millimeters in plaats van pixels wordt omschreven (schande redactie, ooit een fullbanner van bijna een halve meter breed voorbij zien komen?), hebben we nog een paar van die golden oldies uit het archief opgeduikeld:

  • “Mag ik na afloop van de campagne mijn banners terug?”
  • “Ik heb de banners net naar je gefaxt.”
  • “Een koerier is onderweg met een CD-ROM waarop de banners staan.”
  • “Kost het meer als ik de aan de banner een link koppel?”
  • “Ik zie mijn banner niet” (nee logisch, we hebben getarget op leeftijd 13-19 en zo jong ben jij niet meer…)
  • Een 234×60 serveren in een 468×60 positie geeft ook heeeeeeele leuke effecten
Joost de Valk
Oprichter en Chief Product Officer bij Yoast

Ik ben een internet entrepreneur. Ik ben oprichter van Yoast waar ik op het moment Chief Product Officer ben. Daarnaast ben ik investeerder in en adviseur van diverse startups waaronder WordProof.

Categorie
Tags

31 Reacties

    jdevalk

    Ook nog 2 flauwe SEO grappen d’r bij:

    – “Hey die duplicate content slide heb je 2 keer” “ow” “shit.”

    – “hey we ranken voor duplicate content” “hoe vaak?”


    7 maart 2008 om 12:28
    Case Stevens

    Moet ik mijn banners ’s avonds binnenhalen?


    7 maart 2008 om 12:29
    media

    Haha, dat faxen van de banners herinner ik me ook nog wel uit de beginperiode van online advertising 😉


    7 maart 2008 om 12:32
    Mark de Bruin

    Wat zijn banners?


    7 maart 2008 om 12:36
    Daan83

    Het kan erger.

    Mijn oma vroeg me ooit eens hoe ze die banners op sites plaatsen. Ik vertelde haar dat ze plakplaatjes tegen je monitor aanstrijken…

    Doet me denken aan de tijd dat Belgen nog Typex gebruikten om typefouten in Word te verbeteren.


    7 maart 2008 om 12:37
    Gosse AdB

    Hoe krijg ik het rondje om de a als ik een e-mail wil versturen?!


    7 maart 2008 om 13:14
    jdevalk

    Hehehehe Gosse, die is ook wel briljant ja 🙂


    7 maart 2008 om 13:16
    Gosse AdB

    @Joost

    Vooruit, nog vier helpdesk vragen uit de “oude doos”:

    – Mijn screensaver verdwijnt steeds als ik mijn muis beweeg.

    – Ik kan geen e-mail versturen. Is het internet soms vol?!

    – Het internet is erg langzaam. Kunnen jullie het niet opnieuw opstarten?

    – Ik wil niet dat jullie pornografie op mijn internet programmeren en eis dat jullie het onmiddelijk verwijderen!


    7 maart 2008 om 13:43
    Roy Huiskes

    Het internet is stuk…

    (als startpagina eens down is…).


    7 maart 2008 om 13:45
    Robert Lommers

    nog eentje dan…

    – mijn wachtwoord voor de e-mail werkt niet!

    – bent u uw wachtwoord soms vergeten?

    – nee hoor…het wachtwoord is 5 sterretjes..

    echt gebeurd


    7 maart 2008 om 15:04
    marbles

    Hmmm… niks oude doos: Vragen in 2007

    “Maar eh… Hoe krijgen we dan traffic naar deze banner?”

    “Hoe weet ik zeker dat iedereen op het internet de banner te zien krijgt?”

    “Maar onze huistijl is langwerpig!?”

    “De directeur vindt hem achteraf toch niet zo mooi”

    “Onze copy past niet…”

    “Kunnen we de banner niet gewoon emailen naar iedereen?”

    “Kunnen we de concurrent niet verbieden onze adwords in te kopen?


    7 maart 2008 om 17:20
    jkivit

    Mijn koffiebeker houder wil niet meer uit mijn PC komen.


    7 maart 2008 om 20:46
    Eddy

    eddyapestaartjehotmail.nl


    7 maart 2008 om 21:21
    haraldheukers

    Ik kreeg 2 maanden geleden nog een vraag van een klant: “Worden onze banners ook ’s nachts geserveerd? Want dan kijkt er toch niemand? Daar betalen we niet voor!”

    Zelf hebben we ook de benodigde grappen bedacht op kantoor. Als er iemand een biertje uit de koelkast in de kelder wil halen, dan schreeuwen wij diegene na met “pas op in het donker, het barst van de floor ads en rectangles die we niet hebben opgeruimd”.

    Ook heb ik daadwerkelijk een keer iemand gezien die de banners op z’n scherm ging nameten met een liniaal. MENSEN BLIJF ALSJEBLIEFT PRINT DOEN IPV ONLINE, DANKJEWEL!


    7 maart 2008 om 22:22
    Gosse AdB

    My e-mail address is Chantal and then a monkey tail and then blond dot nl…


    8 maart 2008 om 08:26
    Langace

    1 die ik echt echt echt vaak heb gezien is

    http://www.chantal@blond.nl en uiteraard klopte het e-mail adres niet.


    9 maart 2008 om 07:55
    hidde tuinstra

    leuk om dit allemaal even na te lezen op de zondag


    9 maart 2008 om 10:07
    Bart Manders

    Denk dat de helpdeskmedwerkers van de providers ook nog wel wat leuke uitspraken uit de oude doos kunnen toveren. Ik heb een dame gesproken die vroeg om een cd rom met het internet erop, want haar pc was stuk en moest opnieuw geinstalleerd worden!!!????


    9 maart 2008 om 15:33
    Sjef Kerkhofs

    Haha, geweldig!! Ik heb mijn oma ooit de werking van een muis proberen uit le leggen, toen begon ze serieus met de muis naar het scherm te wijzen haha, en dan zeggen: hey, er gebeurd niks!


    9 maart 2008 om 16:35
    Lodewijk

    Ik zie hier een hoop invloeden van de Planet Internet campagne 🙂


    9 maart 2008 om 19:51
    De Barman

    Of deze:

    “Kunt u mij vertellen waar ik de any key kan vinden? Ik krijg de melding “Press any key”….


    9 maart 2008 om 21:37
    Daan83

    @ De Barman….ook fan van The Simpsons? 😉


    9 maart 2008 om 22:03
    Bas van den Beld

    @Sjef Kerkhofs, dat kreeg Wim Kok ook ooit voor elkaar :).

    Ik hoor nog steeds mensen die denken dat als ze een url kopen van een zoekwoord ze dan automatisch bovenaan in Google komen te staan.


    10 maart 2008 om 06:57
    Christiaan Lustig

    Een klant van mijn vorige werkgever meldde na haar vakantie bij de helpdesk doodleuk dat haar computer haar wachtwoord was vergeten… 🙂


    10 maart 2008 om 07:19
    Sjef Kerkhofs

    @ Bas: sowieso veel foute opvattingen over SEO posities op diverse zoekwoorden. Tijdens mijn werkzaamheden als parttime medewerker van PauwR Internetmarketing, kwam ik een marketeer tegen die wilde ‘dat wij hem even van de ene op de andere dag op meer dan 10 zoekwoorden op de 1e positie moesten zetten’ 😛


    10 maart 2008 om 08:27
    Erik van der Veen

    Ook ik heb me vorige week verbaasd over het Adformatie-artikel. Het was nota bene het openingsartikel. Dit bewijst overigens wel dat de online advertising-markt nog zeer veel groeipotentie heeft, omdat er klaarblijkelijk nog veel onbekendheid is.

    Kreeg in mijn AdValue/Reddion tijd in 1999 ook eens een fax van een adverteerder met alvast een voorbeeld van de banners. Die heeft enige tijd in de directiekamer aan de muur gehangen.

    Heb ook wel eens de vraag gekregen of ik de ORIGINELE banners terug wilde sturen. Helaas had ik alleen nog een kopie beschikbaar 😉

    Ach, ben ook wel bekend met het andere uiterste. Toen er ooit een stapeltje papier van mijn bureau viel, was mijn eerste gedachte: Control-Z


    10 maart 2008 om 10:15
    ssmeding

    @Erik: Die ctrl-z gedachte heb ik ook wel van tijd tot tijd. Dan weet je dat het tijd is voor koffie of cup-a-soup!


    10 maart 2008 om 11:52
    Christiaan Lustig

    @ Sint

    En wat dacht je van CTRL+F of CMD+F om op je bureau of in je kast iets te zoeken? Dát zou pas een goeie Google-variant zijn. 😉


    10 maart 2008 om 11:58
    koningwoning

    Mijn favoriete, waar gebeurde, is nog altijd:

    we stuurden een wekelijks rapport met resultaten van een campagne.

    twee dagen later…. op 10-9-01 kregen we een belletje …. of we als de bliksem de skyscrapers offline wilden halen want dat kon toch echt niet…..


    10 maart 2008 om 14:16
    haraldheukers

    Is er dan geen boek ‘Banners voor Dummies’?


    11 maart 2008 om 07:38
    Th.

    Anno 2015 zijn deze comments NOG leuker om te lezen 🙂


    2 juli 2015 om 12:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!